35

Gezondheid is meer dan voeding en beweging Shirley maakte een kistje. Een kistje versierd met glitters, steentjes en hartjes. Een kistje voor haar oma. Oma was in Suriname overleden, maar meer dan dat oma nu dood was, werd er thuis niet over gezegd. Op de meidenclub kon ze eindelijk vertellen over haar verdriet, huilen, rouwen; aan de slag met haar verwerking. Gezondheid gaat over meer dan gezond eten, bewegen en een goed gewicht hebben, het gaat ook over sociaal– emotioneel welzijn. Daarom wordt elke kinderwerker op al deze gebieden getraind. Op de jeugdlanden geven groene, oranje en rode plaatjes aan wat de gezonde keuzes qua snacks zijn, de Droomspeelbus en sportbegeleiders zetten kinderen letterlijk in beweging en in het artlab is het gesprek belangrijker dan de activiteit. Het kinderwerk gebruikt plustaal, wat zoveel betekent als het woord niet uit je vocabulaire schrappen – ‘niet rennen in de gang’ wordt ‘we lopen hier’ en ‘niet eten op de trampoline’ verandert in ‘we eten aan de picknicktafel’. Daarnaast focussen we ons altijd op de talenten en de mogelijkheden van het kind. Presteren (en dus inherent ook: falen) moeten kinderen immers al genoeg op school. Wij zetten hun succes centraal, hoe klein dat soms ook is. Steeds meer scholen zijn enthousiast over deze aanpak en zetten het kinderwerk actief in. Op Caleidoscoop bijvoorbeeld voert een kinderwerker inmiddels onder schooltijd een–op–eengesprekken met leerlingen. Hoe voel je je nu eigenlijk? En waar heb je problemen mee? Op De Zevensprong geeft een andere kinderwerker groepslessen, zoals yoga en conflictbeheersing. De sfeer in die klassen is beter, de dynamiek rustiger. Door goed voor te leven en de gezonde keuzes zichtbaar te maken, laat je zien welke mogelijkheden het leven je biedt. Belangrijk, want pas wanneer je alle mogelijkheden kent, kun je werkelijk kiezen. Kinderen doen de boodschappen niet, maar kunnen hun ouders wel vertellen wat ze willen eten. Kinderen kunnen zich niet zelf inschrijven bij een voetbalclub, maar kunnen wel kiezen tussen gamen of buitenspelen. En Shirley? Toen haar moeder hoorde over het kistje bleek ook zij graag te willen praten, ze had alleen niet geweten hoe ze het gesprek had moeten beginnen. Het kistje kreeg een plek in de huiskamer, naast een foto van oma, met de hartjes en glitters glimmend in het schijnsel van de kaars ernaast. Sterk in kinderwerk | 33

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication