WMO Wonen Hulpvragen variëren van een-dak-boven-het-hoofd via een goed bereikbare verdieping tot een schoon huis. Zo lang mogelijk veilig en verantwoord in eigen huis oud kunnen worden, is ook in 2020 het doel geweest. Daarbij werd onze hulp ingeroepen bij de aanvraag van een woningaanpassing of hulpmiddelen om het wonen zo veilig en verantwoord mogelijk te houden. Samen met de inwoner, een ergotherapeut, collega’s, een leverancier en in sommige gevallen ook een (bouwkundig) adviseur werd de wens besproken en met alternatieven gewogen. De invloed van corona op wonen Aanbieders van maatwerkvoorzieningen liepen tegen achterstanden aan omdat huisbezoeken en leveringen aan huis vertraging opliepen. Daarbij bleken aannemers zo druk dat ze geen offertes konden uitbrengen. Helaas kon de inwoner soms niet anders dan tijdelijk een bed in de woonkamer plaatsen. Hulp in het huishouden Er was in 2020 een groot gebrek aan huishoudelijke hulpen, terwijl de aanvragen stegen. Dat zorgde soms voor morele dilemma’s in de weging van ‘eigen kracht’. Naast nieuwe aanvragen waren er verlengingsvragen van inwoners die in 2015 voor 5 jaar een beschikking ontvingen. Deze verlengingen zijn in goed overleg met betrokkenen doorgevoerd. Mobiliteit en vervoer Tijdens een aantal huisbezoeken en telefonische hulpvragen over vervoersproblemen bleken veel inwoners niet op de hoogte van vervoersoplossingen waarvoor geen beschikking nodig is. Wij hebben hen schriftelijk geïnformeerd over de verschillende vrijwillige vervoersinitiatieven, de Belbus en de mogelijkheid om ook zonder korting gebruik te maken van de Regiotaxi. De samenwerking van de stichting met ergotherapeuten bleek ook nuttig voor mensen die een aanvraag doen voor scootmobiel, duo- of driewielfiets. Wij kijken mee of het gebruik ervan een kwestie is van wennen, of dat het niet zo verantwoord meer is om deel te nemen aan het verkeer. Voorbereiding uitvoering taken Wet verplichte ggz Sinds 1 januari 2020 is de Wet verplichte ggz (Wvggz) van kracht. Alle inwoners kunnen bij de dorpsteams hun zorgen en overlast melden. Die voeren triage uit en kijken wat met de melding gedaan kan worden. Voorwaarde is dat de cliënt over de melding is geïnformeerd. De eerste helft van 2020 was een overgangsperiode. Sinds medio 2020 zijn de dorpsteams ingericht om dit op te pakken. Elf consulenten hebben hiervoor een training gekregen. Sindsdien zijn enkele meldingen gedaan en afgehandeld. Overigens kunnen ook lichtere zorgen worden gemeld. 21
22 Online Touch Home