1.1 Alles was anders 1. INLEIDING In 2020 was alles anders. Niemand had gedacht dat een pandemie ons dagelijks leven zo indringend zou beïnvloeden. De noodzakelijke maatregelen die het kabinet moest nemen ter bestrijding van dit virus had zijn weerslag op de dienstverlening. Het jaar bestond grotendeels uit dienstverlening binnen de beperkende maatregelen ter bestrijding van het coronavirus. Dit activiteitenverslag geeft een helder zicht op welke alternatieve dienstverlening ontwikkeld is in relatie tot de diensten en producten die vooraf overeengekomen zijn met de gemeente. De meeste diensten konden doorgaan, op een alternatieve wijze, soms digitaal, soms telefonisch met extra inzet van personeel, vrijwilligers en stagiaires. Diensten die niet uitgevoerd konden worden, zijn uitgesteld of zijn komen te vervallen. Wat deze pandemie bovenal duidelijk maakte, is dat lees-, taal- en digivaardigheden onontbeerlijk zijn om te kunnen participeren in de samenleving. Na 14 maart waren fysieke ontmoetingen en activiteiten slechts beperkt mogelijk. De dienstverlening werd omgebogen naar alternatieve en digitale vormen, interactieve workshops en streamingdiensten. De community’s gingen online en besteedden veel aandacht aan digitale vaardigheden. Vrijwilligers namen initiatieven om hun taalmaatje te blijven ondersteunen. Er zijn online voorleestips gemaakt en vlogs en blogs 2
5 Online Touch Home