MAGAZINE #CULTUURWERKT N°4 VOORJAAR 2024 ACTEREN? LIEFDE VERSPREIDEN! PODIUMVRIENDINNEN EVELIEN BOSMANS & JOKE EMMERS TUSSEN KERN & KERK EÉN, TWEE, DRIE PREMIÈRES NAAIMACHINES & KEUKENROBOTS
NIEUW04 S A06CTEURS? Nieuwe collega, verbouwingen afgerond, buurtcinema De Kern VERSPREIDERS VAN LIEFDE! De Kern sprak met Evelien Bosmans & Joke Emmers De Kern Kern 18 2610 Wilrijk Info en tickets: schouwburgdekern.be TER10UGBLIK OP ROASTED JAZZ Clubconcerten in de artiestenfoyer DK magazine is het gratis magazine van schouwburg De Kern. Het verschijnt twee keer per jaar. Je kan het magazine oppikken in De Kern of in een van onze 20 magazinezuiltjes op Wilrijkse plekken. Zie schouwburgdekern.be/ zuiltjes voor het overzicht. Wil je DK magazine thuis ontvangen? Mail naar kern@antwerpen.be of bel naar 03 821 01 20. 12 Werkten mee aan dit nummer: Marie Bouly, Max Temmerman, Dries De Meester, Els Geerts, Sophie Vermeulen, Jan Muylaert, Kristof Vancraybex, Sofie Goossens, Margot Van den Bergh, Mathieu Van de Wildebergh, Luther Vanhoof en Wim Meuwis . Vormgeving: An Eisendrath Studio Anorak coverfoto: © Marie Bouly VIJF KEER OP STAP Atelier De Kern lanceert aanbod voorjaar NIEUW GOED14 16 Vier keer kinderpret op minifestival DENK EENS AAN EEN CITROEN William Boeva komt met zijn nieuwe show ‘13’ 26 verantwoordelijke uitgever: Max Temmerman, Kern 18, 2610 Wilrijk Wettelijk depot: D/2023/0306/3 2 CINEMA DE KERN Ontdek ons nieuw filmaanbod TUSSEN KERN30 & KERK Geert Synnave over zijn bad met Wilrijk en de Sint-Bavokerk NA 32AIMACHINES EN KEUKENROBOTS De wondere wereld van het repair café EÉN T38 WEE DRIE PREMIÈRES Theater premières in De Kern KAL44ENDER Ontdek het volledige programma van het najaar met ondermeer WOLFWOLF © Leontien Allemeersch
EDITO DELICATESSENWINKEL BOVENOP SUPERMARKT We moeten wel eens om zes uur ‘s ochtends aan de slag voor de opbouw van een schoolvoorstelling en er bestaan aangenamere dingen dan driemaal in een weekend het leeggoed tellen op het einde van een onveranderlijk lange dag, maar beweren dat wij een zware job hebben? Nog korter door de bocht en je vliegt in het decor. Wij puzzelen met voorstellingen en artiesten tot we een mooi geheel hebben, een aanbod dat genres, leeftijden en relevante thematieken overspant. We kiezen voor projecten op maat van partners waar we graag mee samenwerken en omgekeerd ontvangen we organisaties en verenigingen die hier soms al jarenlang kind aan huis zijn. Kortom: we mogen cultuurwinkeltje spelen en in onze etalage plaatsen we vaak die artiesten waar we zelf het meest naar opkijken. Wij hebben de fijnste job van de wereld. Maar toch. Eén eigenschap die onontbeerlijk is om hier te werken is durf. Want een winkel die jaar in jaar uit alleen maar meer van hetzelfde aanbiedt, die verliest klanten. Medewerkers van De Kern moeten dus ook op hun bek durven gaan, hoe pijnlijk dat soms ook is. In onze etalage vind je elke maand nieuwe producten: artiesten of gezelschappen die hier nooit eerder passeerden en concepten of festivals die we uittesten. Met vallen en opstaan. We zijn daarbij niet snel tevreden. Alleen mikken op uitverkochte zalen is wat ons betreft te eenzijdig, en eerlijk gezegd vaak ook te makkelijk. Wel mikken we op cultuurbeleving die alomvattend is, met voorstellingen, concerten en films die raken en oproepen tot nieuwe inzichten, met publieksomkadering die verdieping mogelijk maakt en met een gloedvolle sfeer die blijft nazinderen. En daarom: ook dit magazine staat weer vol nieuwigheden. Nieuwe gezelschappen als Wolf Wolf, eigen concepten als Koko Kookt, exclusieve Q&A’s in Cinema De Kern, uitdagende nieuwe muziekreeksen als Roasted Jazz en Het Kernakkoord. Trouwens, voor wie het zich afvraagt: het gaat érg goed met De Kern. In het najaar van ‘23 bereikten we eindelijk weer onze pre-COVID publieksaantallen en daar willen we u met het voltallige team van De Kern hartelijk om danken. U blijft de weg naar onze delicatessenwinkel vinden en dat is in deze tijden van schaarse vrije tijd en talrijke sociale verplichtingen niet meer of minder dan hartverwarmend. Om het parafraserend met de slogan van onze onderbuur te zeggen: 50.000 cultuurklanten, dan moet je verdienen, elke dag. Max Temmerman directeur De Kern 3 © Marie Bouly
S-NIEUWS-NIEUWS NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWSNIEUWE COLLEGA Vanaf december versterkt Mathieu Van de Wildebergh het team van De Kern als nieuwe stafmedewerker. Hij zal zich ontfermen over een deel van het muziekaanbod (oa de cavaconcerten), festivals en tal van nieuwe projecten. Welkom Mathieu! VERBOUWINGEN AFGEROND! Na maanden die getekend werden door puingruis, laaghangende stofwolken en verstopte afvoerbuizen konden we eind september eindelijk onze vernieuwde ruimtes in gebruik nemen. We betrokken zelf het nieuwe onthaal, openden voor ons geachte publiek nieuw sanitaire ruimtes en lieten artiesten de compleet vernieuwde artiestenloges inwijden. Het ontwerp komt trouwens van MORGEN architecten en voor de inkleding zorgden collega’s Margot & Sophie. GEZOCHT: HANDIGE HARRY’S? SCHOLEN VINDEN DE WEG NAAR DE KERN Jong geleerd is oud gedaan. In de maand oktober ontvingen we maar liefst 1800 Wilrijkse scholieren op een trits theatervoorstellingen en filmvertoningen. Hier de top 3: Sint Ursula, Rozenkrans en Don Bosco. 4 Er gingen de voorbije jaren ontelbaar veel elektroapparaten door de vaardige handen van onze repair-vrijwilligers Stephan, Guido en Jan. Onze repaircafés zijn een groot succes! Ben jij ook een handige Harry en steek jij graag de handen uit de mouwen? Vervoeg ons team van helpers en stel je kandidaat door een mail te sturen naar sophie. vermeulen@antwerpen.be
- -NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-NIEUWS-N BUURTCINEMA DE KERN Op dinsdag 30 januari trakteert Vlaamse Film Grenzeloze Cinema de Wilrijkse filmliefhebber. Je geniet van Here, een film van Bas Debos, met twee voor de prijs van één. Je leest alles over deze actie op hun website. (www. vlaamsefilmactie.be) BATTLE OF … DE BETERE BELGISCHE FILM Meer dan 1100 filmliefhebbers genoten van de vertoning van WIL. Eind januari staat ook het regiedebuut van Veerle Baeten ons programma. Wint Het Smel battle of blijft WIL koploper? Of Holly van Fien Troch als derde ho met de hoofdprijs naar huis? TG STAN EERT NOBELPRIJSWINNAAR De Nobelprijs Literatuur 2023 ging naar Jon Fosse, de Noorse schrijver van romans, korte verhalen, poëzie, kinderboeken, essays en… toneelstukken.. Damiaan De Schrijver, Matthias de Koning en Annette Kouwenhoven eren op vrijdag 19 april Fosse met hun bewerking van WARM. Nieuws heet van de naald: Op 30 januari 2025 zal Damiaan opnieuw te bewonderen zijn in onze schouwburg. Hij kruipt dan in de huid van Schopenhauer en gaat Socrates en Sartre & De Beauvoir achterna in de reeks filosofische bespiegelingen van Stefaan Van Brabandt! 5
INTERVIEW ACTEURS? VERSPREIDERS VAN LIEFDE! tekst: Dries De Meester Het is een uitgehold cliché: als persoon X een kamer binnenkomt, dan licht die op. Maar wanneer Joke Emmers en Evelien Bosmans hun opwachting maken op onze rendezvousplek, dan stokken werkelijk alle gesprekken en lijkt een onzichtbare regisseur 100 theaterspots aan te steken. Een gesprek met twee innemende actrices die dit voorjaar schitteren op de bühne van De Kern. DE KERN SPRAK MET EVELIEN BOSMANS & JOKE EMMERS © Marie Bouly 6
“Het is gewoon een feest om met Evelien te mogen spelen.” Jullie kennen elkaar al langer dan vandaag. Waar vond de eerste ontmoeting plaats? Joke: “Het Antwerps Conservatorium waar we elkaar vaak passeerden in de gangen en de binnentuin van de Singel.” Evelien: “Ik zag Joke spelen op school, ze speelde Lucifer. Al herinner ik mij ook een leuke avond in café Pallieter.” Joke: “Eigenlijk is het Thomas Janssens die ons heeft samengebracht. Hij kreeg van De Kern de vraag om deel te nemen aan een literaire avond voor de opening van Bibliotheek Bist. Hij wou iets doen met Het huwelijksaanzoek van Tsjechov.” De kiem van Woodman (het theatergezelschap van Evelien Bosmans, Joke Emmers, Thomas Janssens, Matthias Meersman en Tanya Zabarylo) én van jullie vriendschap ligt dus in De Kern? Evelien: “Zeker! Tijdens de literaire avond in Wilrijk zat ik nog op school in Maastricht. Thomas was net afgestudeerd en vroeg me om deel te nemen. Ik kende hem al van in de middelbare school. Ik leerde de tekst vanbuiten en één repetitie nadien was het zover.” Joke: “De heren van Woodman zaten één jaar boven mij in het conservatorium. Het huwelijksaanzoek werd de inspiratie voor onze eerste voorstelling You may now kiss the bride. We hadden al een erg fijne verstandhouding op school. Ik koester warme gevoelens jegens Evelien. (lacht) Het is gewoon een feest om met Evelien te mogen spelen.” Evelien: “Weet je wat zo leuk is? Mijn familie is ook grote fan en supporter van Joke. Als Joke in Mol speelt, gaat mijn mama sowieso kijken. Meestal krijg ik nadien een uitgebreid bericht van hoe waanzinnig goed Joke was en dan eindigt dat echt met MOL LOVES HER. (lacht) En ik natuurlijk ook!” Joke: (Guitig) “Ik probeer om wat liefde te verspreiden in Vlaanderen.” © Marie Bouly Woodman maakte al Lubricant for life, You may now kiss the bride en Lost Boys. Hoe moeilijk is het om als jong gezelschap het hoofd boven water te houden? Joke: “Dat is ons eeuwig gevecht. We hebben eigenlijk nog maar éénmaal subsidies ontvangen. We hebben gelukkig een fijn contact met de verschillende huizen die ons steunen. We kunnen mooie tournees voorleggen, maar soms verkopen we ook kerstkaarten om uit de kosten te komen.” Evelien: “Triestig he, gratis werken? Het is inherent aan ons beroep…” Joke: “Maar de liefde voor het vak is te groot. We spelen gewoon erg graag. Richt zich tot Evelien: Jij ook hé” Evelien: “Té graag. (lacht)” Hadden jullie durven dromen waar jullie nu al staan in je carrière? Joke: “Ik had dat nooit durven dromen. Ik ben pas verhuisd en woon nu op de grens met Wilrijk. Bij het verhuizen van mijn boekenkast kwam ik een stapel boeken van schoolgenoten van vroeger tegen. (Vincent Van Meenen, Rebekka De Wit, Suzanne Grotenhuis, ..) Ik was zo trots, zie wat we aan het doen zijn? We zijn gewoon aan het leven van spelen, schrijven… ik had het nooit durven dromen.” Evelien: “Ik deel dezelfde gevoelens. Ik bekeek het stap voor stap, eerst de toneelschool afronden. Mijn moeder staat voor de klas, ik zag dat als een mogelijke back-up, gecombineerd met af en toe eens iets te maken. Ik dacht in het begin dat ik nooit zou kunnen leven van die job, maar het is veel beter uitgedraaid.” 7
“Joke is een stadstheater op zichzelf” © Marie Bouly De creatieve wereld lijkt een harde wereld met erg veel concurrentie. Hoe moeilijk is het om met teleurstelling om te gaan? Joke: “Theater is mijn hoofdding. Ik vind het dan niet erg als ik eens een rol voor tv mis, gelukkig heb ik voorlopig genoeg werk. Ik heb ook leren relativeren. Binnen televisie gaat het vaak over een zoektocht naar een bepaalde chemie tussen personages. Het gaat over de juiste mensen op de juiste plaats.” Evelien: “Je leert wel, ik weet niet of het gezond of ongezond is, om ontzettend goed met afwijzing om te gaan. In het begin was ik uit mijn lood geslagen als ik een auditie niet had en die rol juist heel graag wou. Nu doe ik een casting en weet ik dat het niet meer in mijn handen ligt. In de voorstelling Crashtest Ibsen van Het Zuidelijk Toneel heb ik een erg mooie zin: De kracht van de mens zit hem niet in zijn toekomstvisionen, maar in hoe hij met zijn teleurstellingen weet om te gaan. Er schuilt veel waarheid in die zin. Flexibiliteit is erg belangrijk, maar dat is ook heel persoonlijk. Sommige mensen hebben gewoon de kracht en mentale weerbaarheid niet. Acteurs vinden meestal wel een manier om met die afwijzing om te gaan, al kan het ook gezond zijn om even te rouwen.” Hebben jullie een uitgesproken voorkeur tussen theater en televisie? Evelien: “Het is allemaal begonnen op 8 het podium. De toneelschool gaat over die prachtige rollen mogen spelen. Je komt dan in het werkveld en ontdekt dan de wereld van tv en film… Tja, het vult elkaar op een magische manier aan.” Joke: “De rijkdom zit ‘m inderdaad in de afwisseling. Op de set heb je een alertheid nodig, de repetitieperiode is er erg kort. Binnen het theater leer je net ruimte te nemen die nodig is om je personage te doorgronden.” Hoe doorzoek je dan je personage voor TV of film? Joke: “Dat is toch vooral thuiswerk waar je jezelf aan moet zetten, een totaalbeeld van een personage komt niet vanzelf. Al had ik laatst enkele heel toffe ideeën over een personage, toch kwam de regisseur me zeggen dat die niet strookte binnen het grotere geheel. Je bent een kleiner onderdeel binnen een vertelling. Evelien: “Ook dat kan fijn zijn, de verantwoordelijkheid voor het grotere geheel uit handen mogen geven.” Het valt op dat jullie vaak een lichtheid naar de bühne brengen? Is dat een bewuste keuze? Evelien: “We vinden dat belangrijk. Ik volg daarin Waas Gramser (Compagnie Marius) Zij zegt: Zelfs in tijden van oorlog zouden we comedy’s moeten blijven spelen. Het is het broodnodige tegengif voor maatschappelijke crisissen. Moraliserende stukken lijken ons niet de ingang om iets in gang te zetten.” Joke: “Ik moet denken aan de wijze woorden van Janne Desmet. Ze zei ooit: Net door mensen te laten lachen, gaat hun buik open, waardoor de emoties veel dieper binnenkomen. Dat vind ik heel mooi en waardevol. Door te lachen ontspan je op een bepaalde manier, waardoor je veel dieper geraakt kan worden. De frictie tussen de twee is heerlijk. Het ligt natuurlijk ook aan welke voorstelling we spelen, maar als we zelf iets maken of schrijven zal er altijd een vleugje humor in zitten.” Als cultuurinstelling zouden we meer moeten streven naar een kruisbestuiving tussen publieken. Zagen jullie je publiek veranderen naar mate jullie succes op televisie steeg? Joke: “Ik merk dat nu met Surfer Rosa Begijntje waarin de hoofdrol is weggelegd voor de muziek en de tekst. Wij spelen alleen op emotie en gezichtsuitdrukking. Het moment dat we opkomen, hoor je af en toe door de zaal ‘oh dit wordt leuk, daar is Joke en Pieter Embrechts, we gaan lachen’ Tijdens de voorstelling zie je dan mensen in de war geraken en dat vind ik best leuk. Als mensen dan achteraf komen zeggen, het was redelijk experimenteel maar we vonden het heel mooi, tsja, dan heb je het publiek kunnen overtuigen door je spel.” Evelien: “Ik weet niet hoe het juist
te verwoorden, maar soms heb ik heimwee naar de goeie oude tijd. Neem nu Els Dottermans. Als die opkomt, dan voel je door de zaal een soort glimlach oprijzen. Ik denk dat het komt omdat de mensen vroeger applaudisseerden toen de acteurs opkomen. Ze hadden nog niets gespeeld of kregen al applaus. Je verbindt mensen. Joke doet dat ook, dat voel ik als ik met haar speel. Joke komt op en er gaat een zucht door de zaal. Dat je zoiets kan creëren, zonder zelfs bij een vast huis te zitten waar je elke week speelt. Joke heeft dat op zichzelf gecreëerd, ze is een stadstheater op zichzelf.” Joke: (tot Evelien) “Maar mensen komen toch ook met bepaalde verwachtingen naar jou kijken?” Evelien: “Niet op de Dottermans-wijze. Ik heb dat bij haar gevoeld en bij u. Er gaat dan een soort glinstering door de zaal.” Jullie zijn afkomstig uit Mol en Neerpelt. In hoeverre heeft het leven en studeren in de stad jullie zoektocht naar je creatieve identiteit beïnvloed? Joke: “Voor mij heel hard, ik kwam uit Neerpelt. In mijn ogen ging ik toen naar een ‘grote enge stad’. Ik ben eigenlijk alleen maar bezig geweest met de zoektocht wie ben ik? En natuurlijk weet ik het nog altijd niet…” Evelien: “Op mijn 14de landde ik reeds in Antwerpen. Ik zat eerst op een streng college in Mol om hier mijn middelbaar nadien verder te zetten in deKunsthumaniora. Die plek was voor mij echt een openbaring, een thuiskomen. Nadien ben ik op het Conservatorium terechtgekomen en daar heb ik een identiteitscrisis gehad met een buis als resultaat. Ik had zo hard gewerkt, zo hard toegeleefd naar dat moment. Misschien was het dat toch niet? Gelukkig ben ik nadien in Maastricht terecht gekomen.” Joke: “Je was gewoon meer een speler. Je zat in de foute richting.” Evelien: “Ik dacht toen van niet. Ik hou ook echt van poëzie en literatuur. Misschien hebben ze die liefde me toen wel een beetje ontnomen. Ik deed het echt graag.” Joke: “Het één sluit, het andere niet uit hé. (schaterend) Je kunt nog teksten voordragen op bv. De Leesmeesters. Ik geef maar een optie hé.” Ai, onze tweede editie is reeds ingepland. We verwelkomen Koen De Bouw, Chris Nietveld en Tijmen Govaerts. Joke: “Dan vragen jullie ze toch voor de derde editie? Samen met Els Dottermans. Ik kom met plezier luisteren!” Evelien staat dit voorjaar twee maal in De Kern, met Leocadia van Marius en met een nieuwe creatie met Katelijne Verbeke. Joke, jij creëert samen met je vriend Visjal Weg van India. Hoever staan jullie in het creatieproces? Evelien: “De repetitieperiode voor Cornelius en the aliens moet nog starten. Ik ben nieuwsgierig. Katelijne speelt een oudere man met oude denkbeelden. Ik speel een jonge vrouw met een totaal andere kijk op het leven. Die clash gaan jullie hopelijk voelen op de bühne. (lacht)” Joke: Wij zullen op hetzelfde moment aan het repeteren zijn. Ik zit momenteel in de schrijffase, heel spannend. Want je kan alles vertellen natuurlijk. En wat kies je? Wat vind ik het belangrijkste? Wij kijken er erg naar uit! Merci voor dit gesprek. COMPAGNIE MARIUS Leocadia do 25 januari 2024 20.15 uur kassa: € 19 | vvk: € 17 KATELIJNE VERBEKE & EVELIEN BOSMANS Cornelius en the aliens – PREMIÈRE do 14 maart 2024 20.15 uur kassa: € 16 | vvk: € 14 JOKE EMMERS & VISJAL AUWERX Weg van India do 6 juni 2024 20.15 uur kassa: € 15 | vvk: € 13 9
TERUGBLIK DE AFTRAP VAN ROASTED JAZZ, KLEINSCHALIGE CONCERTEN IN ONZE ARTIESTENFOYER. KOFFIE, COGNAC & JAZZ De Kern trekt met het opstarten van dit nieuwe initiatief volop de Jazz-kaart. De voorbije decennia was Jazz Wilrijk al het officieuze begin van elk muzikale seizoen. Dat (gratis) openingsconcert trekt de voorbije edities telkens zoveel volk, dat een verderzetting op kleinschalig niveau een evidentie leek. Dankzij de inside information van Ewout Pierreux, begenadigd jazzpianist en inwoner van Wilrijk en curator van de voorbije edities van Jazz Wilrijk, komen jazzformaties maar al te graag langs in onze voor de gelegenheid omgebouwde jazzlounge. “BREAK’ DE WEEK MET ZWORNTURF Op woensdag 18 oktober legden Frank Deruytter (alt sax), Jozef Dumoulin (keys) en Dré Pallemaerts (drums) met de band ZWORNTURF de lat voor deze reeks concerten heel hoog. Een uitverkochte jazzclub was nochtans het bewijs dat het niet altijd te makkelijk inlepelbaar moet zijn om gesmaakt te worden. Als je ZWORNTURF op z’n Westvlaams uitspreekt (+/- zwaren turf, zoals een dik boek bijvoorbeeld nvdr.), kom je in de buurt van wat bezieler en tenor saxofonist Frank Deruytter ermee bedoelt. Iets zonder, maar tegelijk mét betekenis en iets wat niet als makkelijke hapklare brokken muziek omschreven kan worden. Maar het werd gesmaakt door jong en oud als een ‘bolleke crème’*. *een van de Zwornturf nummers heet ‘bolleke crème’ 10
JUNIOR VERHELST, JOURNALIST BIJ HET LAATSTE NIEUWS, SPROKKELDE VOLGENDE REACTIES: Sarah (20) en Jeff (23) uit Roeselare “Een vriend van ons heeft ons uitgenodigd. We hebben nog nooit live jazz gehoord, dus het is een eerste keer. Ik moet zeggen dat het speciaal is en even wennen, maar uiteindelijk, met de setting en alles, is het echt cool om een echt jazzconcert bij te wonen.” Koen (56) uit Ekeren “Het is indrukwekkend met wondermooie stukken die zijn uitgevoerd. Dit concept is uniek en omdat we zo dicht op elkaar zitten geeft dit echt een warm en heerlijk gevoel,” zegt Koen met een cola in de hand. “Cognac zit er vandaag niet in, want ik rijd nog naar huis vandaag. Volgende keer rijd ik met iemand mee.” Nanou (16) en Meo (17) “Wij studeren Pop & Jazz aan de Kunsthumaniora in Antwerpen. Het is cool om eens een echt jazzconcert bij te wonen en zo’n topmuzikanten aan het werk te zien,” vertellen Nanou uit Wilrijk en Meo uit Berchem. “Wij houden het wel gewoon bij cola, wat het genotniveau niet vermindert!” FRANK VAGANÉE SAM GERTMANS TEUN VERBRUGGEN ROASTED JAZZ 3 woe 17 januari 20.15 uur kassa: € 13 | vvk: € 11 ERIK VERMEULEN TRIO ROASTED JAZZ 4 woe 20 maart 20.15 uur kassa: € 13 | vvk: € 11 11
ATELIER DE KERN LANCEERT AANBOD VOORJAAR VIJF KEER OP STAP Atelier De Kern, dat is zowat de verzamelnaam van alles wat zich niet op het podium afspeelt. Van workshops, bezoeken tot een fietstocht. Verantwoordelijke Sophie Vermeulen kiest vijf hoogtepunten uit het voorjaar. 1 BOTANISCH TEKENEN Een mix tussen wetenschap en kunst, techniek en kunstzinnig inzicht gaan hand in hand. Je maakt realistische portretten van planten -hoe ziet die er écht uit? - en leert de specifieke kenmerken op papier te zetten. Je tekent een narcis in grafiet en aquarelleert een braambes. maandag 18 en 25 maart 13 uur – De Kern 3 12 BEZOEK KINDERBOERDERIJ WILRIJK Een kijkje achter de schermen van de Wilrijkse kinderboerderij, daar waar ons winter- én zomerfestival doorgaat. Je krijgt deskundige uitleg op maat en komt alles te weten over de gewoontes en eigenaardigheden van de dieren. Afsluiten doe je met een voedermoment. Kinderen meer dan welkom! woensdag 3 april – 11 uur Kinderboerderij 4 KLEDING HERSTELLEN MET DE HAND Duurzaamheid ten top in deze workshop! Je krijgt informatie over vezels en soorten stoffen, hoe je kwalitatieve kleding herkent en correct onderhoudt om langer mee te gaan. Zelfs styling en kleurtheorie komen aan bod want wat ons goed staat gaan we vaker dragen. En dan is het tijd voor de praktijk. Denk aan knopen terug aannaaien, zomen en het onder de knie krijgen van enkele basissteken zodat je zelf met de hand drie meegebrachte stuks kan herstellen. woensdag 17 en 24 april – 19 uur – De Kern
2 FOODFOTOGRAFIE (voor smartphone) Of je nu als hobbykok trots bent op het resultaat van je kookkunsten, je familierecepten wilt vastleggen of gewoon wilt stoefen met wat je gegeten hebt op restaurant, huisfotografe Marie Bouly leert je alle do’s en dont’s. zaterdag 23 maart 10 uur – De Kern REPAIR CAFE elke tweede woensdag van de maand: 10 januari, 14 februari, 13 maart, 10 april en 8 mei – 14 uur – Oxfam Tweedehands Wilrijk GRATIS HATHA YOGA aandag 15, 22, 29 januari, 5, 19, 26 februari, 4, 11, 18, 25 maart – 19 uur – Bar Valaar VINYASA YOGA woensdag 17, 24, 31 januari, 7, 21, 28 februari, 6, 13, 20, 27 maart - 19 uur - dienstencentrum Oosterveld YIN YOGA woensdag 17, 24, 31 januari, 7, 21, 28 februari, 6, 13, 20, 27 maart van 20.30 uur tot 21.30 uur – dienstencentrum Oosterveld THEETAS maandag 5 februari – 14 uur – CerANic 5 TERRAZZO THEELICHTHOUDERS maandag 5 februari – 19 uur – De Kern FIETSTOCHT LANGS DE WIJNGAARDEN OUD CONYNSBERGH MET TASTING Waan je in het zuiden met deze sfeervolle fietstocht langs de wijngaarden van Oud Conynsbergh. Met je eigen fiets en twee gidsen ontdek je hoe het Boechoutse terroir wordt vertaald naar een unieke wijn. Tot slot kan je de wijnen en schuimwijnen proeven in de schaduw van de wieken van de 18e eeuwse Molen van Boechout. Kan het nog idyllischer? vrijdag 7 juni – 14 uur Molen van Boechout NARCIS IN CREPEPAPIER maandag 19 februari – 14 uur – De Kern FOODFOTOGRAFIE zaterdag 23 maart – 10 uur – De Kern BOTANISCH TEKENEN maandag 18 en 25 maart – 13 uur – De Kern FLOWERHOOP DROOGBLOEMEN PASEN maandag 25 maart – 19 uur – De Kern TAPASSET maandag 25 maart – 14 uur – CerANic BEZOEK KINDERBOERDERIJ WILRIJK woensdag 3 april – 11 uur - Kinderboerderij SMARTPHONEFOTOGRAFIE LICHT, CREATIVITEIT en KLEUR (groot)ouder/ kindworkshop (6+ t/m 12) Workshop 1: woensdag 10 april – 14 uur – De Kern Workshop 2: vrijdag 12 april – 14 uur – De Kern KOKEDAMA’S MAKEN maandag 22 april – 19 uur – De Kern KLEDING HERSTELLEN MET DE HAND woensdag 17 en 24 april – 19 uur – De Kern KOKO KOOKT INDISCH woensdag 24 april- 12 uur – De Kern SMARTPHONEFOTOGRAFIE VERWONDERING – VERTRAGING woensdag 8, 15 en 22 mei– 15 uur – De Kern FIETSTOCHT LANGS DE WIJNGAARDEN OUD CONYNSBERGH MET TASTING vrijdag 7 juni – 14 uur – Molen van Boechout Meer Atelier De Kern schouwburgdekern.be 13
FAMI LIEDAG VIER KEER KINDERPRET OP ZONDAG 21 JANUARI MET MINIFESTIVAL NIEUW GOED NIEUW GOED “Nieuw Goed slaat op de makers van de voorstellingen. We kiezen bewust voor nieuw talent. Ik vind het belangrijk om nieuwe en jonge gezelschappen speelkansen te geven. Op Nieuw Goed kan je op ontdekkingstocht gaan. Aan een familievriendelijke prijs (€3/ ticket) kan je tot wel vier voorstellingen bekijken. Voor elke leeftijd wat wils: de ene voorstelling is wat meer beeldend, muzikaler of grappiger, maar allemaal amusant. Zo is er De Grote Rijmshow die goochelt met woorden dat het een lieve lust is. Anke was vorig jaar bij ons met een andere grappige op een boek gebaseerde voorstelling en Aline konden we pas horen knallen in De verdronken ballades van Testerep. Zingen kunnen deze 2 alvast! De allerkleinsten kunnen hun dag op een niet gelukzaligere manier starten bij de Verhalenkat Felix zingt: de voorstelling is gebaseerd op Geluk voor kinderen van Leo Bormans en gaat er vrolijk aan toe! Het team van het Fluisterhuis heeft dan weer een zeer origineel concept in petto: je krijgt een speciale bril op en je wordt meegenomen op een denkbeeldige achtbaan, terwijl je allerlei emoties beleeft! Ooit al in een kronkelorkarretje gezeten…? De toppers van Miet Ensemble doen je kroost (en jezelf) openbloeien op de ritmes van klassieke muziek, mét een heerlijke twist! Heel wat kinderen uit Antwerpse klasjes kunnen dat al beamen. De tweede editie van deze familiedag vindt plaats op zondag 21 januari 2024. Op de middag kan je in De Kern ook een lunch bestellen aan een democratische prijs! (ook vegan). (€5/pp) Ontdek meer over Nieuw Goed op schouwburgdekern.be/nieuwgoed 14 Wie er vorig jaar bij was op Nieuw Goed, herinnert zich een gezellige familiedag! Ben jij ook nieuwsgierig naar de tweede editie van deze sprankelende dag vol creatieve kinder-/ familievoorstellingen? De Kern-programmatrice Els Geerts boekte de voorstellingen en licht het initiatief toe en programma toe. “Voor elke leeftijd wat wils” © Marie Bouly
10.40 & 14 uur MIET ENSEMBLE Miet Ensemble speelt (5+) Muziek maakt mensen gelukkig. Miet Ensemble wil zoveel mogelijk mensen, in eerste plaats kinderen, gelukkig maken. Niet al luisterend vanop afstand, maar al spelend, dansend en zingend samen met de muzikanten. 9.45 uur DE VERHALENKAT Felix zingt (2+) We gaan met Felix en Ami op zoek naar geluk. Samen zoeken is leuker dan alleen, helpen maakt ons blij en als we daarbij zingen en dansen is het feest. De voorstelling is gebaseerd op het voorleesboek Felix zoekt geluk zingen - helpen – zoeken van geluksambassadeur Leo Bormans. 11.40 uur ANKE VERSCHUEREN EN ALINE GOFFIN De Grote Rijmshow (4+) In deze spetterende show vol mopjes en muziek verkondigen actrices en geluidskunstenaars Anke Verschueren en Aline Goffin met veel kabaal hun liefde voor taal. Hopelijk zit er een dokter in de zaal, want deze twee vallen in zwijm voor een rijm en doen nét geen moord voor het juiste woord. Vertrekpunt voor de voorstelling is het jongste boek van Valerie Eyckmans en Ruth De Jaegher: Diep in de zee. 13.20 en 15 uur HET FLUISTERHUIS Kronkelore (5+) Stap in een spannende achtbaan van emoties! Laat je leiden door twee gidsen en zoek een plekje uit in onze muzikale achtbaan. Na een korte performance sluit je je ogen en beleef je een spannende luisterreis door het meanderland van je verbeelding. 15
INTERVIEW DE KERN SPRAK MET WILLIAM BOEVA “JE MOET EENS PROBEREN NIET AAN EEN CITROEN TE DENKEN” tekst: Kristof Vancraybex William Boeva komt met zijn nieuwe show ‘13’ naar De Kern. Een verrassend openhartig gesprek over comedy én mentale gezondheid. Dit seizoen verwachten we je met je nieuwe show ‘13’. Hoe rolde jij in de comedy rollercoaster? William: “Mijn eerste echte stappen in de comedy heb ik aan Get Up Stand Up te danken. Toen kreeg ik voor het eerst het gevoel: nu ben ik er echt mee bezig. We waren met een 10-tal geloof ik. We kregen workshops van Han Coucke, Thomas Smith en Nigel Williams. En je kreeg ook 10 optredens op goeie plekken. Onder andere De Kern, Arenberg, Mechelen. Ik kreeg er te horen: je hebt talent. Een enorme boost voor mijn zelfvertrouwen. Je nieuwe voorstelling gaat grotendeels over jouw eigen mentale toestand. Ongeluksgetal 13 is niet zomaar gekozen? “Inderdaad. Het is een uitdaging die ik mezelf opleg om de show die naam te geven. Ik hou niet van het ongeluksgetal 13. Bij mij gaat het zo ver dat ik nooit naar een zender op tv zal kijken of naar een radiozender zal luisteren, als die op 13 geprogrammeerd staat. Echt waar. Bij mij gaat het zelfs zo ver dat 12 en 14 ook op’t randje zijn. Ik wil het lot niet tarten he. (lacht). Als deze show dus niet goed loopt, vrees ik dat het helemaal om zeep is tussen mij en het getal 13. De show vertrekt vanuit mijn ervaringen met OCD. Ik heb heel mijn leven al OCD gehad, Obsessive Compulsive Disorder, wat er op neerkomt dat je probeert in je leven dingen te controleren die je niet kunt controleren door handelingen uit te voeren die onder dwang gebeuren. Dat start vanuit een angst. Tijdens de lockdown heeft zich dat exponentieel verdergezet. Door verschillende omstandigheden. Ik had bijvoorbeeld angst dat iemand iets in mijn drinken zou doen als ik even naar het toilet zou gaan, dus móest dat glas eerst leeg. Ergens binnenkomen werd nog zo’n issue. Binnenkomen is het begin van iets, en mijn brein zegt me dat het goed moet zijn. Dus dan mag je niets negatief denken wanneer je binnenkomt. Dus denk vooral niet aan een citroen als je ergens binnenkomt. Want dan zit je met een zuur begin. Maar je moet eens proberen NIET aan een citroen te denken als je brein zegt: ‘niet aan een citroen denken’. Dat gaat dus niet he.” “Ik wil zelf liever géén eikel zijn.” Helpt het jou op moeilijke momenten om te werken? “Ja! Optreden helpt keihard. Alleen op het podium heb ik nooit last gehad van mijn OCD of daar liet ik het nooit toe. Ik heb wel eens paniekaanvallen gehad, maar ik heb nooit op’t podium gezegd: ik stop. Daar kan ik zeggen: ik ga hierdoor. Optreden heeft me heel veel geholpen.” 16 Jij maakt comedy van je mentale kwetsbaarheid. Wat is voor jou belangrijk in comedy. Moet je met alles kunnen lachen? “De intentie en de tijdsgeest zijn belangrijk. Er is een plaats en tijd voor alle vormen van humor. Dat moet je goed kunnen inschatten als comedian. Ooit gaan we terug kunnen lachen met ongelijkheid, maar dat zal het moment zijn dat ongelijkheid opgelost is. Nu moeten we vooral beseffen dat onze maatschappij niet zo gelijk is als we denken. Laat ons eerst zorgen dat ik en iedereen overal deftig en zonder problemen binnen geraak met een rolstoel. Laat ons tot dan al eens rekening houden met elkaars gevoeligheden. Je wil ook nooit iemand persoonlijk kwetsen. Voor mij is babbelen of lachen met iemand op de eerste rij fijn om iemand bij de show te betrekken. Dat maakt een avond en de ervaring bij de mensen uniek. Maar ik ga die persoon achteraf, of zelfs tijdens het applaus al, bedanken om er mee een fijne avond van te maken. Ik vertel wel eens het voorbeeld van vrienden op café die lachen wanneer een van de mannen een bril is moeten beginnen dragen. Je lacht en zwanst er eens mee en hij doet wat grappend mee. Na 2 weken laat die vriend weten: mannen, ik heb het er wat moeilijk mee. ’t Zou fijn zal als daar niet meer mee gelachen wordt. Dan heb je de keuze: ofwel respecteer je dat, ofwel blijf je daar mee lachen. Je mag dat. Die keuze heb je. Je mag ‘nen eikel’ zijn. Daar ben je vrij in (lacht). Ik wil zelf liever geen eikel zijn.”
“Ik hou niet van het ongeluksgetal 13.” WILLIAM BOEVA ‘13’ Vrijdag 5 april 20.15 uur Kassa: € 20 | vvk: € 18 17
OVER MADOU IN DE PERS Het cultureel voorjaar van De Kern in 2024 is er ééntje om duimen en vingers bij af te likken. Je moet ons niet per sé geloven, maar geloof gerust de schrijvende pers. #geenfakenews © Michiel Hendryckx “De teksten blijven doordacht, maar vaak ook duister, dichterlijk en confronterend, in de groepssound – nu mede bepaald door het Madounageslacht – is folk met een heel eigentijdse toets de ruggengraat, met een vleugje blues. We noemen dit ‘luistermuziek’: pakkend, verhalend en scherp geobserveerd. “ **** Gazet van Antwerpen “Wonderlijk hoe de plaat klinkt alsof de tijd intussen stilstond” **** De Standaard “Madou bekroont haar comeback met het fantastische Is er iets?” **** ½ Humo OVER ISOLDE Durf het niet om Isolde Lasoen nog te vernauwen tot drummer van Daan. Op Oh dear, haar tweede soloplaat, opent Lasoen de deuren naar haar alsmaar uitdijende universum. Waar dat stopt? Niet in België, alleszins. **** Het Nieuwsblad © Piet Stellamans OVER JOHANNES IS ZIJN NAAM ISOLDE LASOEN Oh Dear ‘Johannes Is Zijn Naam’ is eigenlijk het antwoord op de vraag: ‘Wat krijg je als je een liedjesschrijver een aantal jaar laat doorbrengen op zijn muziekkamer en in een boekenwinkel?’ Het antwoord? Een dijk van een plaat die overloopt van de genialiteit, mooie verhalen en onontdekte experimentele hoekjes en kantjes. Op Johannes Is Zijn Naam bewijst Verschaeve dat hij het alleen (en in het Nederlands) ook perfect weet te rooien. Wij zijn fan! ***** Dansende Beren zaterdag 20 januari 20.15 uur kassa: € 24 | vvk: € 22 MADOU Is er iets? vrijdag 9 februari 20.15 uur kassa: € 22 | vvk: € 20 © Jana Van Brussel JOHANNES IS ZIJN NAAM zaterdag 17 februari 20.15 uur kassa: € 17 | vvk: € 15 18
Wie de rubriek De Kern+ leest op onze website, kon de verbouwingen van ons onthaal vorige zomer volgen. Jarenlang stond er in onze foyer een grijze blok die we zelf niet zo mooi vonden. De visbokaal, een niet zo flaterende bijnaam. Het oude onthaal verdween. In de plek kwam een modern en ruimer onthaal. Met het hout dat intussen heel onze foyer typeert, van toog over flyerrek tot zitbanken. De nieuwe ticketbalie is een stuk breder, maar minder diep. Dit zorgt voor extra ruimte in de foyer en maakt de deuren naar de zaal een stuk makkelijker toegankelijk, zeker bij uitverkochte voorstellingen merken we het verschil. VROEGER & NU 19
EXCLUSI EF WILRIJKS CULTUURSCHEPEN HANS IDES KENT DE KERN AL VANAF ZIJN TIJD IN DE ‘CENTRALE JONGENSSCHOOL.’ EEN GESPREK OVER ‘ZIJN’ SCHOUWBURG. “Het was hier een donker hol in vijftig tinten bruin. Van onze schoolbezoeken herinner ik me vooral hoe weinig het cultureel centrum ons aansprak.” Tekst: Max Temmerman Dat Hans Ides thuis is in De Kern, mag niet verbazen. Als geboren en getogen Wilrijkenaar kwam hij hier vele decennia geleden voor het eerst over de vloer en intussen is hij alweer bijna 15 jaar cultuurschepen in Wilrijk. In die hoedanigheid is hij ook voorzitter van onze raad van bestuur. Een gesprek over het verleden, heden én de toekomst van De Kern. © Marie Bouly
Hans: “Als we alleen al naar de laatste zes jaar kijken, dan is het opmerkelijk vast te stellen hoezeer De Kern gegroeid is. Niet alleen programmatorisch bedoel ik, met verschillende nieuwe inhoudelijke accenten, maar ook qua infrastructuur. De Kern moet vandaag echt niet meer onderdoen voor vele grote schouwburgen in heel de provincie. En dan bedoel ik niet alleen het feit dat jullie één van de schoonste, zalen hebben om in te spelen, maar ook dat het comfort om hier te spelen en te komen kijken naar voorstellingen enorm gestegen is. De website werkt goed en is gebruiksvriendelijk, je geraakt hier makkelijk, alles is opvallend toegankelijk en uitnodigend. En dankzij de nieuwe toiletten en een prachtig nieuw onthaal zijn de jaren ’70 écht verleden tijd. Daarbij blijft het mij ook opvallen hoe gezellig het is om hier te komen. Als je een concertje of een voorstelling meepikt, dan blijf je gewoon, pintje in de hand, nog even hangen in de foyer. De optelsom van al die vernieuwingen leidt tot een enorme meerwaarde, daar ben ik absoluut van overtuigd. Niet alleen voor talloze Wilrijkenaren, maar ook voor vele cultuurliefhebbers van ver over de districtsgrenzen. We kunnen er de komende jaren alleen nog maar meer vruchten van plukken.” (lacht) Je kent Schouwburg De Kern, vroeger het cultureel centrum, al bijna je hele leven. Wat is je vroegste herinnering? “Ik weet nog dat we met de Centrale Jongensschool, nu De Ark, hier kwamen kijken naar schoolvoorstellingen, ergens in ‘86, ’87 moet dat zijn geweest… Alles was hier bruin, echt alles, zelfs de (toen ongemakkelijke) stoelen. (Denkt na). Er waren hier precies geen kleuren, het was één somberte. Voor kinderen was dat natuurlijk een doffe ellende, ik herinner mij dat ik toen al dacht: Hier hoef ik niet snel weer naar toe te komen.” In een oogopslag keert hij weer uit het verleden en neemt de foyer op waar we hebben plaatsgenomen. “Van ongezelligheid gesproken, er stond hier toen niet één plant. Terwijl, wat we nu proberen te doen met de vele schoolvoorstellingen en kinderdagen die elke maand een goot deel uitmaken van het programma, dat is natuurlijk net wèl de brug slaan naar de jongste Wilrijkenaren, om hen te enthousiasmeren, cultuur te laten ervaren én hen te laten terugkomen.” (Op dreef) “Dat enthousiasme zie ik trouwens ook terug in de vrijwilligersen ambassadeurswerking. Al die lokale gezichten die hier achter de toog of op andere manieren bijdragen aan de werking. Of de talrijke affiches die ambassadeurs ophangen, een hart onder de riem voor de schouwburg waar ik, toegegeven, warm van word!” “Verder wil ik toch ook het belang aanhalen van de keuzes die doorheen de jaren zijn gemaakt, en ook van de keuzes die niet zijn gemaakt. Ik bedoel: ooit is Cinema De kern opgestart met films op dinsdag en jullie hebben volhardend die gewoonte tot een breed gedragen traditie gemaakt. Zoveel jaren later is de dinsdag filmdag echt een klassieker geworden, maar nu met een digitale projectie, met een bijhorend koffie&taart arrangement, nu en dan een inleiding met een maker. Dat De Kern niet minder dan vier vertoningen van WIL kan doen vollopen, dat doen er niet velen ons na! Het is geen toeval dat De Kern jaar na jaar in de top drie prijkt van beste Vlaamse filmhuizen in het tweede vertonerscircuit!” En breder, cultuur in Wilrijk? Wat zijn de uitdagingen? “Uiteraard droom ik van een actieve cultuurplek in elke wijk van het Wilrijk. Wij hebben een mooi, uitgestrekt district waar jammer genoeg de meeste organisaties en voorzieningen in het centrum liggen. De Kern is vandaag reeds de motor van een culturele aanwezigheid in elke wijk, met de activiteiten in de scholen, de dienstencentra, maar ook bijvoorbeeld het festival Zomerboerderij op de Kinderboerderij, en ook lokken jullie bewoners uit al onze wijken naar deze cultuurtempel (lacht), maar een actieve aanwezigheid in elke wijk zou de kers op de taart zijn. Trouwens ook voor onze verenigingen, de vraag naar infrastructuur en ondersteuning voor hun activiteiten is vele malen groter dan het aanbod, dat moet ik jou niet vertellen. “Metallica, als kind speelde ik die songs op gitaar. Met Metal Molly en dEUS in het voorprogramma.” We zijn hier in Wilrijk natuurlijk beperkt door slechts die ene (schouwburg-) zaal die we kunnen inzetten, voor eigen aanbod maar ook voor die talloze verenigingen. Een uitbreiding met een tweede zaal voor De Kern is eigenlijk het minste waarop we zouden mogen hopen, zeker ook als je kijkt naar vergelijkbare stedelijke schouwburgen in andere districten die vaak een pak minder voorstellingen draaien maar wel meer zalen kunnen exploiteren.” Slotvraag: Je hebt een ongelimiteerd budget en je mag een avond naar keuze in elkaar steken. Wie komt er op de affiche? “Hoofdact: Metallica, als kind speelde ik hun songs op gitaar. En als voorprogramma lokale bands, helden uit mijn jeugd. dEUS of Metal Molly, Of, het budget is toch ongelimiteerd, waarom niet allebei?” 21
CULTUURTIPS VAN ONZE MEDEWERKERS KERNTIPS MUZ I EK MUZ I EK Twee coryfeeën binnen de muziek blenden samen op het podium van De Kern. Moet ik er een tekening bij maken? Ik tip resoluut Guido Belcanto en Roland. Op de pechstrook van het leven is een schitterend nummer van Guido of neem nu Johnny vergeet me niet. Het nummer doet me altijd terugdenken aan onze legendarische hoofdtechnieker Johnny Struyf. Guido in combinatie met blueslegende Roland, het is een niet te missen combo. Yves Rigaux techniek De Kern Lavinia Meijer houdt voor de eerste maal halt in Wilrijk, de prachtige setting van de SintBavo kerk is haar decor. Het zijn maar twee redenen om dit programma te tippen. Of nee, ik wil jullie er nog één geven. Ze brengt een ode aan de iconische componist, Philip Glass. Margot van den Bergh programma De Kern © Robin De Puy THEATER Ze veroverden reeds de theaterharten van menig liefhebber, nu staat Wilrijk op hun verlanglijst. Hun voorstelling Who’s afraid of Virginia Woolf? en Voorjaarsontwaken kregen lof voor durf en acteervermogen. De acteursgilde gaf hen recent nog de theaterprijs voor Meest gewaardeerde samenspel voor hun laatste voorstelling. Ze werden in het juryverslag geprezen voor hun onbevangen branie, weltschmerz, tintelend spelplezier, liefde voor taal, pure sensualiteit, uitbundige humor en zinderend engagement. Ik tip Dromers als de theaterhit van het voorjaar. Dries De Meester Programma De Kern © Leontien Allemeersch 22
Het favoriete plekje van… Ieder DK-magazine gunt een medewerker van De Kern een blik achter de schermen van zijn of haar favoriete spot. Deze editie: programmator Dries De Meester. “De kelder van De Kern. Vandaag wordt hij gebruikt als opslagplaats voor onze drankvoorraad, stapels communicatiemateriaal, attributen voor creatieve workshops. Ook is er een werkplaats voor onze techniekers waar ze herstellingen uitvoeren, kabels solderen, meubilair creëren. In de eerste plaats prikkelt onze kelder vooral mijn verbeelding, voedt het een droom. Telkens als ik de code van de lift ingeef om me te begeven naar de benedenverdieping, fantaseer ik over een andere plek, een nieuwe Wilrijkse broedplaats voor de kunsten. Een plek waar een creatieveling vrij spel krijgt, uit het oog van het ‘grote’ publiek. Talent dat rijpt onder de grond, onontgonnen culturele parels en niet alledaagse namen binnen het performance landschap. Ik geloof in de kracht van zulke plekken, ze zijn onontbeerlijk om de Antwerpse culturele bodem divers en gezond te houden. Schouwburg De Kern schreeuwt al lang om een tweede zaal. Ik sluit mijn ogen en zie ze reeds voor me, al stockeerde ik er nu nog dit nieuwe De Kern Magazine. Schitterende cover toch?” 23
TERUGBLIK RECULER POUR MIEUX SAUTER We blikken terug op een succesvolle editie van de zomer- en winterboerderij zodat we de komende edities nóg beter kunnen maken. Winter is coming? Nee! Summer is here! Sinds het voorjaar van 2023 schrijft vzw De Koempanie een verhaal waarin de Kinderboerderij opnieuw rond dieren en natuur gaat. Schouwburg De Kern sprong héél graag mee op de kar om de beleving op de boerderij aan te vullen met workshops, muziekoptredens, films, circus en theater. Zowel in de winter als in de zomer. En of dat werkt! Reculer In de winter van 2022 kregen honderden bezoekers een sneak-preview van hoe de boerderij er uit zou gaan zien. Ze legden een winters, vurig verlicht parcours af en kregen een spetterende vuurshow. En toen moest de zomer nog komen. Meer dan 1500 mensen zakten in de laatste twee weken van augustus af naar de boerderij en kwamen koken op open vuur, brouwden een zomers biertje, zagen flitsend scherpe comedy, betoverende films in de buitencinema, wonderlijke familievoorstellingen, heerlijke (vroege) dauwconcerten en dansten op zomerse livemuziek. Toegegeven: het zou een nog mooiere zomer geweest zijn zonder die overvloedige regen, donder en bliksem in de tweede festivalweek. Elke bezoeker die toch de weergoden trotseerde, dragen we een warm hart toe. Mieux sauter De zomeractiviteiten vormden een springplank om ook in de winter fijne momenten te creëren op deze magische plek. Kom op 28, 29 of 30 december een avond meegenieten van de Winterboerderij. Wissel twee vuurshows (‘Out of the box’ en ‘Passa il tempo’) af met gezellig keuvelen op het erf, met live muziek, onverwachte animaties en heerlijk lekkers voor jong en oud. En ja, we denken ook NU al na over de zomer die eraan komt. De exacte data van de Zomerboerderij zal je kunnen vinden in het programma van De Kern dat we in juni 2024 lanceren. Samen met vzw De Koempanie gaan we zorgen voor een mooi programma waar je zowel met kinderen als vrienden en familie je gading zal vinden. Want de Kinderboerderij, die gaat nooit meer weg uit Wilrijk! 24
WAS HET NU 40, 60 OF 80? 60 iliane Saint-Pierre 0 jaar on tour Het begon in 1964 voor Liliane SaintPierre. 60 jaar later is de muziek, het podium, nog steeds haar grote liefde, haar passie. Uw soldier of love viert én vuurt de liefde graag nog één keer af. zondag 31 maart 14.30 uur kassa € 18 | vvk: € 16 80 Jan De Wilde 80 Precies op nieuwjaarsdag 2024 viert Jan De Wilde zijn 80ste verjaardag. Hip hip hoera! En hij blijft concerten spelen. Dat is het liefste wat hij doet. Meer dan ooit is het podium dé bio-toop voor Jan de Wilde. zaterdag 24 februari 20.15 uur kassa € 24 | vvk: € 22 25 40 MADOU Is er iets? Een verdwenen groep die na 40 jaar scherp blijft. Madou, alias Vera Coomans, keert terug met meer van wat goed is, in een actuele context. vrijdag 9 februari 20.15 uur kassa € 22 | vvk: € 20
CINEMA DE KERN And the king said, what a fantastic machine 09.01 De makers van deze documentaire verheffen internetbeeldcultuur tot een collectieve kijkervaring (De Volkskrant) In Cinema De Kern kan je iedere dinsdag om 14.30 & 20.15 uur terecht voor topfilms uit binnenen buitenland, vertoond op groot scherm met een digitale projector. The Biggest little Farm WOENSDAG (!) 10.01 Film in kader van ‘De week voor goed eten’ in samenwerking met RIKOLTO Simple Comme Sylvain 16.01 Regisseur Monia Chokri leent van de grote filosofen om met finesse en humor over de liefde te praten (Le Devoir) Het Smelt 22.01 & 23.01 Veerle Baetens’ debuut is net zo ijzingwekkend als dat van Lize Spit (GVA) Here 30.01 ACTIE Vlaamse Film Grenzeloze Cinema 1 ticket kopen = 1 ticket gratis NYAD 06.02 Het gevoel van lichamelijke uitputting komt sterk over, zelfs zittend in een bioscoopstoel (Filmtotaal) Perfect Days 13.02 Eenvoud siert en ontroert in Wim Wenders’ kleinood Perfect Days (FILM FEST GENT) Killers of the flower moon 20.02 Opgelet, filmgrootmeester aan het werk! (DeMorgen) Holly 27.02 Vergelijk met de klassieke Stephen Kingverfilming Carrie. Maar dan zonder de horror. (De Standaard) 26 Cinema De Kern maakt deel uit van Europa Cinemas. Een kwaliteitslabel dat de Europese Gemeenschap toekent. Slechts 10 andere Belgische filmhuizen maken er deel van uit.
Q&A BJORN ERIKSSON interview: Luther Vanhoof Bjorn Eriksson componeerde de muziek voor Het Smelt, de debuutfilm van de hand van regisseur Veerle Baetens. Wij gingen met Bjorn in gesprek over de samenwerking. Bjorn, je kende Veerle Baetens van bij The Broken Circle Breakdown? Lag daar de kiem van jullie samenwerking voor Het Smelt? The Broken Circle was een heel intens proces en een nauwe samenwerking. Er zat veel livemuziek in de film. Tijdens de repetities gaf ik ook een bluegrass training aan Veerle en Johan (Heldenbergh). Toen de film uitkwam, sloeg deze in als een bom. We gingen enkele promo concertjes spelen maar dat liep al snel uit de hand. Er volgden optredens in heel Europa met als apotheose een uitverkocht optreden in de Olympia in Parijs. Ik heb altijd contact gehouden met Veerle. Ze speelde de hoofdrol in de reeks Cheyenne & Lola en prees mijn muziek aan bij regisseur Eshref Reybrouck, waarvan ik de soundtrack ook componeerde. Nadien kwam het telefoontje van Veerle waar ze me vroeg om de soundtrack voor Het Smelt te verzorgen. Hoe ben je juist tewerk gegaan? Ik begon te componeren toen de castings bezig waren. Ik startte van moodboards, foto’s, rushes van castings en het script natuurlijk. Veerle had me ook al hints gegeven van nummers die ze beluisterde bij het schrijven van het script. We wisselden een Spotify playlist uit. En al was het Veerles eerste film, de lat lag heel hoog. Ik begon met het aanleggen van een bibliotheek met nummers, sfeertjes en veel ruw materiaal. Uiteindelijk is de soundtrack erg spaarzaam geworden, vooral ondersteunend. De finale keuze werd de muziek die ik in de eerste anderhalve maand heb geschreven. Laten we het hebben over de titeltrack, ‘Shattered’, gezongen door Blanche (popzangeres, ook bekend van Eurovision 2017, nvdr). Hoe is dat in zijn werk gegaan? Het deed me trouwens denken aan de samenwerking van Julee Cruise met Angelo Badalamenti voor David Lynch’s Twin Peaks. Veerle had al snel beslist dat er een titelsong moest komen. Ze was onder de indruk van Blanches stem, de donkerte ook. Ik schreef een groot deel van de tekst zelf, nadien hebben we met drie (Veerle, Blanche en ik) het nummer afgewerkt in mijn tuin in Kalmthout. Op de soundtrack (op vinyl) staan 2 versies van Shattered plus nog een nummer met zang van Blanche. Dat extra nummer (Red Stop Sign) zit echter niet in de film, een kwestie van kill your darlings. Is de muziek dan allemaal door jezelf gemaakt en ingespeeld? Waren er nog andere muzikanten betrokken? Alles is zelf ingespeeld en gemaakt. Voor de strijkers heb ik zelf viool leren spelen. Eén viool is misschien weinig, maar als je er dan een tiental over elkaar zet heb je snel een heel orkest. Op een bepaald moment stelde Veerle voor om een strijkkwartet uit te nodigen – al vond ze nadien mijn eerste versie uiteindelijk beter bij de film passen. De sfeer was totaal anders en het thema van de film is al zo zwaar dat je moet opletten dat de muziek het niet nog zwaarder maakt. Ik moest uitkijken dat ik er met de muziek niet ‘over’ ging want de lijn is dun. Zelfs een strijk van een viool kan dan al too much zijn. Naam: Bjorn Eriksson (niet te verwarren met de Zweedse drummer Björn Eriksson) Beroep: Componist, gitarist en grafisch ontwerper Woonplaats: Kalmthoutse Heide Leeftijd: 47 Kan je ook nog kennen van: The Broken Circle Breakdown / Bluegrass Band, Zita Swoon, Maxon Blewitt, Les Blauw, Eriksson Delcroix, Laïs, Blitzzega Het Smelt Veerle Baetens – 2023 ma 22 & di 23 januari telkens om 14.30 & 20.15 uur Lees het volledige interview op De Kern+ 27
JEF FESTIVAL WORDT JEUGDFILMFESTIVAL ANTWERPEN De krokusvakantie staat garant voor jeugdfilmplezier in De Kern tijdens het JEF filmfestival. We zetten ook dit jaar onze deuren met plezier open voor deze fijne partner. Er is groot nieuws dit jaar: het JEF filmfestival krijgt een nieuwe naam. We nodigen je vanaf nu uit op het Jeugdfilmfestival Antwerpen. Hoera! Op woe 14, do 15 en vrij 16 februari vieren we samen de jeugdfilm in al zijn facetten. Het wordt een programma voor kinderen, tieners en jongeren om duimen en vingers bij af te likken. Deze 36ste editie wordt er één vol audiovisueel experiment en feestelijke premières. Benieuwd naar het programma? Vanaf 11 januari vind je het volledige programma op onze website. 28
WERKEN AAN EEN NIEUW SEIZOEN Ons voorjaarsmagazine ligt nog maar net in jullie handen te blinken of er wordt binnen De Kern al hard gewerkt aan een volgend cultuurseizoen. Wil jij al eerste weten wat voor cultureel lekkers er aan komt? DE EERSTE 50 Vorige jaar werd onze presentatieavond een groot succes. Zit jij graag op de eerste rij tijdens de voorstelling van ons nieuw seizoen? Neem dan de agenda bij de hand en noteer maandag 27 mei met stip in jullie agenda. Scan onderstaande qr-code en ontvang een exclusieve uitnodiging voor onze presentatieavond. IEDEREEN PROGRAMMATOR Onze programmatoren schuimen het cultuurlandschap af op zoek naar een boeiend aanbod voor komend seizoen. Ze werken hard om een kwalitatief en gevarieerd programma samen te stellen. Wij doen ook graag beroep op jullie kennis. Welke artiest zie jij volgend jaar graag in ons aanbod terugkomen? Scan onderstaande qr-code en laat ons je suggestie achter. Wie weet word je nadien uitgenodigd op de door jouw voorgestelde avond. 29
INTERVIEW TUSSEN KERN EN KERK tekst: Margot Van den Bergh Geert Synnave is wat men noemt een bekende Wilrijkenaar. Toch zeker voor iedereen die van muziek houdt. Hij geeft les aan de academie en speelt als pianist vaak in de Sint-Bavokerk, waar hij ook geregeld zelf concerten organiseert. Een boeiend gesprek drong zich op, waar beter dan in het decor van de Sint-Bavokerk zelf? WILRIJKENAAR GEERT SYNNAVE OVER ZIJN BAND MET WILRIJK EN DE SINT-BAVOKERK © Jan Muylaert Dag Geert. Het viel me niet op aan jouw tongval, maar in de voorbereiding op dit interview las ik dat je van Lommel afkomstig bent. Hoe ben je dan in Wilrijk beland? Geert: “Ik heb in Antwerpen piano op het conservatorium gestudeerd en na drie jaar kreeg ik telefoon van Herman Verschraegen, toen directeur van de muziekschool hier. Hij zocht dringend iemand om notenleer te geven en bood me de functie aan. Ik was niet echt van plan om les te geven, maar hij heeft me toch overtuigd om de job aan te nemen. Zo ben ik in 1993 in Wilrijk terechtgekomen en ik ben er gebleven. 30 Ook met schouwburg De Kern, voorheen, cultuurcentrum De Kern, heb je al lang een band? “Als inwoner van Wilrijk vond ik al snel mijn weg naar De Kern. Ik begon voorstellingen bij te wonen en door de jaren heen een goed contact opgebouwd met De Kern.” En met de kerk? “Doordat ik in de academie werkte, leerden de mensen van de kerk me snel kennen. Ze zochten op een bepaald moment een vervanger om af en toe piano te spelen tijdens de misviering en daar ben ik op ingegaan. Ik ben zelf katholiek opgevoed dus er was wel al een affiniteit met de kerk, maar niet dat ik hier elke week zat, hoor.”
“Een kerk heeft van nature een heel rijke klank. Er hangt toch een bepaalde sfeer in zo’n gebouw.” Wat is het voordeel van pianoconcert in een kerk te spelen? “De akoestiek. Een kerk heeft van nature een heel rijke klank. Er hangt toch een bepaalde sfeer in zo’n gebouw. Er gaan wekelijks nog twee misvieringen door en er zijn ook nog begrafenissen, maar naar de toekomst toe moeten we zorgen dat dit gebouw in gebruik blijft en dan zijn concerten een mooie invulling.” Wat heb jij nog gepland in de toekomst? “In 2024 hoop ik nog een paar zomerconcerten te doen. In de winter is het te koud in de kerk en in de zomer valt het culturele leven wat stil dus wil ik dat opvangen met enkele concerten. Ik hoop volgend jaar nog een ‘3,2,1 piano’-reeks te organiseren. Het conservatorium is hier vlakbij, misschien dat enkele goede studenten hier een concert kunnen geven om jong talent een kans te geven.” © Jan Muylaert Sinds kort staat hier in de kerk ook een vleugelpiano. Is die van jou? “Ik hou van oudere piano’s, instrumenten met een ziel. Piano’s van 100 jaar geleden werden veel beter gemaakt dan moderne modellen. Thuis had ik een Pleyel staan, maar op een bepaald moment kwam ik een Blüthnerpiano tegen. Een heerlijk instrument, maar ik kon dat thuis niet zetten. Toen dacht ik, er is maar één optie: als ik hem echt wil dan moet ik er een locatie voor zoeken. Ik ben toen bij de kerk gaan aankloppen, een win-win voor iedereen. Toch is de piano waar ik nu over vertel niet diegene die hier nu achter ons staat. Twee jaar geleden is die Blüthner-vleugelpiano in mijn vizier gekomen. Dieter van de muziekwinkel Melodi nodigde me uit om samen met hem naar een piano te gaan kijken in Sint-Niklaas. Die prachtige piano stond in een woonkamer, en was veel te groot voor die ruimte. Dieter kocht de piano, waarna ik hem huurde van hem. Ondertussen staat de piano hier definitief in de kerk om te gebruiken tijdens missen en concerten.“ Zo’n piano heeft wel wat onderhoud nodig. Is dat iets wat jij zelf doet? “Ik kan stemmen, maar ik doe het niet. Er zitten Aliquotsnaren op, die het timbre van het instrument verrijken, en daar blijf ik liever van af. “ VLAAMS RADIOKOOR, JAN MICHIELS, WIM OPBROUCK, EA. Opbrouck & Brahms vrij 1 maart 20.15 uur kassa: € 27 | vvk: € 25 LAVINIA MEIJER The Glass Effect vr 17 mei 20.15 uur kassa: € 22 | vvk: € 20 31
NAAIMACHINES EN KEUKENROBOTS DE WONDERE WERELD VAN HET REPAIR CAFÉ tekst: Jan Muylaert Denk eens na voor je een huishoudapparaat weggooit. Misschien kan het nog hersteld worden. Dat is zowat het credo van het Repair Café. Op een nieuwe locatie liepen we een middag mee met herstellers Guido, Stephan en Jan. Eerlijk? Ik was nog nooit naar een Repair Café geweest. Ook eerlijk: na mijn eerste bezoek kon ik al meteen twee toestellen bedenken die ik naar een volgende editie van het Wilrijkse Repair Café wil brengen. Geniaal initiatief! Het Repair Café van De Kern nam een frisse doorstart op een nieuwe locatie, de Oxfam-tweedehandehandswinkel op de Jules Moretuslei. Een schot in de roos, dat is meteen merkbaar op de eerste editie. Een hele namiddag lang lopen mensen af en aan met grote zakken, dozen en toestellen onder de arm. Geduldig wachten ze tot het hun beurt is. “We zijn zichtbaarder op deze nieuwe locatie, mensen merken ons hier sneller op”, zegt Sophie Vermeulen van De Kern. Mia is een vaste klant van het Repair Café, dat vroeger in dienstencentrum Valaar plaatsvond. Ze heeft de weg naar de nieuwe locatie al meteen gevonden en komt vrolijk aangefietst. In haar tas zit een wekker. “Niet zomaar een wekker, een van het merk Europa. Die maken ze niet meer”, weet Mia. “In de horlogewinkels willen ze hem niet meer herstellen, hier wel. De vrijwilligers hier zijn fantastisch, vorige keer hebben ze nog mijn diaprojector hersteld.” 32 NAAIMACHINESPECIALIST Guido Roothooft, Stephan Vercammen en Jan Costermans zijn de herstellers van dienst. De meest uiteenlopende toestellen zien ze die middag passeren. Een dj-mengpaneel, strijkijzers, een radio, naaimachine, stofzuiger, … “Naaimachines zijn heel populair. Elke maand zien we hier minstens één passeren. Het zijn toestellen die duur zijn om te herstellen en daarom komen mensen tot bij ons”, zegt Stephan. Hij is al meer dan tien jaar hersteller voor het Repair Café, op vrijwillige basis en was er bij vanaf het begin. Zijn collega Guido mag zich de naaimachinespecialist onder het trio noemen. Helaas heeft hij slecht nieuws voor een dame die voor hem plaatsneemt. “De motor is gebarsten, uw toestel is onherstelbaar.” Geen moeite is te veel voor Guido. Wanneer de vrouw opmerkt dat er een tweedehandstoestel te koop staat in de winkel, gaat Guido meteen eens met haar kijken of het een geschikt toestel voor haar zou zijn. Onherstelbare items, het hoort er helaas ook bij. Maar vaak lukt het wel en kunnen de heren mensen blij naar huis sturen.
DE CLIFFHANGER Lotte heeft volgnummer 11. Terwijl ze wacht horen we eens wat ze meenam: een grote keukenrobot. “Ideaal om deeg mee te mengen”, zegt Lotte. “Ik heb het toestel gekregen van mijn schoonmoeder, maar toen ik het de eerste keer gebruikte, kwam er rook uit.” Wat later ligt het toestel uiteengeschroefd op de tafel van Stephan. “De condensator is opgeblazen zie ik. Da’s een Kenwood he? Laat ons samen eens bekijken of je daar repair kit voor kan bestellen online. Het zou zonde zijn om zo’n toestel te moeten weggooien.” Minutenlang zoeken ze samen online naar herstelonderdelen. En dan na lang zoeken, de verlossing: “Gevonden!” zegt Stephan. “Ik mail je de gegevens door. Dan kan jij het stuk bestellen. Neem het dan mee naar een volgend Repair Café, dan zet ik het in elkaar.” Zo eindigt mijn bezoek aan mijn allereerste Repair Café met een cliffhanger van formaat: “Zal Lotte de keukenrobot van haar schoonmoeder binnenkort kunnen gebruiken of niet?” Spannend, zo’n Repair Café! (Een maand later liet Lotte weten dat haar toestel hersteld is geraakt en goed werkt!) “Past perfect in ons kraam” Repair Café elke tweede woensdag van de maand vanaf 14 uur. Oxfam tweedehandswinkel Jules Moretuslei 157 2610 Wilrijk An Joly is shopmanager van de Oxfam-winkel. Ze is tevreden met de samenwerking met De Kern. “Het Repair Café sluit helemaal aan bij onze doelen. We willen mensen aanzetten om eens na te denken vooraleer ze iets nieuw aankopen. Heb je het echt nodig? Kan je een bestaand apparaat nog (laten) herstellen of tweedehands kopen? Herstellingen van toestellen doen wij zelf niet met onze winkel. Het Repair Café is daarvoor dus de perfecte oplossing en sluit mooi aan op onze werking.” 33
Van de Schoonheid & de Tijd #2 ANNELIES BECK, AMIR BACHROURI, LIZE SPIT, WALTER WEYNS, MUSTAFA KÖR & BENT VAN LOOY Als kind je nieuwjaarsbrief voorlezen was altijd een apart moment. Gelukkig, want je stond in het centrum van de aandacht, maar tegelijk was er die gezonde knik in je knieën. De Kern haalt deze fijne traditie van onder het stof en geeft zes interessante Belgen de opdracht om het afgelopen jaar samen te vatten of een blik te werpen op de twaalf maanden die voor ons liggen. We trappen 2024 af in stijl. Op niveau. En hoogst exclusief. Annelies Beck voorziet weekavonden al jaren van kwaliteitsvolle presentaties en kritische gesprekken in Terzake (vrt). Als auteur en vertaalster prijkt haar naam op de covers van meerdere romans en kinderboeken. Amir Bachrouri debuteerde in het najaar van ’22 als auteur, eerder al gaven zijn columns in Knack blijk van een opmerkelijk verfrissende kijk op deze complexe tijden. De carrière van schrijfster Lize Spit werd als een raket gelanceerd met haar debuutroman Het Smelt, waarvan we nu de succesvolle verfilming in Cinema De Kern kunnen tonen. Walter Weyns is hoogleraar aan de UA en onze favoriete cultuurfilosoof. Dichter-schrijver Mustafa Kör was in 2022 en 2023 onze Dichter des Vaderlands. Wij lezen hem graag. Als voorproefje kan u hier alvast de aanvang van zijn nieuwjaarsbrief lezen. Bent Van Looy is de kers op de taart. Hij doorspekt deze avond met een handvol prachtsongs én leest ook een eigen nieuwjaarsbrief. En gastvrouw Vanessa Broes (zie ook pagina 40) leidt alles in goede banen. Dit wordt een avond om in te kaderen… Van de Schoonheid en de Tijd za 13 januari 20.15 uur kassa: € 16 I vvk: € 14 34
Poëzie in dwaze tijden “Het zal niet verbazen als ik zeg dat het dwaze tijden zijn. Tijden waarin we het spoor bijster lijken. Niemand weet nog wat echt en juist is, of welke kant we moeten kiezen. Want alles wordt voor ons uitgedacht. Algoritme’s schotelen kant en klare menu’s en sensaties, muisklikweetjes en posts bieden respectievelijk een vals gevoel van kennis en inzicht. Tijden waarin vrijpostige uitspraken over elkaar tuimelen. Machthebbers en aanverwanten duiken in het ontstane vacuüm om zaden te planten. Verdeel en heers revisited. Kortom, een era waarin het fatsoen nagenoeg dood is. Precaire tijden vereisen krachtige antidota. Nooit eerder werd er zoveel naar poëzie en muziek gezocht als tijdens de lockdown’s. De ware aard van de mens komt naar boven bij uitersten, we zijn baatzuchtig in chaos maar helpen ook massaal bij tragedies. Muziek blijven spelen tot het bittere einde. Immers, als de muziek ophoudt, nergens nog poëzie in wordt gezien, dan houdt het verhaal van de mens op. Verhalen, dat ìs de mens. We zijn goed op weg die verhaal uit te doven. We geven ze uit handen, dragen het vuur over aan god-en-zielloze systemen. Gelukkig zijn er nog de grootvaders, bewaarders van oeroude verhalen. Verhalen bieden houvast, maken ons wie we zijn, onze tradities zijn er uit ontsproten. Verhalen waar we meer dan ooit naar terug verlangen.” - Mustafa Kör 35
INTERVIEW MEER DAN 40 JAAR DE KERN-LIEFDE Bij familievoorstellingen zien we het vaak: grootouders, kinderen en kleinkinderen die samen op stap gaan naar De Kern. Hoe ver gaat die band met De Kern terug? We zochten het uit! VOOR HET EERST NAAR EEN KINDERFILM Ellen, Bonnie en Sammy (7) wonen vlakbij De Kern en zijn vaste klanten van het Speeltuin-aanbod. Ze vertellen meteen enthousiast over welke voorstellingen ze hier gezien hebben. Sammy: “Meestal kom ik met mijn Bonnie en mama naar De Kern.” Mama Ellen: “We zijn naar Wit geweest van Sprookjes enzo. Begin dit seizoen ook naar WARS, dat vond ik zelf heel erg goed. En we zijn ook eens naar een heel grappige theatervoorstelling geweest.” Sammy: “Thelma…” Ellen: “… en Louise. Ja, zo heette die voorstelling. En die hadden een verjaardagsfeestje. Alles werd gebrabbeld en dat vonden we heel grappig. Al sinds Sammy drie jaar was, een jaar of vier geleden dus.” Bonnie: “Ik al iets langer (lacht). Ik woon al heel lang in Wilrijk, begin jaren ’80 stapte ik hier voor het eerst binnen in De Kern. Ik heb hier veel zien veranderen in het gebouw. En ik kom er nog steeds graag. Met Ellen en Sammy naar familievoorstellingen, maar ik kom zelf ook geregeld op dinsdag naar de reguliere filmvertoningen.” Ellen: “In het voorjaar gaan we samen naar de kinderfilm Bim komen kijken. Dat hebben we nog niet gedaan en willen we graag eens proberen. Meestal kijk ik ook naar het gezelschap, wij zijn fan van Sprookjes enzo en Theater Froefroe. Daarvan weten we dat het goed zal zijn. Theater moet een heel fijne beleving zijn.” HOE EEN CULTUURHUIS GENERATIES OVERSTIJGT 36
BALTHAZARHUYSENTRUYT-DEWITTE BADABOEM (8+) TROUWFEEST IN DE JAREN ‘90 Kristina en haar man Werner zijn trouwe fans van De Kern. Geregeld nemen ze ook hun kleindochters Rosalia (3) en Nicoletta (5) mee. Kristina: “We wonen al 33 jaar in de Tentoonstellingswijk, al van in de jaren ’90 dus. We hebben De Kern wel pas later ontdekt. Het is dichtbij, handig om met de fiets te kunnen gaan. Zelf kom ik vaak naar de middagfilm, of ’s avonds als Werner meegaat. We gaan ook wel eens naar concerten, woonden de eerste editie van Het Kernakkoord bij dit seizoen en gaan lekker eten op de Koko Kookt-avonden in De Kern. Werner: “Ik herinner me nog een trouwfeest in De Kern, dat moet lang geleden zijn (privéfeesten zijn sinds begin jaren 2000 niet meer toegestaan in De Kern, nvdr.). za 25 feb 14.30 uur kassa: € 10 | vvk: € 8 BIM Tom Van Gestel / Fabrique Fantastique (5+) zo 24 maart 10 uur kassa: € 7 | vvk: € 6 Geregeld gaan we ook wel eens op stap naar De Kern met Rosalia en Nicoletta. Ook met de school zien ze daar wel eens voorstellingen.” Kristina: “Ik herinner mij een heel fijne voorstelling over een uitvinder en een doos. Afgelopen zomer gingen we nog naar een circusvoorstelling op de Zomerboerderij. Het is altijd leuk om eens met de meisjes op uitstap te gaan naar De Kern.” SPROOKJES ENZO MOS (2+) wo 27 maart 14.30 uur kassa: € 10 | vvk: € 8 KINDEREN VAN DE VILLA LEEGHOOFD (4+) zo 26 mei 14.30 uur kassa: € 10 | vvk: € 8 ZONZO COMPAGNIE HUSH (6+) zo 2 Juni 11 uur kassa: € 10 | vvk: € 8 37
Eind februari begint er een heuse premièrereeks, liefst drie weken na elkaar kan je genieten van een allereerste opvoering in onze schouwburg. Bekijk hun afgewerkte resultaat als eerste in onze schouwburg én klink nadien mee met onze artiesten in de foyer. EÉN TWEE DRIE THEATERPREMIÈRES IN DE KERN DE ROOVERS Met Fraulein Agnes schreef de Duitse schrijfster Rebekka Kricheldorf een hedendaagse versie van De Misantroop van Molière. In een wervelende en scherpe taal schreef ze deze bijtende, satirische komedie die De Roovers nu voor het eerst opvoeren in onze contreien. Dwarskijker schetst een wereld van schijn, in een tijdperk waarin we allemaal willen behagen en onze ego’s willen laten schitteren. KATELIJNE VERBEKE & EVELIEN BOSMANS Cornelius en the aliens is een hilarische woorden- en gedachtenstrijd tussen oud en jong, waarbij elke generatie schaamteloos met de billen bloot gaat. PREMIÈRE BRUNO VANDEN BROECKE, BART VOET & ESMÉ BOS Bart Voet en Esmé Bos zijn twee poëtische zielen, talenten vol ambacht, al heuglijk lang verknocht aan elkaar en aan de muziek: fado, volksliedjes, jazz. In alles horen en ademen zij muziek. Esmé zingt, Bart speelt. Zij vlechten in Liefde is van hout hun muzikale frasen door een meesterlijke vertelling van Bruno Vanden Broecke. DE ROOVERS Dwarskijker do 29 februari 20.15 uur kassa: € 18 | vvk: € 16 BRUNO VANDEN BROECKE, BART VOET & ESMÉ BOS Liefde is van hout za 9 maart 20.15 uur kassa: € 20 | vvk: € 18 KATELIJNE VERBEKE & EVELIEN BOSMANS Cornelius en the aliens 38 do 14 maart 20.15 uur kassa: € 16 | vvk: € 14
TOCH NOG EEN THEATERHONGERKE? WOLF WOLF Lente en beroering hangen in de lucht. Drie personages wensen zich echter terug te trekken in een cocon van winters duister; hun huis midden in de stad vormt een vacuüm waarbinnen ze bouwen aan hun eigen droomwereld. Het bejubelde theatercollectief WOLF WOLF houdt halt in Wilrijk met hun nieuwste creatie Dromers. Zit jij op de eerste rij voor deze Antwerpse première? WIJ STELLEN GRAAG TWEE NIEUWE PRODUCTIES AAN JE VOOR. WOLF WOLF Dromers za 27 april 20.15 uur kassa: € 14 | vvk: € 12 DE LEESMEESTERS #2 TIJMEN GOVAERTS, CHRIS NIETVELT EN KOEN DE BOUW De Leesmeesters #2 za 3 februari 20.15 uur kassa: € 14 | vvk: € 12 In september ’23 vroegen wij drie mooie theaterstemmen of ze in Juliens voetsporen wilden treden. Het werd een meerdan-memorabele avond. En dus gaan we voor editie #2, ditmaal met Tijmen Govaerts (goed voor een geweldige rol in Zuidpools Long Day’s Journey into Night), Chris Nietvelt (godin van het Vlaamse theater, mijn god, we krijgen slappe knieën bij het idee alleen al dat ze naar Wilrijk komt!) & the one and only Koen De Bouw, die gepland stond voor de eerste editie maar door omstandigheden forfait moest geven. Zijn wraak zal hopelijk zoet zijn. 39
INTERVIEW EN VANAF HET PRILLE BEGIN IS VANESSA BROES, ALS GASTVROUW EN INTERVIEWSTER, HET GEZICHT VAN ONZE LITERAIRE ACTIVITEITEN. BIBLIOTHEEK BIST BESTAAT 10 JAAR tekst: Max Temmerman Op de laatste mooie Indian Summer-avond van 2023 spraken we af om bij een goed glas rosé terug te blikken op het voorbije decennium. VANESSA BROES “Iemand interviewen blijft voor mij nog altijd een uitdaging. Ik bereid mij telkens goed voor. Het lijkt absurd maar ik typ al mijn vragen en bedenkingen uit, om dan tijdens het gesprek mijn voorbereiding los te laten en vooral heel alert te luisteren. Alles start immers bij nieuwsgierigheid. Eigenlijk is elk interview een boeiende ontmoeting, met de gast en ook met het publiek! De vaak zeer fijne reacties van het publiek nadien, vormen uiteraard de grootste beloning.” 40
GEDENKWAARDIGE ONTMOETINGEN Intellectuele uitdaging Bij auteurs als Stefan Hertmans zet ik me extra in om ook de essays en andere minder bekende titels te lezen… niet alleen om me niet dom te voelen maar vooral om zelf bij te leren. Maar ik vind het wel heel belangrijk dat het gesprek zelf erg toegankelijk blijft, dat het publiek zich altijd betrokken voelt. (Stefan was tweemaal te gast en telkens zei hij wat een intelligente vrouw ik was, missie geslaagd :) Flamboyante flashback Bij Tommy Wieringa, zat ik tijdens het interview op het puntje van mijn stoel, ik zette me schrap om zijn gewiekste antwoorden te incasseren in een poging hem even boeiend van repliek te dienen . Dat ganse gesprek was vuurwerk. Actie/reactie, … heerlijk flamboyante man! Humor Het interview met Herman Koch w heel geestig, plezierig. Misschien was hij wel de meest gelukkige schrijver die ik ooit ontmoet heb? Zoals hij zelf zei: “Ik ben miljonair geworden dankzij mijn boeken. En het meeste van de tijd breng ik door al liggend op de bank, daar ontstaan de ideeën.” Ook Jeroen Olyslaeghers was heel dankbaar en blij dat hij de juiste stem had gevonden voor zijn roman Wil, dat heeft hij met een lekker bulderende enthousiaste stem met ons gedeeld. Maar we waren nog niet uitgepraat op het podium. Later die avond ben ik samen met hem en met Johan Petit, die net in De Kern gespeeld had, nog verder op café gegaan. Heerlijke herinneringen! (Dat laatste gebeurde trouwens ook met Marnix Peeters. Na een wervelende gesprek trokken we nog naar het befaamde Wilrijkse café Saïd.) Stress Het meest spannende interview was dat met Delphine Lecompte en Bernard Dewulf. Sowieso was dat geen evidente combinatie. Bernard Dewulf, de schrijver met de zachte, poëtische blik en Delphine die stekelig, schalks kan zijn. Ik heb gezwoegd op de voorbereiding, De avond liet jij (jij = Max Temmerman - directeur van De Kern, boezemvriend en gesprekspartner in dit interview) me weten dat Delphine niet zou komen omdat ze ziek was. Ik paste het interview dus aan. Om dan de volgende ochtend het bericht te krijgen dat Delphine waarschijnlijk toch zou komen, als ze een chauffeur vond…. De lezing was uitverkocht. Het gesprek start telkens om 20u15. Om 20u05 waren noch Bernard, noch Delphine er…. Je kan je voorstellen dat ik best nerveus was. Om dan toch Delphine door de schuifdeuren schuifeld te zien binnenkomen, rolkoffertje in de hand. Nadien kwam een puffende Bernard binnen, hij had te hard moeten fietsen. En zo zijn we dus vrij snel op het podium gestapt. Delphine fluisterde me vlak daarvoor nog toe dat ze niet wist of ze het einde van het gesprek zou halen… Maar uiteindelijk werd het een spits, grappig, warm interview. Het publiek was laaiend nadien. Delphine signeerde haar bundel voor me. Ze schreef: “Dank Vanessa, je hebt mij gered vanavond!” En later overleed Bernard Dewulf… Zijn gedicht De Lezer staat prachtig op de muur van de bib; zijn prachtige verzen zijn nu een echte ‘ruggensteun’! 41
RAAD JIJ HET JUISTE WOORD? STUUR HET WOORD DOOR EN WIE WEET WIN JIJ EEN DUOTICKET SPELPLEZIER Mail het woord dat we zoeken naar kern@antwerpen.be en wie weet ben jij de gelukkige winnaar! 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Hij zorgt voor ons muzikaal slotakkoord van seizoen 23-24. Is er iets? vraagt ze zich af. Het is een ode aan drums en alle vormen van percussie. Voor haar is het Goed Genoeg. Zij viert haar 60 jaar on tour op onze bühne. Zij ontvangen na hun première van Dwarskijker de bloemen. Hij stelt niet één, maar twee keer onze lachspieren op de proef. Kinderen van de Villa brengen … tot leven? Zij eert Chopin met een cavaconcert. Eén cavaconcert waar de (klein)kinderen ook van genieten. Voor welk Mechels theatergezelschap schreef Stefaan Van Brabandt een nieuwe theatertekst? 42
U WAS WEER GEWELDIG! Onthaalcollega’s Sofie & Luther ontmoeten BV Michaël van Down the road. Na regen komt zonneschijn, dat ondervond theatercollega Dries tijdens de eerste editie van de ZOMERBOERDERIJ. Ellis Meeusen schittert tijdens de eerste uitverkochte editie van De Leesmeesters. Koko Kookt is een gesmaakte formule, liefst zes uitverkochte edities staan er dit seizoen op onze kalender. Smakelijk! Geen eten toegelaten in onze zaal?! Voor de voorstelling van Lukas Lelie maken wij een uitzondering. Vonden jullie het een lekkere koek? . Techniekers Wim & Nico steken de handen uit de mouwen & gaven onze lounge een opsmuk. Alle workshop tijdens het FlikFlak festival waren in een mum van tijd volzet. Durf jij balanceren op het touw? 43
KALENDER SCHOUWBURG UITVERKOCHT JANUARI 11/1/24 13/1/24 17/1/24 18/1/24 19/1/24 20.15 uur GUIDO BELCANTO & ROLAND 20.15 uur 20.15 uur VAN DE SCHOONHEID EN DE TIJD #2 VAGANÉE, GERTMANS, VERBRUGGEN 20.15 uur ALEX AGNEW 20.15 uur ALEX AGNEW 20/1/24 20.15 uur 21/1/24 9.45 uur 23/1/24 18 uur ISOLDE LASOEN NIEUW GOED KOKO KOOKT 24/1/24 20.15 uur HET KERNAKKOORD NR. III Les stratiers de la chanson Annelies Beck, Amir Bachrouri, Lize Spit, Walter Wyns, Mastafa Kör & Bent Van Looy Roasted Jazz III Wake Me Up When It's Over Wake Me Up When It's Over Oh Dear Familiedag Uniek filmdiner Bart Steenhaut ontvangt muziekhelden 25/1/24 20.15 uur MOYA DE FEYTER EN SARA EELEN in gesprek met Vanessa Broes 25/1/24 20.15 uur COMPAGNIE MARIUS 26/1/24 20.15 uur ROOM 13 ORCHESTRA & MICH WALSCHAERTS Leocadia Costello De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern Bibliotheek Bist De Kern De Kern 44
Op dinsdag ben je welkom in De Kern. We hebben zowel een vertoning om 14.30 uur, als om 20.15 uur. Ontdek het volledige programma op schouwburgdekern.be FEBRUARI 3/2/24 4/2/24 8/2/24 9/2/24 20.15 uur 11 uur KOEN DE BOUW, CHRIS NIETVELT EN TIJMEN GOVAERTS LEON BLEKH & SERGEI REDKIN 20.15 uur GET UP STAND UP 20.15 uur MADOU 10/2/24 20.15 uur SKAGEN 17/2/24 20.15 uur 20/2/24 18 uur 22/2/24 20.15 uur JOHANNES IS ZIJN NAAM KOKO KOOKT HENDRIK VOS & FRANS GRAPPERHAUS 23/2/24 20.15 uur SVEN DE LEIJER 24/2/24 20.15 uur 25/2/24 14.30 uur JAN DE WILDE NIC BALTHAZAR/ BERT HUYSENTRUYT/ ANNEBELLE DEWITTE 29/2/24 20.15 uur DE ROOVERS 29/2/24 20.15 uur STEFAAN VAN BRABANDT De Leesmeesters #2 cavaconcert comedy Is er iets? Our Century So Far muziek Uniek filmdiner Dit is Europa Liefde voor publiek Jan De Wilde 80 BADABOEM Dwarskijker Het voordeel van de twijfel De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern Bibliotheek Bist 45
UITVERKOCHT MAART 1/3/24 3/3/24 9/3/24 20.15 uur 11 uur 20.15 uur 10/3/24 14 uur 14/3/24 20.15 uur VLAAMS RADIOKOOR, JAN MICHIELS, INGE SPINETTE,… MARIE FRANÇOIS BRUNO VANDEN BROECKE, BART VOET & ESMÉ BOS SUND.AFT. KATELIJNE VERBEKE & EVELIEN BOSMANS 16/3/24 20.15 uur HENK RIJCKAERT 19/3/24 18 uur KOKO KOOKT 20/3/24 20.15 uur ERIK VERMEULEN TRIO 21/3/24 20.15 uur TÜLIN ERKAN EN WIDED BOUCHRIKA 21/3/24 20.15 uur HET GEVOLG & SOFIE DECLEIR 24/3/24 10 uur TOM VAN GESTEL / FABRIQUE FANTASTIQUE 27/3/24 14.30 uur SPROOKJES ENZO 31/3/24 14.30 uur 46 LILIANE SAINT-PIERRE Opbrouck & Brahms Who doesn't love Chopin's nocturnes Liefde is van hout showcase Cornelius en the aliens Apocalyps Uniek filmdiner Roasted Jazz Kerk Sint-Bavo De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern in gesprek met Vanessa Broes Bibliotheek Bist IK NOEM JOU Film: Bim MOS 60 jaar on tour De Kern De Kern De Kern De Kern
APRIL 3/4/24 5/4/24 7/4/24 20.15 uur MARTHA!TENTATIEF / JOHAN PETIT 20.15 uur WILLIAM BOEVA 11 uur 14/4/24 14 uur 19/4/24 20.15 uur DUO ADELFOI SUND.AFT. TG STAN 25/4/24 20.15 uur URBANUS 25/4/24 20.15 uur PAUL VERHAEGHE 27/4/24 20.15 uur WOLF WOLF Klein Jowanneke gaat dood 13 cavaconcert showcase WARM Bis, Bis, Bis! in gesprek met Sarah Vankersschaever Dromers De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern De Kern Bibliotheek Bist De Kern MEI 4/5/24 5/5/24 20.15 uur 11 uur 12/5/24 14 uur 17/5/24 20.15 uur 23/5/24 20.15 uur LAZARUS ARVI'TRIO SUND.AFT. LAVINIA MEIJER TONI COPPERS 24/5/24 20.15 uur DAAN 25/5/24 20.15 uur AMELIE ALBRECHT 26/5/24 14.30 uur KINDEREN VAN DE VILLA De Miskenden cavaconcert showcase The Glass Effect Coppers openhartig The Ride Goe Genoeg LEEGHOOFD De Kern De Kern De Kern Kerk Sint-Bavo Bibliotheek Bist De Kern De Kern De Kern JUNI 2/6/24 6/6/24 11 uur 20.15 uur ZONZO COMPAGNIE JOKE EMMERS & VISJAL AUWERX HUSH Weg van India De Kern De Kern 47
24 05 ‘24 DAAN! schouwburgdekern.be © Jimmy Kets
1 Online Touch