22

#unplugged in de 1ste graad In onze eerste graad laten we het gebruik van de smartphone niet toe tijdens de schooluren. Tenzij de leerkracht hiervan – na het maken van de juiste afspraken – gebruik wil maken om bepaalde werkvormen in de lespraktijk toe te passen. Na het invoeren van deze gebruiksregel, merkten we op dat onze leerlingen opnieuw leerden spelen met elkaar tijdens de pauzes. Springtouwen en ballen worden uitgeleend, maar ook simpelweg tikkertje spelen, is terug een bedreven bezigheid op onze speelplaats geworden. BYOD vanaf het 3de jaar De digitalisering van het onderwijs is al duidelijk aanwezig in onze school en we willen hier nog sterker op inzetten. Onze leerlingen in de tweede graad brengen een eigen laptop mee naar school of ze leasen of kopen er voordelig een via de school. Deze laptop gebruiken we om nog meer in te zetten op een krachtigere leeromgeving. In alle klassen beschikken we over een snelle draadloze internetverbinding. Voordelen? • internet op een verantwoordelijke manier gebruiken in leerproces • kritisch leren omgaan met online informatie • nieuwe technologie leren gebruiken • verschillende vakken gebruiken online applicaties en digitale toetsen en taken • iedereen een laptop = iedereen dezelfde mogelijkheden • besparing op leerboeken en kopieën 21

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication