22

IeDeReen eChT Mee In een sTAD OM VAn Te hOuDen Een stad wordt beleefd als de inwoners er zich goed voelen, fier zijn op hun stad en er zich veilig en geborgen voelen. Om dat gevoel te creëren zijn er veel elementen die kunnen spelen: - De inwoners moeten er kunnen werken en zich ontspannen; - De stad moet aantrekkelijk zijn en dit gezien vanuit diverse invalspunten: propere stad, verzorgde straten en pleinen, rustgevende buurten, groene plekjes; - De bevolking moet fier op de stad zijn en dat uiten; - De stad moet met veel aandacht de toegankelijkheid van gebouwen voor personen met een beperking verzorgen en alle diensten, verenigingen en evenementen moeten open staan voor kansarmen en allochtonen; - Er moet een boeiend en inspirerend verenigingsleven zijn; - Senioren moeten er zich veilig voelen en kunnen participeren; - Jongeren moeten een zo breed mogelijk aanbod van onderwijs vinden en moeten zich via sport en ontspanning kunnen uitleven; - Het multiculturele moet aangevoeld worden als een positief gegeven en niemand mag zich vreemdeling voelen; - Het uitzicht van de stad moet zich bestendig vernieuwen via groen, vlaggen en kunst in de stad - In het naar buiten treden moet de stad stijl uitstralen wat een huisstijl veronderstelt waardig aan de naam van grafische stad - Spraakmakende initiatieven zijn nodig die de aandacht trekken, niet alleen van de eigen bevolking, maar van gans de regio, Vlaanderen, Nederland; - De stedelijke diensten moeten ter beschikking staan van bevolking en verenigingen bij het ontwikkelen van initiatieven en evenementen. Het veronderstelt van de dienst “Evenementen” een ondersteunende, aanmoedigende instelling; - Een doordachte bewegwijzering moet bezoekers makkelijk binnen en buiten de stad leiden. Binnenstedelijke bewegwijzering naar specifieke gebouwen of toeristische trek pleisters moeten ieder makkelijk ter bestemming brengen. Gezocht moet worden, mogelijk samen met horeca, naar een oplossing voor “openbare” toiletgelegenheid, waarbij ook in een duidelijke bewijzering wordt voorzien; - Het stadhuis moet een open huis zijn; - De dienst Toerisme moet dynamisch zijn, zelf creatieve evenementen organiseren die uitstraling geven aan de stad. Het toerismekantoor moet ook op zaterdagen, zon- en feestdagen geopend zijn, eventueel met inzet van stadsgidsen en vrijwilligers van de vzw Toerisme. Zo’n stad verdient een sterk bestuur, een bestuur dat durft beslissen en dat op een directe en correcte wijze communiceert met zijn bevolking. De vertrouwensbreuk met een deel van de bevolking die zich nu voordoet wil CD&V herstellen. CD&V-Turnhout maakt er een speerpunt van om dit in de toekomst anders aan te pakken en “kort op de bal spelen”, geen getreuzel bij het nemen van beslissingen en open communicatie aan de bevolking die nauw moet betrokken worden bij het uitbouwen van de stad. TURNHOUT 22

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication