16

Wierden Organisatie op orde. Onderwijs in ontwikkeling. We hadden er alle vertrouwen in, maar vlak voor het bepalende moment voelden we de spanning oplopen. Twee dagen lang voerden de dame en heer gesprekken, bezochten ze lessen en lichtten ze ons eigen kwaliteitssysteem door. De simpele woorden: ‘Jullie krijgen opnieuw het basisarrangement’ waren een prachtige beloning op het werk van alle collega’s. Dat ‘basisarrangement’ klinkt niet echt als een compliment, maar dat is het wel degelijk. De examenresultaten waren goed, dat wisten we. Maar hoe zat dat met het onderwijs in die honderden lessen die jaarlijks gegeven worden? Hebben wij zelf net zo kritisch gekeken als de inspectie dat doet? Het positieve oordeel van de inspectie was de bevestiging op onze inspanningen. Tot 2016 stond veel op onze school in het teken van de opbouw, de groei, de organisatie en de juiste mensen op de juiste plek. Waar we naar verlangden was ruimte om het onderwijs verder te ontwikkelen. Voorwaarde is dan dat de basis op orde is. En dat is ie. Onderwijs Actieve leerlingen en meer oog voor maatwerk. Dat waren de zaken waar we in 2016 aandacht aan hebben besteed. In scholing voor alle medewerkers en in een ‘didactische week’ voor een kleinere groep is gewerkt aan onze vaardigheden om elke leerling van begin tot het eind van elke les maximaal actief te laten leren. Het didactisch handboek ‘Een goede les’ vormt daarbij de leidraad. In elke teamvergadering wordt aan de hand van het boek een aspect van de les in de docentenkring besproken. Voor startende docenten – elf in totaal – komt daar ook nog eens een uitgebreid begeleidingstraject van onze docentbegeleiders overheen. Dat traject heeft opnieuw vorm gekregen door een samenwerking met de Universiteit van Groningen en van Twente. Door gerichte observaties, feedback en coaching nemen we alle nieuwe collega’s versneld mee in de schoolbrede ontwikkeling. Ondersteuning Het woord ‘zorg’ is in 2016 uit ons woordenboek geschrapt. Niet omdat het een vies woord zou zijn, wel omdat het over een selecte groep leerlingen lijkt te gaan die om de één of andere reden kwetsbaar is. Die groep leerlingen hebben we zeker in huis. Maar al onze leerlingen hebben baat bij begeleiding en onder16 steuning. Wij hebben daarom gekozen voor ‘support’. Met nieuwe mensen van binnen en van buiten de school is in 2016 hard gewerkt aan het verder opbouwen van de expertise en het aanbod. De dyslexiecoach is geschoold, de expertise rond hoog- en meer begaafde leerlingen verder ontwikkeld en ook het aanbod voor deze leerlingen, Passie Plus genaamd, is verder uitgebreid tot in leerjaar 3 en aangevuld met nieuw aanbod zoals deelname aan First Lego League. Samen met de orthopedagoog en intern begeleider van het samenwerkingsverband is een Pluspunt ingericht waar leerlingen tijdelijk intensievere begeleiding kunnen krijgen. Ons huiswerkinstituut Gradua is in huis gehaald en verzorgt huiswerkbegeleiding en bijlessen voor leerlingen die daar baat bij hebben. Verdere ontwikkeling We zijn blij en dankbaar met de ontwikkelingen. Tegelijkertijd voelt het meer dan eens als balanceren tussen wat we willen en wat haalbaar is. Uit het tevredenheidsonderzoek van medewerkers kwam werkdruk als groot issue naar voren. Collega’s klagen niet, maar de lessen, het mentoraat, de scholing en het meenemen van de nieuwe collega’s vraagt veel van hen. In nauw overleg stemmen we zo goed mogelijk af of ons ambitieniveau reëel is.

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication