Leerlingbegeleiding en -ondersteuning Binnen de school zijn er diverse vormen van leerlingbegeleiding en – ondersteuning. Elke vorm kenmerkt zich door persoonlijke aandacht voor de leerling en is gericht op het welbevinden van de leerling ten behoeve van een positief verloop in het onderwijsproces. Mentoraat De mentor is het eerste aanspreekpunt voor de leerling en de ouder(s)/verzorger(s). De mentor begeleidt de leerling gedurende het schooljaar. Wekelijks zijn er een aantal contactmomenten met de leerling, bijvoorbeeld tijdens het dagelijkse passiekwartier, de wekelijkse mentorles of de vakles. Er is ruimte voor zowel persoonlijke als klassikale gesprekken. De mentor houdt de schoolresultaten bij en bespreekt deze met de leerling. De mentor is ook de eerst aangewezen persoon voor leerlingen, ouders en vakdocenten om een (leer)probleem te bespreken. Tijdens de ouderavonden kunnen ouder(s)/verzorger(s) contact hebben met de mentor rond de voortgang van de leerling. Als u iets wilt meedelen of bespreken over de leerling, kunt u (via email) contact opnemen met de mentor. PassiePlus team Soms is het volgen van voortgezet onderwijs niet gemakkelijk of vanzelfsprekend. Dit kan vele oorzaken hebben. Bijvoorbeeld als er in sociaal-emotioneel opzicht problemen zijn. Omstandigheden in gezin of familie kunnen een rol spelen, maar ook diagnoses als AD(H)D of ASS kunnen de ontwikkeling van de leerling beïnvloeden. Veel oorzaken kunnen wij niet wegnemen of veranderen, wel kunnen we de schoolomgeving zo optimaal mogelijk laten zijn. Onze begeleiding is steeds gericht op de ontwikkeling van de leerling. We proberen maatwerk te leveren. Als er aanpassingen nodig zijn, worden deze met de leerling en de ouders/verzorgers besproken en vastgelegd in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Het PassiePlus team kan, onder leiding van de zorgcoördinator, hierbij een ondersteunende rol spelen. Soms in de vorm van gesprekken met leerlingen en/of ouders, maar ook als expertise voor de mentor of als contactpersoon naar instanties buiten de school. Onderstaande mogelijkheden zijn voorbeelden van begeleiding die we binnen de school kunnen bieden. • Gesprekken over welbevinden • Gesprekken over het bieden van structuur • Voorlichting van de klas • Verlengde tijd voor toetsen • Aanpassingen in (de lengte van) het rooster • Huiswerkbegeleiding • Gebruik van laptop • Faalangstreductietraining • Gebruik van lift Passend Onderwijs Sinds 1 augustus 2014 is de Wet passend onderwijs van kracht. Hierdoor krijgen scholen de zorgplicht voor leerlingen. Dit betekent dat scholen binnen het samenwerkingsverband moeten zorgen voor passend onderwijs voor leerlingen die extra ondersteuning/zorg nodig hebben. De toedeling en financiëring van de extra 15
16 Online Touch Home