26

We moeten ons geen illusies maken dat al onze wensen rond deze ring verwezenlijkt worden, noch op korte, mogelijk zelfs niet op lange termijn. Het mag ons niet weerhouden met sterke aandrang te pleiten bij de Vlaamse Regering op kredieten voor Turnhout. CD&V-Turnhout wil daarom prioriteiten stellen. Het veilig maken van de kruispunten geniet ook de hoogste prioriteit. Alle kruispunten moeten een gelijkaardige lichtenregeling krijgen en de kruispunten moeten voldoende rekening houden met de afslagbewegingen, zoals deze richting Steenweg op Antwerpen en ter hoogte van de Steenweg op Mol en van de parking Turnova. Al jaren staat het stedelijk plateau op de prioriteitenlijst van Turnhout en CD&V wil dit dossier niet loslaten, maar vurig blijven bepleiten. In dit concept is voorzien dat een gedeelte van de ring ondertunneld wordt ter hoogte van het stadspark en het kruispunt met de Graatakker. Hierdoor wordt het stadspark beter verbonden met de stad en kan het fiets- en voetgangersverkeer vanuit het zuiden veel veiliger de ring oversteken van en naar het centrum. Andere prioriteiten zijn : - Fietsbruggen of fietstunnels moeten gerealiseerd worden tussen de kruispunten voor het autoverkeer, ter hoogte van de Gierledreef en ter hoogte van Bentel en waar mogelijk ook tussen de Oude Dijk en de Kwakkelstraat, al of niet in combinatie met het stedelijk plateau. - Een veilige aansluiting van de woningen en andere functies op de ring met deze ring moet gerealiseerd worden, hetzij met ventwegen, hetzij met aanpassing van het profiel van de weg. En dan is er uiteraard het netelige probleem van het rondtrekken van de ring. Iedereen is het er over eens dat er in het noorden een verbinding dient gemaakt te worden tussen de Steenweg op Merksplas en de Kastelein. Dit om de Heizijde en de Fonteinstraat te ontlasten, ten behoeve van de woonontwikkeling ten noorden van het kanaal en om de goede bereikbaarheid van het regionaal ziekenhuis AZ-Turnhout aan de Steenweg op Merksplas te verzekeren. CD&V-Turnhout zal er over waken dat iedere ingreep gebeurt met respect voor het waardevolle natuurgebied in het noorden van de stad. Het juiste tracé, de profilering en een gedeeltelijke ondertunneling moeten ervoor zorgen dat de inpakt op het landschap tot een minimum wordt beperkt, net als de goede bereikbaarheid van het Vennengebied voor fietsers en voetgangers. Het studiewerk hier rond moet voor CD&V Turnhout zo spoedig mogelijk opgestart worden, samen met het uitwerken van de financiering van dit project. Met alle maatregelen voor de ring moet het doorgaand verkeer geweerd kunnen worden uit het centrum. Bijkomende maatregelen als cameracontrole en gerichte snelheidsbeperkingen moeten het leven en beleven in de wijken en het centrum van de stad nog verbeteren. VOETGANGERS THUIS IN DE STAD Vooral kinderen en senioren verplaatsen zich veel te voet. Zowel in het centrum van de stad als in de buurten moet dit veilig en aangenaam kunnen gebeuren. Daarom pleit CD&V voor : - Voldoende banken in de stad; - Speel- en rustpunten; - Buurtpadjes en korte verbindingsroutes voor voetgangers; - Stoepen die kwalitatief in orde zijn en bruikbaar voor rolstoelen en kinderwagens; TURNHOUT 26

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication