7

De bibliotheek ondersteunt inwoners bij dit proces van weten, begrijpen en doen en begeleidt ze hiermee in hun (persoonlijke) ontwikkeling, hun redzaamheid en ‘het kunnen meedoen’ op verschillende gebieden van geletterdheid, digitale geletterdheid, gezondheid en welbevinden, opvoeding en leesplezier. Op basis hiervan zijn vijf programmalijnen ontwikkeld: 1. 2. 3. 4. 5. Op weg naar een maatschappelijk brede bibliotheek vernieuwing van de bibliotheek in denken en doen De wettelijke kern van de bibliotheek 1 Wsob, 2015. Workshop 2 De lokale focus Steeds veranderende, actuele Nieuwegeinse vraagstukken (uit sociaal domein): ? Kennis & informatie Ontwikkeling & educatie De kracht van de wet = lokaal maatwerk. Kunst & cultuur Ontmoeting & debat Leesbevordering & literatuur De wet biedt de mogelijkheid om én rekening te houden met landelijke ontwikkelingen zoals: ontlezing digitalisering individualisering én om in te kunnen spelen op de steeds veranderende, lokaal relevante maatschappelijke thema’s. 1. Laaggeletterdheid 2. Digitale geletterdheid 4. Opvoedondersteuning In toekomstige beleidsontwikkeling wordt de opgedane kennis en ervaring die opgedaan is door de alternatieve dienstverlening geborgd. 3. Gezondheid & leefstijl 5. Participatie 6. Financiële ‘geletterdheid’ Bibliotheek en Service Non-formele educatie Digitale geletterdheid Gezondheid en leefstijl Culturele programmering De programma’s steunen op de grondgedachten van positieve gezondheid, co-creatie en behoeftesturing. De tweede verdieping is door het Ministerie van Volksgezondheid benoemd als een voorbeeld op het gebied van brede gezondheidsconcepten. De Koninklijke Bibliotheek heeft onze bibliotheek opgenomen in de Bibliotheek Atlas en uitgelicht als vernieuwende bibliotheek met een brede functionaliteit. 5 4 De bibliotheek als lerende organisatie Altijd actueel door lokaal maatwerk ‘Dit wil ik leren!’ Van traditioneel organiseren naar samenwerken Oud model: 3 Relevant in het dagelijks leven van de Nieuwegeiner De bibliotheek biedt inspiratie voor persoonlijke ontwikkeling. Het onderscheidend vermogen hierbij: het toepasbaar maken van kennis en informatie in het dagelijks leven. Top down Behoefte inwoner Dicht bij de mensen, met oor voor hun behoeftes werken de professionals in co-creatie. Regelmatig worden effecten gemeten en programma’s en services zo nodig bijgesteld. Binnen een netwerk. Act Plan Weten Informatie Check Do Tussenmodel: Begrijpen Kennis Professionele medewerker Ontsluiten Faciliteren context en duiding bedrijven Bibliotheek & service Shared space inwoners Veel samenwerking scholen Kringloop Toepassen dagelijks leven Positieve gezondheid als verbindend element Als verbindend element tussen intern en extern kiest De tweede verdieping voor de basisprincipes van positieve gezondheid: Emotioneel Fysiek Holistische benadering Spiritueel 1. Samenwerking en kennisdeling met partners. Sociaal 2. Domeinoverstijgend werken. In de programma’s en met partners. 3. Wensen en drijfveren van mensen staan centraal. 4. Sterke kanten en talenten van mensen staan centraal. Mentaal Dit wil ik leren! Gedrag Programmering Bedrijfsvoering Toepassen gecontroleerde omgeving Geïntregeerde kennis Faciliteren toepassen Infographic ‘Op weg naar een brede maatschappelijke bibliotheek’ ? ? ‘Hier wil ik meer over weten!’ ‘Hier wil ik graag met anderen over in gesprek.’

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication