IV. Drugspastoraat eropuit! Pelgrimsreis Lourdes In 2021 bezochten wij Nieuw Sion. In 2022 besloten wij naar Lourdes te gaan en daar onze focus op te leggen. De voorbereidingen vroegen veel aandacht van de pastores. Wij namen de mensen mee naar het klooster in Heiloo om elkaar beter te leren kennen en de intakegesprekken te voeren. Wij waren trots op het uiteindelijke aantal deelnemers (dertig!) dat meeging naar Lourdes, onder leiding van vijftien vrijwilligers waaronder een tekenaar en een schrijver. Dit heeft geresulteerd in een prachtig artikel in de Volkskrant over deze bijzondere reis. Met een grote en een kleine bus vertrokken wij op vrijdagavond 9 september om een week later op zaterdag 17 september weer terug te keren. Wij hebben dertig mensen een onvergetelijke week kunnen aanbieden, waar vertier en devotie dicht bij elkaar lagen. Kruisweg in Heiloo Op Goede Vrijdag 15 april 2022 gingen wij met een bus vol mensen, ongeveer 50 in getal, naar Heiloo. Op het heiligdom van OLV Ter Nood liepen alle deelnemers in kleine groepjes de kruisweg. Tijdens de kruisweg wordt het lijden en sterven van Jezus Christus herdacht in veertien staties. Elke statie staat voor een bepaalde scene uit het verhaal en wordt door de deelnemers overwogen. Door de groepsleider wordt er gezocht naar paralellen tussen het lijden en sterven van Jezus en het leven van de deelnemers. Op het heiligdom staan de staties levensgroot in een park afgebeeld en de groepjes trekken een voor een langs al deze scenes. Het zorgt vaak voor diepe en ontroerende gesprekken. Na afloop stond er een lunch klaar voor alle deelnemers en daarna werd de terugreis naar Amsterdam ondernomen. 12