37

Het Dagarrangement: de huiskamer op school Een van de kinderwerkprojecten die me het meest lief is, is het Dagarrangement. We zijn er in 2006 mee begonnen, nadat brede school Het Samenspel zijn deuren had geopend. We hadden vijf kinderen op het oog, die dagelijks met een lege maag naar school kwamen en die zowel voor als na schooltijd op straat zwierven. Geld voor de opvang was er bij hen thuis niet. We moesten iets doen. Maar wat? We begonnen met twee middagen per week. Het was natuurlijk niet veel, maar beter dan niets. Een jaar later hadden we twintig kinderen op het Dagarrangement – een naam die de lading trouwens niet dekt, het is eerder een huiskamer, maar iedereen kent deze term inmiddels, daarom houden we hem vast. Anno 2022 vangen we in Almere iedere dag meer dan 300 kinderen op. De wachtlijsten zijn schrijnend lang. Op de dagarrangementen zitten de kinderen die geen gebruik kunnen maken van de bso. Het zijn de kinderen die achterlopen in taal en sociale vaardigheden; die wel willen, maar nooit geleerd hebben hoe. We doen leuke dingen met hen, maar alles heeft een doel. Als we met z’n allen koken, leren de kinderen de taal, wat wel en niet gezond is, hoe je kunt samenwerken en hoe je een boodschappenlijstje maakt dat bij je budget past. Elke dag en elk uur staan taalontwikkeling & woordenschat, financiën & sparen en gezondheid & bewegen centraal. Regelmatig nodigen we de ouders uit. Het uitgelezen moment om te kijken of er een doorverwijzing naar een partij als het wijkteam, de opvoedadviseur of Kindervakantieland nodig is. Voor de kinderen voelt het Dagarrangement als een gewone buitenschoolse opvang, voor Almere is het Dagarrangement de broodnodige ondersteuning van de meest kwetsbare gezinnen in de stad. We kunnen niet voorkomen dat kinderen geen ontbijt krijgen, of na afloop van het Dagarrangement om 18.00 uur over straat zwerven, maar we kunnen hen wel een aantal uur een veilige en gezellige plek bieden. Een kans. Dylano voelt zich bij ons thuis: Dit is echt mijn tweede huis Sterk in kinderwerk | 35

38 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication