43

Door een gezonde aanpak daarna is Patries er weer goed uitgekomen en heeft ze een nieuwe balans gevonden. Privé nam ze de tijd om een eigen huis te kopen en op te knappen. Met hulp van de familie – timmermannen! – heeft het nog negen maanden geduurd om het toekomstvast te maken en kan ze nu verhuizen naar een nieuwe eigen plek. En zakelijk: Een deel van de overheidssteun moest ook weer terugbetaald worden, wat in het begin ook niet helemaal duidelijk was, dus dat kwam als verrassing. “Door corona – we hebben drie keer een sluiting gehad - werd mijn bedrijf naar nul teruggebracht, waaronder twee keer de kerstperiode en daarna moet je alles weer opnieuw opbouwen. Eerlijk gezegd ben ik nooit ben bang geweest, dat het niet zou lukken. Ik heb een berg aan ervaring en een heel gezond bedrijf. Maar je moet het nog wel ‘even’ doen door er niet te veel bij stil te staan en vooruit te kijken.” En dankzij trouwe klanten, een fantastische collega, een goede aanpak en een zakelijk goed jaar 2022 staat ze er weer goed voor en heeft ze alle schulden afbetaald. In een gezond bedrijf kan ze nu weer vooruitkijken. Wat leer je nou van zo’n periode? “Je wordt daar zonder meer sterker van. Het klinkt misschien stom, maar je leven wordt er uiteindelijk leuker door omdat je de kleine dingen weer waardeert en je leert wat belangrijk is en wat niet. Doordat je lang in een bepaald ritme zit, krijg je oogkleppen op en die zijn nu weg. Je leert beter te genieten ondanks dat het erg druk is. Ik ervaar dat niet als stress; het is meer vervelend voor mijn klanten, omdat die soms wat langer moeten wachten. Sinds vorig jaar heb ik iemand die een belangrijk stuk van mijn boekhouding doet, dus dat geeft extra rust en meer vrije tijd. En sinds deze zomer heb ik een online boekingssysteem, zodat mijn klanten – ook de oudere - zelf hun afspraak kunnen inplannen zodat ik ze zelf niet meer aan de telefoon heb. Dat is werkelijk fantastisch; ook de klanten zijn razend enthousiast, wij hoeven geen ‘nee’ meer te zeggen en worden niet meer van ons werk gehouden door de telefoon. Wij hebben onze openingstijden en daar moet het in passen. Maar we blijven als je belt natuurlijk wel altijd de telefoon opnemen.” Hoe is dat dan met de kerstperiode? “Dan werken we wel extra en kijken we wat mogelijk is. In de week voor de kerst zijn we 43

44 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication