25

Marketingcampagnes In 2018 is marketingbureau SILO aan de slag gegaan voor twee campagnes; Willem van het Nationaal Militair Museum en Het stoerste uitje van Rotterdam van het Mariniersmuseum. Willem – Nationaal Militair Museum Voor de campagne van Willem is gebruikgemaakt van drie acteurs die de personages van Willem, Filips en Anna vertolkten. De uitingen waren statisch (posters, facebook-carrousel), maar ook bewegend (video-interviews met Willem, Anna en Filips). Zo kon er een mix van online- en offline media ingezet worden. Foto: campagnebeeld Willem & Anna Het stoerste uitje van Rotterdam – Mariniersmuseum Het concept van ‘Het stoerste uitje van Rotterdam’ sloeg de spijker op zijn kop. Aan het eind van het proces zijn er door het museum uitingen vormgegeven, dit traject krijgt in 2019 haar vervolg. Marketingacties – gezamenlijke ticketverkoop via derden Ook in 2018 boden we op meerdere plekken tickets van alle vier de musea aan. Niet omdat er zulke lange wachtrijen staan bij de kassa’s maar omdat potentiële bezoekers steeds meer verwachten dat ze alle informatie over dagjes uit in het algemeen en musea in het bijzonder op een plek vinden en direct tickets kunnen bestellen. Voordeel voor de musea is dat de inkomsten binnen zijn, ook al komen mensen pas veel later of soms zelfs niet. In 2018 waren de tickets te koop via: ANWB, Dagjeweg.nl, Kaartjes.nl, Minicards, Tiqets.nl. Voor het NMM konden bezoekers ook bij een aantal hotels in de omgeving kaarten kopen. Online aanwezigheid Jaar Websitebezoekers Nationaal Militair Museum Marinemuseum Mariniersmuseum Marechausseemuseum 472.861 70.434 24.929 20.269 546.267 90.634 30.045 20.928 2018 2017 21

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication