15

Gratis, het sprookje Voor alle activiteiten die we doen, krijgen we subsidie. In veel gevallen betekent dat dat onze deelnemers niet zouden hoeven te betalen. Zouden hoeven, schrijf ik bewust, want dat we het geld niet nodig hebben, betekent niet dat we het niet vragen. Ik ben een fel tegenstander van gratis. Gratis maakt de zaken waardeloos – waardeloos in zin van: zonder waarde – en is het begin van het eind van je activiteit. Neem het Dagarrangement. Voor een middag betaal je € 2,50. Dat is natuurlijk een flauwekulbedrag als je kijkt naar hoeveel het kost om een kinderwerker te betalen, wat we kwijt zijn aan huur en wat de kosten van het eten, drinken en knutsel– en speelmateriaal zijn, maar we vragen het toch. Allereerst hebben we gemerkt dat mensen zich niet afmelden als ze niet hoeven te betalen. Gratis maakt alles vrijblijvend. Gratis zegt: je mag komen, maar het hoeft niet, zie maar wat je doet, het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Daarnaast dwingt een tarief ouders om keuzes te maken. € 2,50 klinkt weinig, maar als je drie kinderen hebt en die willen vijf middagen in de week meedoen met het arrangement, dan ben je toch € 37,50 per week kwijt. Een groot bedrag als je op of rond de armoedegrens leeft, een groot bedrag dat je niet ergens anders aan uit kunt geven. Sterk in kinderwerk | 13 Natuurlijk vinden we een oplossing als je het niet redt. Zo hebben we een strippenkaart ontwikkeld waarmee je bij activiteiten kunt afrekenen. IB’ers geven kinderen van wie de ouders te weinig geld hebben zo’n strippenkaart cadeau en dat voorkomt gênante momenten met klasgenootjes of andere ouders in de buurt. Maar als je keuzes maakt tegen het welzijn van je kind, is dat een mooie aanleiding voor een gesprek. Je hebt geen geld voor een activiteit, maar wel voor bijvoorbeeld sigaretten. Hoe ziet de volgende maand eruit? Zo’n gesprek is niet met een wijzend vingertje zoals dit voorbeeld misschien doet vermoeden, maar is een open conversatie waarin je samen kijkt naar de mogelijkheden, keuzes, wensen en doelen van iedereen. Ergens geld voor vragen creëert waarde, hoe klein het bedrag ook is. Het zou niet moeten hoeven, maar dat het nodig is, bewijst de praktijk.

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication