13

Onze doelstellingen zijn duidelijk en simpel: CD&V-Turnhout wenst een levendige middenstand, een gevarieerd horeca-aanbod, frisse en aangename rustplekjes, spraakmakende evenementen, … Eerst en vooral moet de stadskern vlot bereikbaar zijn. Zolang dit niet kan door alternatieve mobiliteit of door openbaar vervoer, moet parkeren binnen een aanvaardbare korte afstand kunnen. Het is een illusie te denken dat iedereen met de fiets wil komen om een etentje of een terrasje te doen of te komen winkelen in Turnhout. Er moet dus zeer voorzichtig omgesprongen worden met te ingrijpende eenzijdige maatregelen. Het falen van een middenstander is niet alleen een persoonlijk drama, het heeft ook negatieve gevolgen voor Turnhout als winkelstad. Maar een mobiliteitsbeleid moet ook met factoren als leefbaarheid van de binnenstad rekening houden. Betekent dit een vogelvrij verklaren van gemotoriseerd vervoer in de stadskern? Hoegenaamd niet, zwaar verkeer hoort niet in de stadskern en bestemmingsverkeer moet op een vlotte wijze gekanaliseerd worden en het principe dat de zwakke weggebruiker voorrang heeft, willen we handhaven. Parkeren moet bovendien goedkoper kunnen. Het onevenwicht van duur parkeren in Turnhout en gratis parkeren in de omliggende dorpen, waar zich ook een winkelaanbod ontwikkelde, is te groot. We begrijpen dat investeerders van parkings rendement willen hebben. Maar liggen hun tarieven niet aan de hoge kant? Is er geen systeem te vinden waarbij én stadsbestuur én middenstand/horeca mee naar oplossingen kunnen zoeken? Het is duidelijk dat een kwalitatief en verzorgd winkelaanbod niet meer zal volstaan. Zie iedere dag de vele bestelwagens van postorderbedrijven rondrijden in de stad en besef dat dit allemaal aankopen zijn die vroeger bij de middenstand gebeurden! CD&V-Turnhout wenst het “winkelen+” voorop te stellen, waardoor de consument niet snel iets wil aankopen, maar het zal koppelen aan een ontspannend beleven van een stad met gezellige pleintjes, een aangenaam klimaat, zich veilig voelen, kortom verwend wordt. Door een samengaan van overheidsinitiatieven en inspanningen van middenstand en ondernemingen zal de kern van Turnhout terug een levendigheid uitstralen. Een legislatuurplan zal opgemaakt worden waardoor binnen de volgende zes jaar Turnhout herschapen wordt en “winkelen+” kooplustigen maar evengoed toeristen moet aantrekken naar de binnenstad. Deze reconversie vergt een nieuwe aanpak zowel intern binnen de stadsdiensten als door nauw samen te werken met alle actoren. We willen ook terug promotie maken over de grens. De gebieden Breda, Tilburg en Eindhoven zijn bevolkt met een miljoen mensen, die allemaal graag naar Vlaanderen komen. Turnhout is voor hen de dichtbije Vlaamse stad! Projecten als “The box Vlaanderen”, “Turnhout Games, Cards & Comics”, zijn nuttige elementen in zo’n ontwikkeling. In zo’n aantrekkelijk centrum, waar de stedelijke diensten instaan voor netheid en zorg, horen kunstige elementen thuis. Liefst speelse, maar artistiek kwalitatieve beelden, met een mix van eigen kunstenaars en gekende niet Turnhoutse kunstenaars. CD&V-Turnhout wil hiervoor een jaarlijks budget opnemen in de begroting, dat eventueel kan aangevuld worden door inbreng van sponsors. Hierbij denken we aan jubilerende bedrijven die iets blijvends willen schenken aan de stad waarin zij werken. TURNHOUT 13

14 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication