23

Brede school, keer terug naar de kern Toen ik in 2010 teamleider werd, kon ik eindelijk meer betekenen dan ik tot dan toe deed. Opeens zat ik met de gemeente, scholen en netwerkpartners aan tafel, gaf ik leiding aan een heel team, kon ik sturen, uitleggen en accenten leggen. Geheel passend bij de tijdgeest ontstond in 2001 – toen was ik nog buurtwerker – de eerste brede school van Almere, Het Samenspel. Die school was – en is – letterlijk een samenspel van verschillende partijen. Onze activiteiten veranderden van leuke dingen doen met de kinderen in activiteiten met een doel. We hebben nog steeds theaterles, basketbal en streetdance, maar bij alles wat we doen is er ook aandacht voor ten minste een van onze drie pijlers: taalbeheersing, gezondheid en financiële weerbaarheid. We sloegen met z’n allen de handen ineen en creëerden zo een vangnet voor de kwetsbare kinderen. Inmiddels zit ik in het managementteam van twaalf Almeerse brede scholen en zie ik dat de intentie nog steeds dezelfde is, maar dat praktische bezwaren de boel bemoeilijken. Wie heeft recht op welk lokaal? Hoe koppelen we alle verschillende financiële stromen van de samenwerkende organisaties aan elkaar? Is er wel of geen ruimte voor kinderen van andere scholen? En wie heeft het nu eigenlijk voor het zeggen? Steeds vaker hoor ik de roep om een buurtbredeschool of een IKC: een herleving van het oorspronkelijke idee van de brede school. Maar ik vraag me af of dat de oplossing is. Soms pleit ik zelfs voor een scheiding van de gebouwen. Begrijp me niet verkeerd, de samenwerking moet blijven. Sterker nog, die kan op heel wat terreinen geïntensiveerd worden – laat kinderwerkers bijvoorbeeld inspringen wanneer een klas naar huis wordt gestuurd omdat er geen leraar is. Maar de tijd die we nu verdoen aan gedoe over praktische zaken kunnen we echt wel beter besteden. Eén gebouw is niet altijd de oplossing. Een goede samenwerking ontstaat niet alleen doordat je hetzelfde dak deelt, het ontstaat doordat je elkaar weet te vinden. Een brede samenwerking, daar ben ik groot voorstander van, maar als muren, ego’s en boekhouders in de weg gaan staan, schiet je je doel voorbij. Karim (8 jaar) steekt anderen graag een hart onder de riem: Sofia, je bent goed zoals je bent Sterk in kinderwerk | 21

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication