8

2. Over Jenaplan 2.1 Achtergrond en uitgangspunten Het Jenaplanconcept werd al tussen 1920 en 1950 ontwikkeld door de Duitse pedagoog Peter Petersen op de Universiteitsschool in Jena. Het concept wordt voortdurend aangepast aan de omstandigheden in het onderwijs van nu. Petersen wilde van de school een echte leef- en werkgemeenschap maken. De persoonlijke ontwikkeling van het kind stond voor hem voorop. Hierbij stelde hij de volgende eigenschappen centraal: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, respect, sociale vaardigheid en creativiteit. De circa 220 Jenaplanscholen in Nederland hebben gezamenlijk twintig basisprincipes geformuleerd. Deze basisprincipes vormen het vertrekpunt voor de wijze waarop het onderwijs op De Hoeve wordt ingericht. Vanuit deze basisprincipes zijn de volgende zes kwaliteitscriteria ontstaan: 1. 2. 3. 4. 5. 6. Ervaringsgericht Ontwikkelingsgericht Wereldoriënterend Kritisch Coöperatief Zinzoekend Vanuit deze kwaliteitscriteria zijn drie kernkwaliteiten benoemd: • De relatie van het kind met zichzelf • De relatie van het kind met de ander • En de relatie van het kind met zijn omgeving. 2.2 Waar het kindcentrum voor staat Een Jenaplan kindcentrum is een leef- en werkgemeenschap die bestaat uit kinderen, medewerkers en ouders. Ouders dragen een deel van de ontwikkeling van hun kinderen over aan het kindcentrum, maar spelen in ons onderwijs op allerlei niveaus een belangrijke rol. Met hun medewerking kan het kindcentrum veel extra’s leveren. De medewerkers mogen daarom een bewuste keuze van de ouders voor het Jenaplan kindcentrum verwachten. Het onderwijs is gericht op de ontwikkeling van kinderen en omvat veel meer dan het aanleren van basiskennis en vaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen. Het aanspreken van hoofd, hart en handen is hierbij uitgangspunt. Kinderen doen diverse ervaringen op vanuit de basisactiviteiten: gesprek, spel, werk en viering. Dit zien wij onder andere in het samenwerken, communiceren en creatieve oplossingen bedenken. Leerkrachten begeleiden dit proces op professionele wijze. Er worden ook stamgroepoverstijgende activiteiten georganiseerd, zoals onder andere de vieringen met alle stamgroepen, keuzecursussen en activiteiten bij projecten. De Hoeve organiseert jaarlijks een tentoonstelling naar aanleiding van een project. Dat kan voor het hele kindcentrum georganiseerd worden, maar kan ook door een (onder-, midden-, of boven-)bouw gedaan worden. We nodigen (groot-) ouders dan uit. Kinderen leiden hun gasten rond. De kinderen krijgen op die manier de kans om te vertellen over hun werk en te laten zien wat ze kunnen of gedaan hebben. 2.3 Basisactiviteiten Wij onderscheiden vier basisactiviteiten waarin kinderen leven en leren. Wij leren met hoofd, hart en handen. 8 Kindcentrum De Hoeve

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication