27

Q&A BJORN ERIKSSON interview: Luther Vanhoof Bjorn Eriksson componeerde de muziek voor Het Smelt, de debuutfilm van de hand van regisseur Veerle Baetens. Wij gingen met Bjorn in gesprek over de samenwerking. Bjorn, je kende Veerle Baetens van bij The Broken Circle Breakdown? Lag daar de kiem van jullie samenwerking voor Het Smelt? The Broken Circle was een heel intens proces en een nauwe samenwerking. Er zat veel livemuziek in de film. Tijdens de repetities gaf ik ook een bluegrass training aan Veerle en Johan (Heldenbergh). Toen de film uitkwam, sloeg deze in als een bom. We gingen enkele promo concertjes spelen maar dat liep al snel uit de hand. Er volgden optredens in heel Europa met als apotheose een uitverkocht optreden in de Olympia in Parijs. Ik heb altijd contact gehouden met Veerle. Ze speelde de hoofdrol in de reeks Cheyenne & Lola en prees mijn muziek aan bij regisseur Eshref Reybrouck, waarvan ik de soundtrack ook componeerde. Nadien kwam het telefoontje van Veerle waar ze me vroeg om de soundtrack voor Het Smelt te verzorgen. Hoe ben je juist tewerk gegaan? Ik begon te componeren toen de castings bezig waren. Ik startte van moodboards, foto’s, rushes van castings en het script natuurlijk. Veerle had me ook al hints gegeven van nummers die ze beluisterde bij het schrijven van het script. We wisselden een Spotify playlist uit. En al was het Veerles eerste film, de lat lag heel hoog. Ik begon met het aanleggen van een bibliotheek met nummers, sfeertjes en veel ruw materiaal. Uiteindelijk is de soundtrack erg spaarzaam geworden, vooral ondersteunend. De finale keuze werd de muziek die ik in de eerste anderhalve maand heb geschreven. Laten we het hebben over de titeltrack, ‘Shattered’, gezongen door Blanche (popzangeres, ook bekend van Eurovision 2017, nvdr). Hoe is dat in zijn werk gegaan? Het deed me trouwens denken aan de samenwerking van Julee Cruise met Angelo Badalamenti voor David Lynch’s Twin Peaks. Veerle had al snel beslist dat er een titelsong moest komen. Ze was onder de indruk van Blanches stem, de donkerte ook. Ik schreef een groot deel van de tekst zelf, nadien hebben we met drie (Veerle, Blanche en ik) het nummer afgewerkt in mijn tuin in Kalmthout. Op de soundtrack (op vinyl) staan 2 versies van Shattered plus nog een nummer met zang van Blanche. Dat extra nummer (Red Stop Sign) zit echter niet in de film, een kwestie van kill your darlings. Is de muziek dan allemaal door jezelf gemaakt en ingespeeld? Waren er nog andere muzikanten betrokken? Alles is zelf ingespeeld en gemaakt. Voor de strijkers heb ik zelf viool leren spelen. Eén viool is misschien weinig, maar als je er dan een tiental over elkaar zet heb je snel een heel orkest. Op een bepaald moment stelde Veerle voor om een strijkkwartet uit te nodigen – al vond ze nadien mijn eerste versie uiteindelijk beter bij de film passen. De sfeer was totaal anders en het thema van de film is al zo zwaar dat je moet opletten dat de muziek het niet nog zwaarder maakt. Ik moest uitkijken dat ik er met de muziek niet ‘over’ ging want de lijn is dun. Zelfs een strijk van een viool kan dan al too much zijn. Naam: Bjorn Eriksson (niet te verwarren met de Zweedse drummer Björn Eriksson) Beroep: Componist, gitarist en grafisch ontwerper Woonplaats: Kalmthoutse Heide Leeftijd: 47 Kan je ook nog kennen van: The Broken Circle Breakdown / Bluegrass Band, Zita Swoon, Maxon Blewitt, Les Blauw, Eriksson Delcroix, Laïs, Blitzzega Het Smelt Veerle Baetens – 2023 ma 22 & di 23 januari telkens om 14.30 & 20.15 uur Lees het volledige interview op De Kern+ 27

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication