24

Zeer veel aandacht wil CD&V-Turnhout besteden aan een efficiënte communicatie naar de bevolking toe. Digitale communicatie zal maximaal ingezet worden waarbij herhaling via diverse kanalen belangrijk is. Een accent op citymarketing is nodig. Het luik communicatie moet dringend bijgestuurd worden en dit zowel naar de bevolking toe als naar de pers. Kort op de bal spelen en openheid zijn hierbij troeven. CD&V ziet dit als een vorm van stadspromotie, waarbij vormgeving en kanalisering essentieel zijn. HET HOEFT NIET NOODZAKELIJK VEEL GELD TE KOSTEN In de zomermaanden mag er geen enkel weekend voorbijgaan zonder dat er op de Grote Markt of in het centrum een activiteit is, zodat Turnhout terug de reputatie kan krijgen van belevingsstad. CD&V-Turnhout ziet in de organisatie van spraakmakende evenementen een middel om de levendigheid van het centrum te verbeteren. Het kan éénmalig zijn naar aanleiding van een gebeurtenis, maar het moet zich ook herhalen om op die wijze een bekendheid te geven aan Turnhout. Opbouwen is noodzakelijk en wat klein begint kan evengoed groot worden. Er bestaan voldoende mogelijkheden die niet veel geld hoeven te kosten en toch kunnen bijdragen aan de levendigheid van de stad. Terras Theater was zoiets en bovendien bezorgde het Turnhout een voor Vlaanderen unieke vorm van theater. “Verloren Mondagh”, “Open Monumentendag”, “Erfgoeddag”, maar ook “Eten met de Paterkes”, “Actie Turnhoutsebaan”, “Turnhout in my name” waren andere voorbeelden van organisaties die weinig kostten. Teruggrijpen naar het erfgoed van de stad geeft meteen herkenbaarheid. “Klein Peerke” wacht al zo lang op zijn beeld en pleintje en zijn festiviteiten. Het is maar een voorbeeld van hoe uit ons cultureel erfgoed en het vroegere Turnhoutse volksleven ideeën kunnen gehaald worden voor inslaande festiviteiten met onmiddellijk herkenbaarheid. Heel Vlaanderen kent “God en Klein Peerke” en in het Taxandriamuseum staan de klompen van Klein Peerke. Turnhoutse bedrijven moeten kunnen overtuigd worden om mee te bouwen aan een Turnhout met uitstraling. Belangrijk hierbij is een groep dynamische vrijwilligers te motiveren, wat enerzijds het enthousiasme verhoogt en anderzijds de kosten doet dalen. CD&V-Turnhout wil daarnaast ook het uitzicht van de stad opvrolijken. Met kleine dingen kunnen schitterende resultaten bereikt worden. Denken we maar aan het beschilderen van gevels, bekleden van electriciteitskasten en bushokjes. En waarom enkele van de grotere niet Belgische gemeenschappen niet eens de kans bieden op de markt zich voor te stellen. Waarom eens geen Marokkaans, Ghanees of welk ander feest met en door deze gemeenschappen met traditionele zang, dans en culinaire hapjes? Het zou kunnen leiden tot integratie en wederzijdse kennis en respect. Het vaak kleurrijke optreden zou het geheel in een feestelijk jasje steken. TURNHOUT 24

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication