25

Meedenken, meebeslissen, meedoen Bij sommige mensen zit het er gewoon in, dat ze hun stem laten horen. Ik ben een van hen. Op de basisschool was ik al klassenoudste, op de school van mijn kinderen zat ik in de ouderraad en bij De Schoor zat ik twintig jaar in de ondernemingsraad. Ik denk graag mee over welke kant een organisatie op gaat, omdat dat (al is het soms indirect) invloed heeft op de dagelijkse praktijk. Sommige andere mensen vinden het lastiger hun stem te laten horen. Zij willen, net als ieder ander, gezien worden en belangrijk zijn, maar durven niet, of hebben een andere reden om zich niet hardop te bemoeien met wat er gebeurt. Omdat de luidheid van je stem deels al bepaald wordt in je kindertijd proberen we kinderen toch te stimuleren met ons mee te denken. We hebben een tijd een grote kinderraad gehad, de Roefelraad, die nadacht over wat Almere als stad nodig had. De Roefelraad bedacht bijvoorbeeld de Droomspeelbus en ondernam actie bij speelveldjes waar hondenpoep het spelen verhinderde. Momenteel werken we kleinschaliger. Zo hebben we kinderraden op de brede scholen, die nadenken over zaken als naschoolse talentontwikkeling en het schoonhouden van het plein. Op activiteiten vragen we de kinderen wat ze de komende tijd graag willen doen en wat zij daarbij belangrijk vinden. Het gaat om het serieus nemen van iedereen, hoe jong, onervaren of verlegen hij of zij ook is. De een wil letterlijk graag naar voren treden, de ander vindt het leuk om incidenteel mee te helpen met het organiseren van een speciale dag. Als je al jong leert dat je invloed hebt op wat er gebeurt, ervaar je dat er meer achter de activiteit of organisatie zit dan dat jij nu ziet. Dat is niet alleen goed voor de ontwikkeling van de organisatie, maar ook voor die van jezelf. Want als je ziet dat anderen jou serieus nemen, neem je ook jezelf serieus. Sterk in kinderwerk | 23

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication