Woonurgenties Inwoners kunnen woonproblemen krijgen door een scheiding, financiële problemen, medische problemen enz. Er komen weinig sociale huurwoningen vrij, terwijl de vraag groot is. Veel mensen willen voorrang aanvragen. Ook in 2020 hebben de consulenten vele kans-adviesgesprekken met cliënten gevoerd en ze de weg gewezen. Urgentie wordt zelden afgegeven omdat hiervoor strenge voorwaarden gelden. Aanvragers zijn teleurgesteld wanneer ze niet in aanmerking komen. De uitleg en betrokkenheid van de consulenten zorgen ervoor, dat met een deel van de aanvragers contact blijft en op andere gebieden ondersteuning geboden kan worden. Deze inzet op een goede dienstverleningsrelatie slaagt helaas niet altijd. TOEGANG TOT WMO EN JEUGDHULP Wanneer een (ondersteunings-)vraag niet telefonisch afgehandeld kan worden, bekijken we door triage welke consulent deze vraag het beste kan oppakken. We maken een eerste inschatting van de aard en ernst van de problematiek en welke expertise nodig is. De consulent gaat op huisbezoek voor vraagverheldering; het zogenoemde keukentafelgesprek. In 2020 ging dit wegens corona meer op afstand. Samen met inwoners -ondersteund door hun eigen omgeving– kijken we wat nodig is. Wat kunnen inwoners zelf, welke informele zorg helpt, welke professionele ondersteuning is aanvullend nodig? Het vertrekpunt is altijd gelijkwaardigheid en de regie ligt bij de inwoners. Met inwoners en betrokken partijen maken we op maat een plan met doelen. Zo nodig volgt er een advies voor een beschikking voor professionele hulp. In dat geval organiseert de consulent de inzet van een zorgaanbieder en volgt de resultaten. In andere gevallen is coördinatie van zorg of een langer traject noodzakelijk. Uit de gegevens van de gemeente blijkt dat het aantal cliënten, zowel bij Wmo als Jeugdwet, de afgelopen jaren een stijgende lijn vertoont. We zien in 2020 een stijging in het aantal aanvragen, maar ook van het aantal bestaande cliënten die wij volgen en die ons met regelmaat vragen stellen. Het aantal unieke cliënten met een of meer voorziening(en) is bij Wmo licht gestegen. Het aantal unieke cliënten met een of meer jeugdhulpvoorziening(en) is licht gedaald. Een deel van de jeugdhulpvragen is afgevangen door de POH (praktijkondersteuner huisartsenzorg) Jeugd en medewerkers die basishulp boden. Mogelijk is hier ook invloed van corona. Ten aanzien van het aantal cliënten in de Jeugdwet plaatsen we de kanttekening dat wij een groot deel van deze cliënten niet (bij aanvang) kennen of begeleiden, omdat de verwijzing via andere kanalen verloopt, zoals de huisarts. Door de pilot POH Jeugd is hier al wel enige verandering in. Over de hele linie zien we een toename in de ernst van de casuïstiek. 19
20 Online Touch Home