31

LUMN N COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN COLUMN In de verwachtingsmanagementmethode die ik bij Rijkswater - staat implementeer, speelt dat aspect een grote rol. Als je je opdrachtgever of opdrachtnemer vertrouwt, dan is het makkelijker om een discussie aan te gaan. Je voelt je namelijk comfortabel genoeg om je mening te delen. Als er dan een beslissing genomen wordt, is de kans dat jij die beslissing steunt een stuk groter. Daardoor voel je betrokken - heid bij die beslissingen en dus ook bij het project. Je voelt je onderdeel van het team waardoor je je wil inzetten om een zo goed mogelijk eindresultaat te behalen. Vertrouwen is dus een belangrijke factor. Het geeft inzicht in het feit dat het succes van een project niet alleen afhankelijk is van één partij (de opdrachtnemer bijvoorbeeld), maar dat een goede samenwerking tot een beter resultaat voor de opdrachtgever leidt. Goed vertrouwen leidt natuurlijk niet alleen tot betere resultaten bij de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In organisaties waar veel afdelingen met elkaar samen moeten werken, helpt het ook om eilandvorming tegen te gaan en een beter groepsgevoel te stimuleren. Maar hoe bouw je dat vertrouwen nu op? Dat is natuurlijk de grote vraag. Het lijkt een beetje op de kip en het ei. Het is een iteratief proces, want zonder goed vertrouwen is er geen goede samenwerking, en zonder goede samenwerking is er geen goed vertrouwen. Het begint bij elkaar kennen en begrijpen. Hiervoor heb je goede en frequente communicatie nodig gedurende het hele project, om te blijven afstemmen en om korte lijntjes te houden en begrip te creëren voor elkaars positie. Als met de zachte kant een goed vertrouwen is gecreëerd, ontstaat er een veilig gevoel, waardoor opdrachtnemers bijvoorbeeld makkelijker aangeven wanneer er een fout is gemaakt, vertraging is opgelopen of een probleem ontstaat. Wat jou als opdrachtgever de mogelijkheid geeft om samen met je opdrachtnemer op zoek te gaan naar oplossingen om wél binnen je budget te blijven of je planning te halen. Daarnaast worden verwachtingen beter afgestemd omdat opdrachtgever en opdrachtnemer hechter met elkaar samen werken. Dit geeft dan weer positievere resultaten voor de uitkomst van het project. De harde kant dus. Wellicht lijkt dit allemaal een open deur. Maar waarom komt het dan toch zo vaak voor dat een project over budget gaat, een planning niet wordt gehaald of dat het eindproduct niet voldoet aan de wensen en eisen van de opdrachtgever? En misschien nog wel een betere vraag: hoe zit het met het vertrouwen in jouw eigen werkomgeving? Referentie [1] Patrick Lencioni De 5 frustraties van teamwork, Hoe je ervoor zorgt dat samenwerken leuk blijft 00: 31

32 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication