14

ondersteuning wordt gegeven, wordt bepaald door de leerkrachten in het bouwoverleg. Als ouders de ondersteuning niet wenselijk vinden, wordt dit opgeschreven in het dossier en besproken met de teamleider/intern begeleider. Ouders worden dan middels een brief op de hoogte gesteld van het beleid van De Hoeve. Als ouders ondersteuning structureel weigeren, kan De Hoeve zijn verantwoordelijkheid niet nemen. Een gesprek met de directeur is dan noodzakelijk. Ontwikkelingsperspectief (OPP) Uit onderzoek is gebleken dat kinderen met specifieke onderwijsbehoeften de meeste voortgang boeken als zij zo lang mogelijk bij het programma van hun groep gehouden worden, zo nodig aangevuld met extra oefening en verlengde instructie. Op De Hoeve zijn er meerdere kinderen die vanwege hun specifieke onderwijsbehoeften geheel of gedeeltelijk zijn losgekoppeld van het reguliere leerstofinhoud van de groep, en een eigen leerlijn hebben. Soms is dit een eigen leerlijn voor taal en rekenen, soms is dit een eigen leerlijn voor slechts één vak of ontwikkelingsgebied. Deze kinderen doen niet mee met de reguliere eindtoets en de reguliere tussentijdse toetsen die op bepaalde momenten in het schooljaar gelden voor hun groep. Soms kan een kind, al dan niet gedeeltelijk, wel mee doen. Het is belangrijk om aan te tonen (verantwoorden) dat deze kinderen als gevolg van beperktere of uitstekende capaciteiten een eigen leerlijn hebben en voldoende voortgang blijven boeken. Dat gebeurt in een OPP. Het leerrendement wordt gemeten door het afnemen van (Cito-)toetsen. Van het kind wordt het theoretische en het reële leerrendement vastgesteld. Het theoretische leerrendement wordt bepaald met behulp van de tabel uit het document ‘Analyse en waardering van opbrengsten’ van de Inspectie van Onderwijs (2016). Het reële leerrendement wordt bepaald op basis van drie toets momenten. Voor het onderbouwen van een ontwikkelingsperspectief is een psychologisch onderzoek of een pedagogisch-didactisch onderzoek in samenhang met het CITO-leerlingvolgsysteem nodig. Dit onderzoek wordt in overleg met ouders afgenomen door een orthopedagoog. Met de onderzoeksgegevens van de orthopedagoog of psycholoog wordt door de intern begeleider en de remedial teacher, bekeken of het opstellen van een ontwikkelingsperspectief wenselijk is. De onderzoeksgegevens worden met de ouders en de leerkracht besproken. Samen met de intern begeleider wordt besloten of het kind een ontwikkelingsperspectief krijgt. Het kind krijgt uitleg 14 Kindcentrum De Hoeve over de gang van zaken en wordt zo nodig begeleid in het acceptatieproces. Informatieplicht van ouders Ouders hebben informatieplicht, dat wil zeggen dat zij alle relevante gegevens moeten aanleveren die het team nodig heeft om de onderwijsbehoeften van het kind duidelijk te krijgen. Mocht uw kind ondersteuning nodig hebben, dan kunt u een afspraak maken met een van de teamleiders voor een gesprek. We bekijken dan voor welke ondersteuning uw kind in aanmerking komt. Het overleg moet ‘op overeenstemming gericht’ zijn: van beide kanten is bereidheid nodig om naar de beste oplossing voor het kind te streven. U wilt vanzelfsprekend dat uw kind het allerbeste onderwijs krijgt. Het is de verantwoordelijkheid van het team om daarvoor te zorgen. Dit doen we in overleg met u, zodat u ook kunt meedenken over een passende plek voor uw kind. Indien u besluit om onderzoeksverslagen niet te delen met de organisatie, dan kunnen wij niet het onderwijs bieden zoals wij dat nodig achten. Het besluit van de ouders wordt vastgelegd in het dossier van het kind. Ouders worden middels een brief op de hoogte gesteld van het beleid. Als ouders ondersteuning structureel weigeren, kan het team haar verantwoordelijkheid niet nemen. Een gesprek met de directeur is dan noodzakelijk. 3.2 Passend Onderwijs Passend Onderwijs verplicht scholen een passende onderwijsplek te bieden aan kinderen die ondersteuning nodig hebben. Alle kinderen met een handicap en/of leer- en/of gedragsproblemen hebben ook recht op een passende onderwijsplek. Dat kan in het speciaal basisonderwijs (sbo) of speciaal onderwijs (so) of met aanvullende begeleiding. Op De Hoeve ambiëren we alle kinderen een onderwijsaanbod te geven dat aansluit bij de mogelijkheden en talenten van het kind. In de stamgroep wordt een integrale aanpak aangeboden. We geven de kinderen de ruimte voor het leveren van (top)prestaties en we creëren een cultuur waarin die prestaties worden gewaardeerd. De Hoeve kan niet alle kinderen opvangen die extra behoeften hebben. Soms is de problematiek van een kind te complex om binnen het kindcentrum op te vangen. Dan kan er binnen het samenwerkingsverband Zeeluwe gezocht worden naar een andere plek die de benodigde ondersteuning wel biedt. Passend Onderwijs in het kort:

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication