5

zie ik een vinkje, ik druk dan op ‘aannemen’ en dan hebben we verbinding.” Jeu-de-boulen “Zeven dagen per week, twee keer per dag heb ik contact met het beeldzorgteam. Ze controleren op afstand of ik mijn medicatie heb ingenomen en mijn pleister heb geplakt voor mijn hart. Ik vind het gezellig en de gesprekken zijn een goede start van de dag. Vroeger heb ik veel gesport zoals fietsen, schaatsen en voetballen. Nu ga ik een paar keer per week jeu-de-boulen, rijd nog regelmatig auto en doe zelf mijn boodschappen. Beeldzorg geeft mij vrijheid, privacy én structuur in de dag zodat ik mijn leven kan leven zoals ik dat gewend ben.” van het beeldzorgteam bijna veertig cliënten bij onder andere medicatie-inname, glucosemeting, spuiten van insuline en de dagstructuur. Belangrijke aanvulling “We zetten steeds vaker zorgtechnologie in om de schaarste in de zorg op te vangen. Eén van deze technieken is beeldzorg. Ondanks dat ik achter een scherm zit, bouw ik toch een band met ze op en voelt het voor henzelf heel vertrouwd. De meesten hebben het gevoel dat ik gewoon bij hen thuis ben. Zorg op afstand heeft veel voordelen. Zo kunnen cliënten langer zelfstandig thuis wonen, hebben mijn collega’s in de wijk meer ruimte voor cliënten met een zwaardere zorgvraag en kan de Zorgboog meer cliënten helpen. Bovendien blijven collega’s die fysiek geen zorg meer kunnen verlenen, als beeldzorgwerker toch betrokken bij de zorgondersteuning.” Samen oefenen Vóór Mieke start met beeldzorg, levert ze de Compaan-tablet persoonlijk af bij de cliënt thuis en oefenen ze samen. Hierna neemt ze op afgesproken dagen en vaste tijden contact op. “Als wij bellen, verschijnt er een groene knop op de tablet waar de cliënt eenvoudig op drukt. Dan hebben we meteen contact met elkaar en begint ons zorgmoment. Afhankelijk van de vraag, hebben we elke dag beeldbelmomenten. Ik merk dat vooral de structurele aandacht het fijnste is voor cliënten. Ze zien er elke keer weer naar uit.” Compaan-app Bijna alle cliënten met beeldzorg hebben thuis een gebruiksvriendelijke Compaan-tablet staan. De heer Van Helmond is de uitzondering op de regel: hij gebruikt vooral de Compaan-app op zijn mobiele telefoon. Ook zijn familie gebruikt deze app voor afspraken, foto’s en contactmomenten. “Ik kan gewoon heel goed overweg met mijn smartphone die ik bijna altijd bij me heb”, vertelt hij trots. “Als ze me bellen Warme zorg op afstand Met zorg op afstand bepalen beeldzorgwerkers of het goed gaat met de cliënt. Zo ook bij de heer Van Helmond. Mieke: “Een tijd geleden is hij gevallen met de fiets. Tijdens het beeldbellen zagen we dat de heer Van Helmond er niet goed uitzag en het niet goed met hem ging. Er is direct contact gezocht met de wijkverpleging. Die zijn meteen bij hem langsgegaan. In overleg met zijn zoon is contact gezocht met de huisarts. Samen hebben we de heer Van Helmond ervan overtuigd dat hij naar het ziekenhuis moest. Daar is hij direct geopereerd. Vanaf afstand kun je dus heel goed de lichamelijke en mentale gesteldheid van cliënten observeren en waar nodig actie ondernemen. Ik zie beeldzorg dan ook duidelijk als warme zorg op afstand.” Voor meer informatie over beeldzorg kijk op www.zorgboog.nl, klik op de pagina ‘Zelfstandig wonen’ en vervolgens op ‘Zorgtechnologie thuis’ PAGINA 5 MAGAZINE

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication