Ten opzichte van de begroting zijn in 2020 de baten € 219.279 hoger. De extra baten zijn voornamelijk veroorzaakt door diverse aanvullende opdrachten. Omvangrijke opdrachten waren het project informatieveiligheid en regie op dure zorg, maar er waren ook meerdere kleinere extra opdrachten zoals ‘vroeg in actie’, de pilot thuiszitters en extra inzet voor jongerenwerk in verband met corona. Zoals verwacht heeft het coronavirus ook op de stichting een effect gehad. De realisatie wijkt op diverse onderdelen af van de begroting. Zo zijn de baten voor de deelopdracht SOVA lager uitgevallen omdat de productiviteit niet conform de voorwaarden kon worden gerealiseerd. De stichting had te maken met langdurig ziekteverzuim en krappe arbeidsmarkt. Het werven en inwerken van nieuw personeel en het re-integreren is bemoeilijkt door de richtlijnen van het RIVM. Om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen waarborgen, moest meer personeel worden ingehuurd. De stichting heeft voor de meerkosten als gevolg van corona een compensatie gekregen. De overige personeelslasten zijn als gevolg van corona fors lager vooral doordat verschillende cursussen niet door konden gaan en het aantal reisbewegingen daalde. In rapport van Berenschot (‘Samenwerking, governance en rechtsvorm - Gemeente Utrechtse Heuvelrug en Stichting Sociale Dorpsteams’) is ten aanzien van de ondersteunende taken geconstateerd dat de basis op orde moet worden gebracht. In 2020 is in kaart gebracht wat op de korte termijn nodig is. De middelen om dit te realiseren zijn toegekend, de uitgaven vinden plaats in 2021. Begroting 2021 De omvang van de begroting in 2021 is € 3.814.527 Voor 2021 gelden enkele specifieke zaken die effect hebben op de realisatie in 2021. De huidige cao loopt af op 30 juni 2021. Met eventuele loonsverhoging per 1 juli is geen rekening gehouden. De stichting krijgt te maken met noodzakelijke uitgaven als gevolg van het tot stand brengen van een efficiënt en effectief werkende bedrijfsvoering. In 2021 worden de pilots POH Jeugd en Basishulp afgerond. Op basis van de evaluatie wordt door de gemeenteraad besloten of deze opdrachten een definitief karakter krijgen en extra baten worden toegekend. Het coronavirus heeft ook in 2021 effect op de stichting. Door de omstandigheden zal de productiviteit ook in 2021 naar verwachting lager zijn en zullen de kosten doorlopen. Het werven en inwerken van nieuw personeel wordt bemoeilijkt door de richtlijnen van het RIVM, waar wij ons uiteraard aan houden. Ook dit heeft invloed op de realisatie van de opgaven. De baten vanuit de reguliere opdracht staan vast. De baten voor de deelopdrachten kunnen lager uitvallen omdat deze misschien niet allemaal conform de voorwaarden kunnen worden gerealiseerd. 37