4.3 campagnes (Vrijwilligers)nieuwsbrief Dit jaar werd verder gewerkt aan campagnes in het Smart Marketing Platform (SMP), met als doel: gerichter communiceren naar specifieke doelgroepen. De volgende campagnes werden ontwikkeld: Een van de nieuwe mailcampagnes Een van de websiteberichten met boekentips van het team • Welkomstcampagne nieuwe leden die nieuwe leden (in verschillende leeftijd- en abonnements categoriën) welkom heet en kennis laat maken met alle mogelijkheden die de bibliotheek hen te bieden heeft. • Welkomstcampagne nieuwsbriefaanmeldingen, verstuurd naar mensen die zich aanmelden voor de nieuwsbrief van de bibliotheek. • Ouder-kindcampagne waarbij ouders van jeugdleden betrokken en geprikkeld worden bij het aanbod van de bibliotheek, op het gebied van activiteiten en de collectie. • Winbackcampagne waarmee middels een exit-enquête informatie vergaard wordt over de reden van beëindiging van een abonnement, met daarnaast een aantal weetjes over de voordelen van een (flexibel maand)abonnement. Ook werd in november de Activiteitenregistratie opgeleverd, waarmee het mogelijk geworden is via de website tickets te reserveren voor (online) activiteiten (en deze indien nodig te betalen). Een van de webinars op YouTube, voorzien van huisstijl In de maandelijkse nieuwsbrieven is informatie te vinden over activiteiten, aanwinsten in de collectie en leuke acties. In oktober werd het dashboard binnen het SMP vernieuwd, waarin de huisstijl van de bibliotheek nog beter herkenbaar werd door middel van de kleuren van de programmalijnen. In maart werd, om de communicatie en binding met vrijwilligers meer diepte te geven, naast de reguliere nieuwsbrieven ook een vrijwilligersmailing opgezet, met nieuws vanuit de organisatie, aangepaste websitecontent, een interview met een van de vrijwilligers en tips voor activiteiten en boeken. Servicemails Door de wijzigingen in openingstijden door het coronavirus en doorlopende wijzigingen in maatregelen, werden er dit jaar 14 servicemails verstuurd naar gemiddeld 6.600 ontvangers. 4.4 sociale media Tijdens de intelligente lockdown zijn we ons ook meer gaan profileren op drie sociale mediakanalen, om zichtbaar te blijven en meer activiteit te genereren voor de website. Bij Facebook hebben we consistentie aangebracht wat betreft de hoeveelheid/soort berichten die geplaatst worden. Vrijwel dagelijks berichtten we over onder meer onze (alternatieve) dienstverlening, gaven we boekentips, plaatsten we 14
17 Online Touch Home