van elkaar als concurrenten te zien. Dit onderscheidt ons als platform van de werkwijze van cultuurhuizen.” Jorien: “In tegenstelling tot veel cultuurhuizen hoef je bij Platform In De Maak geen eerder werk te hebben getoond, en worden makers niet beoordeeld op hun palmares. Ze krijgen carte blanche om vanaf nul te beginnen. De makers steunen elkaar doorheen het creatieproces en de onzekerheden die daarmee gepaard gaan. We zien elkaar groeien, en dat werkt zeer verbindend.” © Jorien Onsia Wat zijn de criteria om deel te nemen aan Platform In De Maak? Oihana: “Er wordt geen selectie gemaakt op basis van inhoudelijke of artistieke criteria. Wel is er een groot engagement vereist: makers dragen het platform en organiseren alles zelf, van communicatie met cultuurhuizen tot vormgeving en administratie. Dit biedt een kans om verschillende vaardigheden te ontwikkelen binnen werkgroepen en zo een eigen expertise op te bouwen.” Hoe loopt het traject voor startende makers? Oihana: “Het traject verloopt in drie fases. In de eerste fase organiseren we workshops, waarvan de invulling door de makers zelf wordt bepaald. In de residentieperiode kunnen makers twee weken lang in residentie op een locatie in Vlaanderen of Brussel werken. Vervolgens zijn er de Makersdagen, waarop makers voor het eerst hun werk in een veilige context tonen, soms zelfs meerdere keren om verdere ontwikkeling te stimuleren. Onderlinge steun is hierbij essentieel. Het traject eindigt met een festival waarin al het werk van de makers wordt gepresenteerd. Deze samenwerking tussen startende makers van verschillende generaties is cruciaal; door hun ervaringen en kennis te delen, versterken ze elkaar.” Platform In De Maak richt zich op de podiumkunsten, maar het valt op dat jullie weigeren om alles in hokjes in te delen. Zo komen zowel dans, theater, performance, muziek als beeldende kunst aan bod. Hoe uitdagend is het om met een multidisciplinair project naar buiten te komen? Oihana: “Het begint al bij de aanvraag van subsidies. We wisten niet bij welke commissie we moesten indienen en kozen uiteindelijk voor de transdisciplinaire kunsten, maar er was onzekerheid of we wel aan de voorwaarden voldeden. Het was voor ons namelijk niet duidelijk wat daar precies mee bedoeld werd. Jorien: “Tegelijkertijd biedt deze multidisciplinariteit een verrijking. Tijdens de Makersdagen komt het publiek in aanraking met een grote verscheidenheid aan disciplines, van audioperformances tot beeldende kunst en dans. Dit vergroot de openheid en nieuwsgierigheid van het publiek.” Hoe waren de reacties van het publiek tijdens de eerste Makersdagen? Jorien: “Er is een grotere openheid en nieuwsgierigheid omdat we allemaal nieuwe makers zijn. Het publiek komt met andere verwachtingen: ze willen verrast worden. We houden feedbacksessies tussen publiek en maker door middel van kaarten. Daardoor ontstaat er een wisselwerking en voelt het publiek zich meer betrokken bij het creatieproces.” Oihana: “De makers bewegen zich voortdurend tussen het publiek en zijn gemakkelijk aanspreekbaar. We eten samen, en de gesprekken zijn informeel en toegankelijk.” Platform In De Maak is ontstaan om de leemte tussen een artistieke opleiding en het professioneel circuit op te vullen. Maar levert de cultuursector voldoende inspanningen om startende makers te ondersteunen? Oihana: “Te weinig. Het is natuurlijk niet eenvoudig, gezien het grote aantal makers. Als maker is het ook niet gemakkelijk om toegang te krijgen tot cultuurhuizen. Vaak heb je een groot netwerk nodig om ergens binnen te komen. Het is vaak een kwestie van ‘ons kent ons’. In tegenstelling hiermee beginnen wij met een groep makers die we niet kennen en versterken we elkaar in onze ontwikkeling, in plaats Jorien, je presenteert je werk op de Makersdag in De Kern. Hoe verloopt het creatieproces en wat kunnen we verwachten? Jorien: “Ik werk aan een dansvoorstelling met pianist/componist Richard R. He over de ambivalentie rond trots. Sommigen zien trots als positief, anderen als zwakte. Zelf zie ik het als een verdedigingsmechanisme, wat ik een zeer interessante manier vind om ernaar te kijken. Mensen kunnen trots zijn op hun natie, land of grenzen. Daar schuilt een verdeling in: ‘dit zijn wij en de ander hoort daar niet bij.’ Trots is ook kwetsbaar; de titel Brittle Pride verwijst naar de broosheid ervan. Ik heb me verdiept in het thema met De Filosofie van Trots van Martha Claeys en deed bewegingsonderzoek tijdens mijn residentie in C-Mine. Ik liet me onder andere inspireren door paringsdansen van vogels: er zijn nog veel bewegingsvormen om te ontdekken (lacht). We hebben afgelopen zomer gewerkt aan de voorstelling tijdens een residentie in Ultima Vez met Richard. We plannen nog informele presentaties voor feedback, maar de eerste show is op 21 december in De Kern.” Wat een primeur! We kijken er naar uit! © Jorien Onsia MAKERSDAG #6 zat 21 december vanaf 14 uur kassa: € 12 | vvk: € 10 31
32 Online Touch Home