te verwoorden, maar soms heb ik heimwee naar de goeie oude tijd. Neem nu Els Dottermans. Als die opkomt, dan voel je door de zaal een soort glimlach oprijzen. Ik denk dat het komt omdat de mensen vroeger applaudisseerden toen de acteurs opkomen. Ze hadden nog niets gespeeld of kregen al applaus. Je verbindt mensen. Joke doet dat ook, dat voel ik als ik met haar speel. Joke komt op en er gaat een zucht door de zaal. Dat je zoiets kan creëren, zonder zelfs bij een vast huis te zitten waar je elke week speelt. Joke heeft dat op zichzelf gecreëerd, ze is een stadstheater op zichzelf.” Joke: (tot Evelien) “Maar mensen komen toch ook met bepaalde verwachtingen naar jou kijken?” Evelien: “Niet op de Dottermans-wijze. Ik heb dat bij haar gevoeld en bij u. Er gaat dan een soort glinstering door de zaal.” Jullie zijn afkomstig uit Mol en Neerpelt. In hoeverre heeft het leven en studeren in de stad jullie zoektocht naar je creatieve identiteit beïnvloed? Joke: “Voor mij heel hard, ik kwam uit Neerpelt. In mijn ogen ging ik toen naar een ‘grote enge stad’. Ik ben eigenlijk alleen maar bezig geweest met de zoektocht wie ben ik? En natuurlijk weet ik het nog altijd niet…” Evelien: “Op mijn 14de landde ik reeds in Antwerpen. Ik zat eerst op een streng college in Mol om hier mijn middelbaar nadien verder te zetten in deKunsthumaniora. Die plek was voor mij echt een openbaring, een thuiskomen. Nadien ben ik op het Conservatorium terechtgekomen en daar heb ik een identiteitscrisis gehad met een buis als resultaat. Ik had zo hard gewerkt, zo hard toegeleefd naar dat moment. Misschien was het dat toch niet? Gelukkig ben ik nadien in Maastricht terecht gekomen.” Joke: “Je was gewoon meer een speler. Je zat in de foute richting.” Evelien: “Ik dacht toen van niet. Ik hou ook echt van poëzie en literatuur. Misschien hebben ze die liefde me toen wel een beetje ontnomen. Ik deed het echt graag.” Joke: “Het één sluit, het andere niet uit hé. (schaterend) Je kunt nog teksten voordragen op bv. De Leesmeesters. Ik geef maar een optie hé.” Ai, onze tweede editie is reeds ingepland. We verwelkomen Koen De Bouw, Chris Nietveld en Tijmen Govaerts. Joke: “Dan vragen jullie ze toch voor de derde editie? Samen met Els Dottermans. Ik kom met plezier luisteren!” Evelien staat dit voorjaar twee maal in De Kern, met Leocadia van Marius en met een nieuwe creatie met Katelijne Verbeke. Joke, jij creëert samen met je vriend Visjal Weg van India. Hoever staan jullie in het creatieproces? Evelien: “De repetitieperiode voor Cornelius en the aliens moet nog starten. Ik ben nieuwsgierig. Katelijne speelt een oudere man met oude denkbeelden. Ik speel een jonge vrouw met een totaal andere kijk op het leven. Die clash gaan jullie hopelijk voelen op de bühne. (lacht)” Joke: Wij zullen op hetzelfde moment aan het repeteren zijn. Ik zit momenteel in de schrijffase, heel spannend. Want je kan alles vertellen natuurlijk. En wat kies je? Wat vind ik het belangrijkste? Wij kijken er erg naar uit! Merci voor dit gesprek. COMPAGNIE MARIUS Leocadia do 25 januari 2024 20.15 uur kassa: € 19 | vvk: € 17 KATELIJNE VERBEKE & EVELIEN BOSMANS Cornelius en the aliens – PREMIÈRE do 14 maart 2024 20.15 uur kassa: € 16 | vvk: € 14 JOKE EMMERS & VISJAL AUWERX Weg van India do 6 juni 2024 20.15 uur kassa: € 15 | vvk: € 13 9
10 Online Touch Home