33

Hoe kom je dan in Itens terecht? “We kenden enkele mensen in Itens en dan ga je een keer mee naar De Lytse Fjouwere voor een gezellige avond of toneelavond. En zo kom je dan ook een keer bij het klaverjassen en na één keer kom je nog een keer en zo gaat het door en is lid worden van de kaartclub de logische volgende stap. Zo ontmoet je steeds meer mensen in Itens en omgeving. Bovendien is de afstand naar Itens maar 2 kilometer.” Wat deed jou besluiten om accountant te worden? “Op de middelbare school blijkt dat je goed bent in economische vakken en toen heb ik als vervolgopleiding voor de HEAO (Hoger Economisch en Administratief Onderwijs) gekozen en heb ik de bedrijfseconomische richting gevolgd. Na de HEAO het leger in; vervolgens aan het werk bij Accon AVM met in de avonduren de studie accountancy, die ik in 1984 kon afronden. Daarna ging ik werken bij het accountantskantoor Minkema-De Vries in Easterein. Dit kantoor was een onderdeel van het grotere accountantskantoor De Vries uit Gorredijk. In 1989 ben ik als accountant medevennoot van dit accountantskantoor geworden.” MRW heeft 3 vestigingen. Waarom? “Door overnames hadden we op een gegeven moment zelfs 6 vestigingen. Ik zei toen wel eens gekscherend: we hebben onze eigen busverbinding. In 1990 hebben wij ons kantoor Easterein verhuisd naar Sneek, aan de Bothniakade. In dat jaar hebben wij de naam van ons accountantskantoor gewijzigd in MRW Accountants en Adviseurs. Vrij kort daarna hebben wij toen kantoor Heerenveen gesloten en de kantoren Oosterwolde en Leeuwarden verkocht. Dus zo bleven er nog twee kantoren over, Gorredijk en Sneek. Dat deden we met de 3 vennoten, Peter Miedema, Bram Wijnveen en ik, Dick de Ruiter. In 2008 hebben wij het accountantskantoor Hof in Wolvega overgenomen. We werken op dit moment met ruim 50 mensen, goed verdeeld in de driehoek Sneek – Gorredijk – Wolvega. Onze klanten zijn nagenoeg allemaal MKB klanten uit de regio waar onze kantoren zijn gehuisvest. Overigens ‘doen’ we ook wel grotere klanten. Voor deze klanten die verplicht in de wettelijke controle vallen werken wij samen met andere (grotere) accountantskantoren, zodat we deze ook optimaal kunnen bedienen. Verder doen wij alle werkzaamheden die bij het werk van een accountantskantoor horen, zodat de klant geheel ontzorgd wordt en adviseren wij de klant onder andere over bedrijfsstrategie, opvolging en natuurlijk allerhande fiscale vraagstukken.” Inmiddels zijn jullie, de naamgevers van MRW, uit de directie gestapt. “Ja, wij hebben in stappen ons ‘afscheid’ en de overdracht van het bedrijf voorbereid en zijn daar al in 2017 mee begonnen en dat hebben we in juni 2022 afgerond. Op dit moment ben ik nog als ZZP’er werkzaam bij de MRW en doe ik op die basis nog een paar adviestrajecten bij klanten van de MRW. Ik vind het nog steeds leuk om wat te doen, maar eind dit jaar stop ik definitief. 33

34 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication