16

INTERVIEW IN DE ZESTIG, EN TOCH NOG ALS ACROBATEN IN HET CIRCUS “TECHNIEK WINT HET VAN KRACHT” tekst: Els Geerts Met Glorious Bodies staat er tijdens het FlikFlak-festival in de herfstvakantie een bijzondere voorstelling in De Kern. Een circusvoorstelling met acrobaten op leeftijd. Wij spraken met twee van hen. Choreograaf en regisseur Piet Van Dycke, eerder met het adembenemende EXIT in De Kern, kwam op het idee om met de oudere artiesten te werken. Het resultaat is verbluffend! De hele crew zit op het moment van ons gesprek op het Oerol festival op Terschelling. Maar Paul Griffioen (63 jaar jong) en Det Rijven (68) vinden toch even de tijd om ons te woord te staan. Hoe reageren kinderen/jongeren op circusartiesten op leeftijd? Paul: “Het valt me op dat wanneer we in een park trainen en kinderen ons bezig zien, ze nadien zelf allerlei radslagen en handstanden proberen te maken. Of dat ze hun ouders verleiden tot partneracrobatiek. Bij jongeren gebeurt het dat ze echt respect hebben voor wat wij op onze leeftijd doen en dat ze hopen om zelf op onze manier fit oud te worden.” Det: “Ik geef les en ik ervaar hun reacties als ´helemaal oké´, alsof de leeftijd niet opvalt of ertoe doet. Ik vind jongeren naar aanleiding van de voorstellingen soms opener en vrijer dan volwassenen, eerlijk gezegd.” Is er veel veranderd aan de manier van optreden/producties tegenover bijvoorbeeld de jaren 1970-1980? Paul: “Dat vind ik een lastige vraag, want ik heb zelf een groeiproces doorgemaakt in de acrobatiek en in het performen gedurende al die jaren. Dat betekent dus dat wat ik nu kan, vroeger niet kon. Ook andersom zijn er dingen die ik een aantal jaren geleden wel kon en nu niet meer. Het verandert dus de optredens wel, maar ik denk meer dat dat aan m’n eigen kunnen en kennis ligt, dan aan de tijdgeest. Wat wel zo is, is dat de meeste acrobaten van Glorious Bodies hun hele leven meer in het straattheatercircuit hebben opgetreden dan in theaters. Glorious Bodies is wat dat betreft heel anders en vindt hoofdzakelijk plaats in theaters en circustenten. Nogmaals: ik denk zelf dat dit meer met het soort project te maken heeft dan met de tijdgeest. Vele van onze jongere collega’s en ook wijzelf bewegen ons ook nog steeds in het straattheater.” Det: “Ja, toentertijd was het “Andersom is het ook zo dat er dingen zijn die ik nu wel kan, maar destijds niet. 16 © Heroen Bollaert ‘ouderwetse circus’ nog de norm. Wij deden veel straatshows en er waren weinig links naar andere theaterdisciplines. Behalve dan bij ´Het Werktheater´, dat de voorloper was van de emancipatie van de acrobatiek in Nederland. Het ‘nieuwe circus’ kwam vanuit Frankrijk de Lage Landen binnendruppelen. Ik denk dat Cirque du Soleil een grote bijdrage heeft geleverd aan het anders denken over circus. Zo ook andere groepen als 7 Fingers, Eloise, Cirque Plume, en later Compagnie XY.”

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication