12

Eind februari is de rapportage gepresenteerd en verspreid naar onder meer de Landelijke Faciliteit CVP Wzd en CVP Wzd-aanbieders. Uit de pilot kwam naar voren dat het succes van het vertrouwenswerk niet zozeer afhangt van de gekozen vorm, maar meer van de communicatie tussen de betrokken vertrouwenspersonen en andere functionarissen in de klachtopvang. Samenwerking tussen de verschillende functionarissen is maatwerk. Voor een goed onderbouwd advies is langduriger onderzoek nodig naar hoe de samenwerkingsvormen werken op de lange termijn. Het ministerie van VWS is inmiddels een onderzoek gestart naar de samenwerking tussen de verschillende functionarissen klachtopvang. Het onderzoeksteam van het ministerie van VWS kijkt hoe de samenwerking verbeterd kan worden en of de mogelijkheid van een centraal aanspreekpunt voor de cliënt of zijn vertegenwoordiger helpend is om toegang te hebben tot de juiste functionaris. CASUS Hans wordt meermalen gefixeerd en ingesloten zonder het doorlopen van het stappenplan. Hans en zijn wettelijk vertegenwoordiger kaarten dit keer op keer aan bij de zorgaanbieder gedurende een periode van meer dan een jaar. Ze doorlopen daarna een interne klachtenprocedure zonder resultaat. De CVP Wzd wordt ingeschakeld die met zijn signalerende rol de rechtspositie van de cliënt kan beschermen. Op het signaal wordt nu uiteindelijk wel adequaat gereageerd: het verzet van Hans wordt serieus genomen en onderzocht, zodat aan formele vormvereisten voldaan kan worden. Ook wordt de interne Wzd-implementatie onder de loep genomen om toekomstig leed te voorkomen. 12

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication