INTERVIEW ZORGAANBIEDER LOUISE KEMNA Louise Kemna is promovendus en gz-psycholoog bij zorgaanbieder Aveleijn en heeft daarbij de rol van Wzd-functionaris. “Daarin werk ik nauw samen met de cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang”, legt Louise uit. “We hebben een verschillende rol en taak, maar ik heb heel veel aan haar.” Wie in Twente gehandicaptenzorg nodig heeft, kan aankloppen bij Aveleijn. Daar bieden ze gehandicaptenzorg in de breedste zin van het woord. “Er is bij Aveleijn alleen geen besloten of gesloten zorg”, legt de Wzd-functionaris uit. JE ONTKOMT ER NIET AAN Hoewel er van opsluiten geen sprake is, valt sommige andere zorg ook onder de noemer onvrijwillige zorg, vertelt Louise. “Hoewel ons uitgangspunt is om zo min mogelijk onvrijwillige zorg in te zetten, ontkom je daar helaas niet altijd aan.” Ze geeft een voorbeeld: “Voor een cliënt hadden we tijdelijk de pinpas in beheer. Die kocht er namelijk drugs mee. De forse gezondheidsrisico’s die daarbij horen, zien wij als ‘ernstig nadeel’, een voorwaarde voor het verlenen van onvrijwillige zorg.” Gelukkig hoeft het daar niet altijd van te komen, vervolgt de Wzd-functionaris: “Onvrijwillige zorg is meestal te voorkomen door een goed gesprek.” GECONTROLEERD CRASHEN In minder zware gevallen laten Louise en haar collega’s de cliënt wél de fout in gaan. Louise: “Want iedereen heeft het recht keuzes te maken, ook als ze minder verstandig zijn. We voorzien wel eens dat iemand een verkeerde afslag neemt, terwijl de cliënt dat zelf niet doorheeft of niet aan wil nemen van de begeleiding”, zegt Louise, “Wanneer het kan, laten we die dan ‘gecontroleerd crashen’, zoals wij dat noemen. We geven hen de vrijheid om zelf fouten te maken en zijn er om ze weer te ondersteunen als het mis gaat.” CLIËNTVERTROUWENSPERSOON WET ZORG EN DWANG Louise werkt nauw samen met de CVP Wzd. “Louise: “Die is heel waardevol voor mij. Zij helpt bijvoorbeeld beoordelen, vanuit het perspectief van de cliënt, of een maatregel wel in proportie is. Of ze signaleert tijdens een 16