4

‘DE FOCUS VERLEGD’ Na ruim 18 jaar is hij terug. De school waar hij ooit van droomde en waar hij biddend voor gestreden heeft, beleeft haar jaarlijkse studiedag. De koers voor de komende vier jaar vormt het hoofdthema. In hoeverre past die koers van nu, bij de droom van toen? Miel Vanbeckevoort spreekt met dezelfde bevlogenheid als tijdens de jaren voor de oprichting van de school. Alsof wij, de medewerkers van nu nog overtuigd moeten worden, neemt hij ons mee in zijn visie op Bijbelgetrouw onderwijs waar Gods Woord klinkt en zijn Geest merkbaar werkt. De bevlogenheid van Miel herkennen we als hetzelfde vuur waarmee wij bouwen aan de scholen. En … het verhaal van toen beschrijft in treffende woorden de Passie van nu. Het vervult ons met verwondering. Dit is niet ons werk. Dit is een bewijs van Gods geweldige trouw. Dezelfde koers, nieuw beleid ‘Leer het leven’. Zo luidde de slogan in de beginjaren van de Passie. Doel was dat leerlingen leren om Christus in alles 4 centraal te zetten en dat ze toegerust worden om hun plek in de samenleving in te nemen. Die koers is onveranderd, het beleid opnieuw doordacht. Onderwijs Alle scholen hebben een basisarrangement: een positief oordeel van de inspectie over de kwaliteit. In Wierden werd dat opnieuw toegekend, in Utrecht en Rotterdam bleef het gehandhaafd. De onderwijsresultaten zijn goed en ook het onderwijsleerproces verdiende een voldoende. Wat ons betreft nemen we daar geen genoegen mee. De komende jaren gaan we dat onderwijs nadrukkelijker profileren. Een doordacht concept, eigentijds, eigenzinnig misschien wel, maar in elk geval maximaal passend bij onze missie, daar gaan we de komende jaren aan bouwen. Leiderschap In 2016 investeerden we opnieuw in leiderschap. In twee kweekvijvertrajecten ondergingen groepen collega’s een training gericht op de ontwikkeling van hun leiderschapskwaliteiten. Een kwaliteitsimpuls voor henzelf en voor de scholen. Ook de zittende leidinggevenden zijn gegroeid in hun rol. Samen dragen ze bij aan een positief klimaat in de scholen. Een klimaat van vertrouwen, van ruimte geven, maar waarin ook een streep gezet wordt als iets niet goed gaat. Als directieleden ontmoetten we elkaar in 2016 meerdere malen voor studiedagen onder inspirerende leiding van externe deskundigen. Die ontmoetingen dragen ook bij aan de onderlinge verbondenheid en het gezamenlijk koersen op hetzelfde doel. De sfeer onder de directieleden is goed. Er is altijd ruimte om te delen en waar nodig constructief te schuren. Een jaar verder ‘Waar staan jullie, nu je een jaar verder bent?’ vroeg iemand me laatst. ‘De focus is verlegd’, was mijn antwoord. De aandacht in de scholen gaat vooral naar het onderwijs. De organisatie eromheen staat. De processen zijn geborgd en er is een cultuur van verantwoordelijkheid dragen en verantwoording afleggen. Die lijn van aandacht voor de inhoud

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication