3

EDITO DELICATESSENWINKEL BOVENOP SUPERMARKT We moeten wel eens om zes uur ‘s ochtends aan de slag voor de opbouw van een schoolvoorstelling en er bestaan aangenamere dingen dan driemaal in een weekend het leeggoed tellen op het einde van een onveranderlijk lange dag, maar beweren dat wij een zware job hebben? Nog korter door de bocht en je vliegt in het decor. Wij puzzelen met voorstellingen en artiesten tot we een mooi geheel hebben, een aanbod dat genres, leeftijden en relevante thematieken overspant. We kiezen voor projecten op maat van partners waar we graag mee samenwerken en omgekeerd ontvangen we organisaties en verenigingen die hier soms al jarenlang kind aan huis zijn. Kortom: we mogen cultuurwinkeltje spelen en in onze etalage plaatsen we vaak die artiesten waar we zelf het meest naar opkijken. Wij hebben de fijnste job van de wereld. Maar toch. Eén eigenschap die onontbeerlijk is om hier te werken is durf. Want een winkel die jaar in jaar uit alleen maar meer van hetzelfde aanbiedt, die verliest klanten. Medewerkers van De Kern moeten dus ook op hun bek durven gaan, hoe pijnlijk dat soms ook is. In onze etalage vind je elke maand nieuwe producten: artiesten of gezelschappen die hier nooit eerder passeerden en concepten of festivals die we uittesten. Met vallen en opstaan. We zijn daarbij niet snel tevreden. Alleen mikken op uitverkochte zalen is wat ons betreft te eenzijdig, en eerlijk gezegd vaak ook te makkelijk. Wel mikken we op cultuurbeleving die alomvattend is, met voorstellingen, concerten en films die raken en oproepen tot nieuwe inzichten, met publieksomkadering die verdieping mogelijk maakt en met een gloedvolle sfeer die blijft nazinderen. En daarom: ook dit magazine staat weer vol nieuwigheden. Nieuwe gezelschappen als Wolf Wolf, eigen concepten als Koko Kookt, exclusieve Q&A’s in Cinema De Kern, uitdagende nieuwe muziekreeksen als Roasted Jazz en Het Kernakkoord. Trouwens, voor wie het zich afvraagt: het gaat érg goed met De Kern. In het najaar van ‘23 bereikten we eindelijk weer onze pre-COVID publieksaantallen en daar willen we u met het voltallige team van De Kern hartelijk om danken. U blijft de weg naar onze delicatessenwinkel vinden en dat is in deze tijden van schaarse vrije tijd en talrijke sociale verplichtingen niet meer of minder dan hartverwarmend. Om het parafraserend met de slogan van onze onderbuur te zeggen: 50.000 cultuurklanten, dan moet je verdienen, elke dag. Max Temmerman directeur De Kern 3 © Marie Bouly

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication