social media* klikken op links die leiden naar websitepagina’s met meer informatie over het aangeklikte onderwerp. Hetzelfde hebben we gedaan met een interactieve halfjaarfolder waarin we een greep uit ons totale dienstenaanbod op een aantrekkelijke wijze presenteren. Volgend uit het strategisch communicatieplan is gewerkt aan het stroomlijnen van de interne communicatie door het ontwikkelen van templates voor content en planning en de ontwikkeling van ‘Het verhaal van de bibliotheek’. De redactie heeft zich gebogen over de kwaliteitsverbetering van de digitale klantcommunicatie: beeldgestuurde boodschappen, doelgroepgericht schrijven en in begrijpelijke taal. 4.2 website De website is het digitale visitekaartje van de bibliotheek. Veel mensen kijken eerst op de website voordat ze fysiek langskomen. Het is dus van belang dat de eerste – digitale – indruk een goede indruk is. Tijdens de lockdown is de website nog belangrijker geworden dan dat deze al was: veel tijd en aandacht ging uit naar doelgroepgerichte communicatie over de alternatieve dienstverlening. Ook is besloten om te starten met een herindeling van de website en het herschrijven van de huidige webteksten. Er is onder meer gekeken naar de tone of voice van de teksten, of de informatie op de website nog actueel is en hoe de vindbaarheid via zoekmachines te verbeteren (SEO). Er is daarnaast gewerkt aan het verhogen van de vindbaarheid van informatie op de website. De bibliotheek is een plek voor iedereen, dit geldt ook voor de website. Om de toegankelijkheid te bevorderen is daarom voor slechtzienden een ReadSpeaker-functie geïnstalleerd en zijn er extra pagina’s toegevoegd met algemene informatie over de bibliotheek in het Engels, Arabisch en Pools. Daarnaast zijn er extra onlinediensten geïntegreerd waarmee bezoekers zich online kunnen aanmelden voor activiteiten, scholen rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen en abonnees hun abonnement kunnen opzeggen. Om in coronatijd goed onder de aandacht van (potentiële) abonnees te blijven, hebben we veel nieuwsberichten geplaatst, over online mogelijkheden op het gebied van lezen, leren en oefenen en we brachten ook online museumbezoeken, webinars en antiverveeltips onder het voetlicht. Dit jaar is er ook meer aandacht besteed aan de zichtbaarheid van de bibliotheekmedewerkers, die regelmatig prikkelende boekentips (niet alleen over boeken uit eigen collectie, maar ook over ebooks en luisterboeken) gaven aan onze leners. De best bezochte pagina’s dit jaar waren: homepagina, luisterbiebapp, collectie/e-book, taalbrigade en agenda. 1. 468 vind-ik-leuks 1.460 volgers 212 abonnees 8 webinars 442 volgers * Peildatum: 31 december 2020 118.640 bezoeken www.detweedeverdieping.nu nieuwsbrief: 12 Gemiddeld openingspercentage: 30,0% Aantal ontvangers*: 3.011 PERSVERMELDINGEN: 79 O.a. AD, Molenkruier, Hogeschool Utrecht *peildatum: 31 december 2020 13
16 Online Touch Home