62

“Het is belangrijk dat we rustig blijven en goed luisteren naar het maatje, de persoonlijk begeleider. Die kent de cliënt en kan hem nog beter geruststellen.” Trots Marell lacht. “Ons team is er zo trots op dat dit zo soepel verlopen is. Het heeft veel voorbereiding gekost en veel afstemming met alle betrokkenen. Maar dit geeft een boost aan iedereen.” Bitterballen Dat lukt dus goed deze middag in Gennep. Alles gaat goed, dankzij die goede voorbereiding, de belofte van een prikdiploma of cadeautje, de aanwezigheid van het maatje. De begeleider gaat vóór de cliënt zitten, stelt hem gerust, houdt de handen vast of legt een arm om hem heen. Als de vaccinatie gezet is, is de opluchting zichtbaar. Trots sturen ze foto’s naar hun familie. En komt de stoerheid terug. “Was dit het?” Marcel is blij met de prik. “Ik ben wel klaar met alle regels. Ik kan niet wachten tot ik weer lekker kleren kan gaan shoppen met mijn begeleider. En daarna op het terras een gebakje eten. Of bitterballen in de Old Inn!” Inmiddels hebben alle cliënten van Dichterbij die dat wilden, de prik gehad. In totaal 1.800, 90 procent van alle cliënten. Een fantastisch resultaat. Over een paar weken volgt de tweede prik. “We gaan het dan op dezelfde manier doen”, zegt Marell. “De bewoners hebben ook al gezegd dat ze het weer zo willen.” Het gebak kan dus al besteld worden! Cliënten kregen een mooi prikdiploma! Om het gesprek over vaccineren makkelijker te maken, gebruikten we illustraties. Een hartverwarmend kaartje voor het vaccinatieteam. 50

63 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication