EERDERE AANVULLENDE OPDRACHTEN Eerdere aanvullende opdrachten die in 2020 doorliepen zijn: basis jeugdhulp, de POH Jeugd en ondersteuning bij (echt)scheidingsproblematiek. Hieronder een update van deze opdrachten. Basis jeugdhulp De inzet van meer basishulp voor jeugdigen en gezinnen is een van de projecten binnen de Taskforce Sociaal Domein van de gemeente. Doel is om de transformatie in het sociale domein te versnellen en meer grip te hebben op de uitgaven. Basishulp in onze gemeente omvat twee pilots: Lichte Opvoedondersteuning en Sociale Vaardigheidstrainingen (SOVA). Het doel is dat minder jeugdigen en gezinnen gebruik hoeven te maken van zwaardere aanvullende, beschikte begeleiding. Beide pilots startten in september 2019 en lopen af in 2021. Ze zijn geëvalueerd en in afwachting van verdere besluitvorming. Lichte Opvoedondersteuning (LOO) Deze pilot wordt uitgevoerd door twee consulenten. Zij komen bij gezinnen waar opvoedvragen spelen en zetten laagdrempelige ondersteuning in, namelijk gesprekken met ouders gedurende een half jaar. In de periode september 2019 tot eind 2020 hebben in totaal 44 jeugdigen opvoedondersteuning gekregen. Eind 2020 was bij 68% van de toen afgeronde trajecten geen doorverwijzing nodig. De nadruk bij opvoedondersteuning ligt op ‘normaliseren’ en op eigen kracht. Opvoedondersteuning vult een lacune in de hulpverlening. In veel gevallen bleek er onderliggende problematiek in gezinnen te zijn, waardoor meer hulp nodig was dan alleen de inzet van LOO. Normaliseren en hulp dichtbij “Ik help bij de hulpvraag; wat willen ouders opgelost zien binnen een half jaar? Samen maken we een plan. Die trajecten duren maximaal een half jaar. Als achtergrond zie ik bijvoorbeeld psychiatrische problemen van ouders. Soms moeten ouders eerst zelf hulp vinden om verder te kunnen met opvoeddoelen. Als ik de eerste hulpverlener ben die in het gezin komt, zie ik dat als eerste en kan ik de weg wijzen." "Verder kennen wij de situatie in het dorp beter dan een zorgaanbieder op afstand. Wij nemen bijvoorbeeld contact op met de coördinator van buurtgezinnen. Daar kan een kind zich ook een dagdeel per week ontwikkelen. En we betrekken Handjehelpen of de VoorleesExpres.” Janette Drent Consulent opvoedondersteuning 25