12

3. Ontwikkeling van kinderen 3.1 Het volgen van de ontwikkelingen van de kinderen Tussentijdse toetsen De Hoeve hanteert een samenhangend stelsel van toetsen, het CITO-leerlingvolgsysteem, waarmee tweemaal per jaar vorderingen in kaart worden gebracht. Dat doen we in januari en juni. In groep 2 worden de toetsen ‘Taal voor kleuters’ en ‘Rekenen voor kleuters’ afgenomen. In het schooljaar 2020-2021 voeren we een nieuw leerlingvolgsysteem in voor de onderbouw. In de groepen 3 t/m 8 ‘AVI’, ‘DMT’, ‘Spelling (en Werkwoordspelling)’, ‘Rekenen en Wiskunde’ en ‘Begrijpend lezen’. De toetsen worden afgenomen en gecorrigeerd door de leerkracht. De uitkomsten worden in groepsoverzichten en foutenanalyses verwerkt. In de vergadering van leerkrachten van onder-, midden- of bovenbouw worden de resultaten besproken met de teamleider. Naar aanleiding hiervan kan besloten worden dat het kind in aanmerking komt voor ondersteuning in de groep. Het team heeft het CITO-leerlingvolgsysteem ingevoerd ter aanvulling op en ter ondersteuning van het eigen werk. Daarbij gaat het om de vragen: “Welke leerstof wordt door de groep of door het individuele kind voldoende of nog onvoldoende beheerst?” en “Welke vervolgstappen moeten er genomen worden om de groep en/of het kind te begeleiden?” De leerkracht ziet het kind elke dag en kan daarom de CITO-toetsuitslagen naast andere prestaties, observaties en methode gebonden toets resultaten naar juiste waarde schatten. Als de rapfolio’s worden geschreven en ingevuld, zal het aankruisen van de hokjes waarmee het niveau wordt aangegeven, mede gebaseerd zijn op de toetsuitslagen. We willen een kind graag als totale persoon zien en aanspreken. Daarom kijken we bij de beoordeling van kinderen naar de sociaal-emotionele, de verstandelijke en de lichamelijke ontwikkeling. Als we toetsuitslagen anders dan verwerkt in de rapporten bekend maken, benadrukken we op een eenzijdige manier de (verstandelijke) ontwikkeling en dat doet geen recht aan het welbevinden van het kind en/of de professionaliteit van de leerkracht. Registratie kindgegevens Informatie over een kind wordt op verschillende manieren bijgehouden. a) Tweemaal per jaar krijgen de leerlingen hun rapfolio ‘Dit ben ik’ mee naar huis. b) Van kinderen wordt een digitaal dossier bijgehouden. In dit dossier worden de groeps- en hulpplannen door de leerkracht, maar ook de eventuele handelingsplannen en onderzoeken van de remedial teachers en de begeleidingsplannen van de intern begeleiders bewaard. c) Verslagen van externe instanties die de ouders delen, worden in het digitale dossier bewaard. Hierbij moet gedacht worden aan verslagen van het audiologisch centrum, de orthopedagogische bureaus, de logopedist, de kinder- of schoolarts. d) Elke stamgroepsleid(st)er houdt een (digitale) stamgroepmap bij. Hierin worden observaties, korte acties en toets uitslagen n.a.v. het CITOleerlingvolgsysteem bijgehouden. e) Voor kinderen die op een of meerdere gebieden ondersteuning krijgen en de eindtermen van het basisonderwijs niet halen of overstijgen, wordt een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Ouders worden op de hoogte gesteld van de inhoud waarna zij verzocht worden het OPP te ondertekenen. De documenten over uw kind, vermeld onder de punten b en d zijn bedoeld voor intern gebruik en moeten gelezen worden in de context van De Hoeve. Deze documenten zijn beschikbaar voor inzage. Het gereed maken voor de inzage duurt uiterlijk 1 maand. Rapfolio ‘Dit ben ik…’ Het rapfolio ‘Dit ben ik…’ is een map met daarin de resultaten en prestaties van het kind. In het rapfolio leest u over hoe het kind zich ontwikkelt, wat het aan leerstof beheerst, welke vaardigheden het al of niet onder de knie heeft, hoe de houding is tegenover de leerkracht en de medeleerlingen. Op het blad ‘Wat vind jij ervan?’ vragen we ook de lezers van het rapfolio ‘Dit ben ik’ iets in te vullen, zodat de kinderen zichzelf nog beter leren kennen. Tweemaal per jaar, voorafgaand aan het oudergesprek over uw kind, krijgen de kinderen hun rapfolio mee naar huis. De kinderen nemen de map uiterlijk de eerste week na de kerstvakantie weer mee terug. Het rapfolio van mei/juni wordt uiterlijk in de eerste week na de zomervakantie weer mee teruggenomen. Kinderen uit groep 2, 5 en 8 mogen hun rapfolio ‘Dit ben ik …’ dan houden. In elke bouw 12 Kindcentrum De Hoeve

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication