19

3.5 Resultaten inspectie naar het percentage kinderen dat in drie jaar tijd 1F of 1S/2F heeft gehaald. Opbrengstgerichte manier van werken Een meer opbrengstgerichte manier van werken, kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verbeteren van de taal- en rekenprestaties. Daarom zijn sinds het schooljaar 2010-2011 referentieniveaus voor taal en rekenen ingevoerd, zowel in het primair, voortgezet als middelbaar beroepsonderwijs. Met behulp van de referentieniveaus voor taal en rekenen geeft De Hoeve invulling aan deze manier van werken. De referentieniveaus beschrijven wat een kind op een bepaald moment in zijn schoolloopbaan op het gebied van taal en rekenen moet beheersen. Hierdoor kunnen wij individuele prestaties van kinderen in kaart brengen. Doordat het niveau van het kind in elke fase van de opleiding gevolgd wordt, bevorderen de referentieniveaus bovendien een soepelere aansluiting tussen primair en voortgezet onderwijs en verder. Voor het primair onderwijs worden twee beheersingsniveaus onderscheiden: • niveau 1F: fundamenteel niveau, geeft aan waar kinderen op een bepaald niveau aan moeten voldoen • niveau 1S/2F: hoger streefniveau, geeft aan wat een kind dat meer kan, naar toe kan werken. Telt een school relatief veel kinderen met risico op een onderwijsachterstand, dan geldt een andere ondergrens en hoeven minder kinderen 1S/2F te halen. Telt een school weinig van deze kinderen, ligt de lat hoger. De inspectie noemt deze ondergrenzen signaleringswaarden. Iedere school kent dus een eigen, unieke signaleringswaarde. Gewogen leerlingen Een ‘gewogen leerling’ is een kind dat meer aandacht nodig heeft. Voor deze kinderen wordt meer ondersteuning ontvangen. De schoolweging wordt gegeven op basis van het opleidingsniveau van ouders, maar houdt ook rekening met andere factoren, zoals het land van herkomst en verblijfsduur in Nederland. Het Centraal Bureau voor de Statistiek ontwikkelde hiervoor een indicator. Heeft een school meer ‘gewogen leerlingen’, dan stelt de inspectie de ondergrens van deze school lager in. Het percentage ‘gewogen leerlingen’ voor De Hoeve in 2018/2019 is 1%. Resultaten eindtoets Om te kunnen bepalen af de Hoeve met de kinderen voldoende resultaat boekt en of dus voldoende kinderen de referentieniveaus beheersen, kijkt de Zo wordt De Hoeve in het meest recente jaar vergeleken met het gemiddelde van basisscholen in Nederland met een overeenkomende eindtoets en met 1% ‘gewogen leerlingen’. Landelijke ondergrens 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 535,2 535,2 535,2 535,2 535,2 535,2 535,2 535,2 - Gemiddelde score de Hoeve 537,7 538,6 536,8 536,1 534,6 539,2 537,4 536,4 - Gemiddelde resultaten CITO-eindtoets score Voor 2019-2020 zijn er geen resultaten op de eindtoets beschikbaar. Er is dit jaar vanwege het coronavirus geen eindtoets afgenomen in groep 8. Schooladvies en plaatsing VO Het schooladvies wordt vergeleken met de plaats in het voortgezet onderwijs waar de kinderen echt terecht zijn gekomen. De plaatsing van de leerlingen van De Hoeve wordt ook vergeleken met die van scholen die ongeveer even groot zijn. Voor het reguliere basisonderwijs telt ook het percentage gewogen leerlingen mee. Hieronder ziet u een tabel van de uitstroom naar het voortgezet onderwijs. In deze tabel kunt u zien naar welke vorm onderwijs de kinderen zijn uitgestroomd. De meeste kinderen stromen uit naar VMBO-T / HAVO niveau. Praktijkonderwijs VSO LWOO VMBO-Basis VMBO-Kader VMBO-Theoretisch VMBO-T / HAVO HAVO HAVO / VWO VWO TOTAAL VMBO-B VMBO-K VMBO-T 2015-2016 2016-2017 2017-2018 2018-2019 2019-2020 2 1 1 1 5 12 5 4 3 9 43 2 1 1 9 2 5 7 5 32 Uitstroom naar het VO Voor meer specifieke gegevens van De Hoeve ten opzichte van de vergelijkingsgroep verwijzen we u naar Scholenopdekaart.nl. 4 2 8 2 9 5 2 32 1 3 1 13 7 9 6 7 47 2 2 1 4 10 3 6 7 3 38 Kindcentrum De Hoeve 19

20 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication