9

III. Bezoeken woonvoorzieningen HVO/Querido en PerMens 1. De Rijswijk Wekelijks bezocht een pastor de Rijswijk, zij voerde gesprekken met de bewoners. Dit konden soms langdurige gesprekken zijn, maar in hoofdzaak waren het korte gesprekjes op straat of in de gang. Nieuw was dit jaar het koken op de achtste etage. Samen met enkele bewoners bereidden wij de maaltijd die wij ook gezamenlijk opaten. Tijdens het schillen van de aardappelen ontstonden mooie gesprekken. Aan de netjes gedekte tafel vielen soms stiltes omdat men niet gewend is met elkaar te eten. Hier proberen wij verandering in te brengen door regelmatig te koken. schrijven zodat de juiste mensen kunnen worden gewaarschuwd als zij zijn overleden. Wij namen enkele mensen mee op onze pelgrimsreizen naar Heiloo of Lourdes. Dit werd hogelijk gewaardeerd. 4. De Aak Woonvoorziening De Aak werd ieder week bezocht. Door middel van gesprekken werd contact onderhouden met de vele bewoners. Het regelmatige bezoek biedt veel bewoners de mogelijkheid om even hun hart te luchten en een beetje aandacht te ervaren. Zeker voor de mensen die nauwelijks bezoek krijgen of gemeden worden, is het merkbaar fijn als er iemand langs komt om naar ze te luisteren. 5. Robert Koch De woonvoorziening aan het Robert Kochplantsoen werd iedere maand twee uur bezocht. Tijdens deze uren werden gesprekken gevoerd met bewoners die hier behoefte aan hadden. Veelal zijn het dezelfde mensen met wie contact gevonden wordt, maar deze contacten worden elke keer zeer op prijs gesteld. 2. Passanten In overleg met de locatie manager besloten wij een activiteit te organiseren in de gemeenschappelijke ruimte. Dit varieerde van het maken van maskers tot het naspelen van het laatste avondmaal. De bezoekers genoten van de aandacht. Toen een bewoner niet langer meer getolereerd kon worden in de opvang en op straat werd gezet bezochten wij hem buiten op straat. 3. De Veste De bezoeken aan de Veste waren zeer persoonlijk. Diverse mensen lieten hun levensverhaal op6. Jan Rebel De woonvoorziening van Per Mens aan de Jan Rebelstraat werd met enige regelmaat bezocht. Ook hier werden persoonlijke gesprekken op de kamer bij de verschillende bewoners gevoerd. Door het regelmatige contact werd het Drugspastoraat meer bekend bij de bewoners en bij het personeel. Een heel aantal bewoners kon daardoor verdriet en pijn delen binnen een persoonlijk gesprek. Daarnaast wist het personeel ons te vinden voor enkele bewoners die waren overleden en die daardoor ook een mooie uitvaartplechtigheid konden krijgen. 9

10 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication