FIGUUR 06: TOP 5 ONDERWERPEN BIJ KLACHT Zorg/begeleiding (vrw) 42 59 Eigen leven inrichten (onvrw) Bewegingsvrijheid (onvrw) Toezicht (onvrw) Medische handelingen (onvrw) 32 15 15 59 / 36% 42 / 26% 32 / 20% 15 / 9% 15 / 9% Wat opvalt, is dat de top 5 aan vragen om informatie en advies vaak over vrijwillige zorg gaan (54 procent) terwijl het bij klachten meestal over onvrijwillige zorg gaat (64 procent). Bij de ondersteuningsvragen bij een uiting van onvrede is het percentage vrijwel gelijk. CASUS Een vertegenwoordiger van Inge, een dame met een verstandelijke beperking, neemt contact op met de CVP Wzd. Er wordt door de zorgaanbieder onvrijwillige zorg ingezet bij Inge die niet is opgenomen in het zorgplan en het stappenplan wordt niet doorlopen. De vertegenwoordiger van Inge wordt door de CVP Wzd ondersteund met het formuleren van vragen en het aanvragen van een gesprek met de zorgaanbieder. De zorgaanbieder erkent het inzetten van onvrijwillige zorg en het moeten volgen van het stappenplan en zegt toe dit te gaan doen. Echter dit gebeurt wederom niet. De CVP Wzd geeft een signaal af en de vertegenwoordiger van Inge wordt ondersteund bij de klachtenprocedure. 25