14

5 De focus op onze omgeving 5.1 Meldingen 2022 Een nieuw lokaal warmtenet en haar duurzame bronnen hebben impact op de omgeving. Derhalve worden meldingen uiterst serieus genomen. Meldingen, signalen en klachten uit de omgeving gelden als een verbeterkans voor de organisatie. Een melding krijgt altijd opvolging; doorgaans in de vorm van een reactie per mail, soms met een bezoek aan de melder. Ook kan een melding een aanleiding zijn om contact te zoeken met de toezichthouder bij Omgevingsdienst de Vallei voor verder overleg. Warmtebedrijf Ede en haar leveranciers willen een open toegankelijke cultuur vertegenwoordigen. Het persoonlijk contact met de mensen uit onze omgeving vinden wij belangrijk. Onze installaties zijn lokaal gesitueerd; het is dan ook aan ons om een goede buur te zijn. Om de impact te minimaliseren wordt adequaat opgetreden bij meldingen vanuit de omgeving, met als doel de binnengekomen melding snel te kunnen onderzoeken en te handelen als dat nodig is. En om de persoon die de melding heeft gedaan, inzicht te kunnen geven over hoe de melding is opgevolgd. Meldingen die komen vanuit de omgeving en niet zijn gerelateerd aan de levering van warmte, maar aan de duurzame energie installaties, kunnen indien gewenst door de melder, worden opgevolgd door een keukentafelgesprek. Het doel van het keukentafelgesprek is drieledig. Enerzijds kan de melding beter worden behandeld, omdat er meer informatie beschikbaar is. Anderzijds is de melder erdoor verzekerd dat de melding serieus wordt genomen. Ten slotte geldt dat door de persoonlijke contacten met de klager zeker wordt gesteld, dat de melding daadwerkelijk vanuit de lokale omgeving wordt gedaan. Omdat de Duurzame Energie Installaties in de belangstelling staan, is het belangrijk om uit te sluiten dat er sprake is van ongegronde beweringen. In 2022 zijn ten opzichte van 2021 veel minder meldingen betreffende de duurzame energie installaties in Ede gedaan. Er zijn via de Omgevingsdienst van de gemeente Ede (OddV) drie klachten binnengekomen. Er kwamen twee klachten direct bij Warmtebedrijf Ede binnen. • • Op een enkele melding over geluidshinder na, zijn de meldingen gerelateerd aan geuroverlast en het waarnemen van rook. Vier van de vijf klachten bleken niet gerelateerd te zijn aan de activiteiten van de duurzame energie installaties. Na onderzoek vanuit het Warmtebedrijf en Omgevingsdienst De Vallei bleken de klachten niet toe te schrijven aan de installaties omdat de installatie was uitgeschakeld, de windrichting afweek of de afstand te groot was om de klacht logischerwijs gegrond te kunnen verklaren of de klacht dusdanig afweek. • Eén klacht is terug te leiden naar de duurzame energie installatie gelegen aan de Dwarsweg. De oorzaak van geurhinder, al dan niet in combinatie met weeromstandigheden, is ontstaan tijdens de eerste teststart van ketel 7. Om overlast in de toekomst te voorkomen, heeft de beheerder van de duurzame energie installaties ‘Bio-energie de Vallei’ maatregelen genomen. De oplossingsrichting of de verklaring voor de melding is door Warmtebedrijf Ede steeds teruggekoppeld aan de melder. Dit gebeurde direct aan de melder of via Omgevingsdienst De Vallei, afhankelijk van hoe de melding werd gedaan. Meldingen die binnenkomen vanuit de omgeving of vanuit klanten worden in eerste instantie behandeld door de klantenservice. Deze afdeling registreert de melding en zorgt voor een antwoord naar de melder. Als het mogelijk is lost de klantenservice de melding direct af, in andere gevallen wordt de melding opgepakt door de afdeling binnen het bedrijf waarop de melding betrekking heeft. De directie wordt geïnformeerd over de binnengekomen meldingen en de genomen maatregelen. Duurzaamheidsverslag Warmtebedrijf Ede - 2022 14

15 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication