0

Warm Heideweek in Ede Warmte met elkaar Kleuren maar! Actueel: Opendag, klantvragen en bespaartip De dagen worden korter, de herfst is onderweg jaargang 3, najaarseditie

Heideweek De feestweek van het jaar: de Heideweek. Met evenementen waar duizenden mensen van genieten. De Heideweek hoort bij Ede. Het wordt mogelijk gemaakt door de inzet van honderden vrijwilligers die al die verschillende evenementen mogelijk maken. Of dat nu gaat om de kleedjesmarkt in Bellestein, het kinderfeest op de woensdagmiddag, de Otterlose dag, Heidemarkt in Wekerom, het Paarse Hartenfeest, Vlegeldag en natuurlijk de Oud Lunterse dag: fantastische evenementen die alleen maar kunnen plaatsvinden door mensen die zich hiervoor belangeloos inzetten. Ook op het Kuiperplein is een hele week van alles te zien, te horen en te dansen. Het ene muziekspektakel na het andere. Mogelijk gemaakt door Stichting Heideweek en wederom de vrijwilligers die daar het bestuur vormen en die het mogelijk maken dat 10 dagen lang iedereen gratis kan komen genieten van top optredens. Warmtebedrijf Ede is al jarenlang sponsor van de Heideweek en hebben de eer dat er een evenement onze naam draagt: de Heideweek openingsvond. We zijn er trots op, dat wij ook ons steentje kunnen bijdragen aan deze Edese topweek. We sponsoren omdat we op die manier iets terug kunnen geven aan Ede: aan onze klanten en aan iedereen die weleens te maken heeft met graafwerkzaamheden als gevolg van het aanleggen van ons warmtenet. We voelen ons thuis bij de Heideweek en hopen nog lang onze bijdrage hieraan te kunnen leveren.

Vlegeldag Dit jaar waren we ook aanwezig met een stand op de Vlegeldag in Bennekom. De energietransitie betekent dat op den duur alle woningen aardgasvrij gemaakt gaan worden. Voor Bennekom bestaan plannen om het warmtenet aan te leggen en aan te sluiten op het Edese warmtenet. Als Bennekommers een keuze gaan maken over het alternatief voor aardgas, is dat belangrijk om te weten. Er waren veel vragen te beantwoorden, zoals de vraag "wordt mijn huis dan wel warm?" of "kunnen mijn radiatoren blijven zitten?" Het was een leerzame dag, zowel voor de standwerkers als voor de bezoekers.

Warmte met elkaar

Ons verhaal: Nederland warm zonder aardgas. In de optocht van de Heideweek en ook op de city displays was het te zien: een campagne van Warmtebedrijf Ede met de titel "warmte met elkaar". Waarom deze campagne? We staan in Nederland voor een grote opgave. Iedereen moet een alternatief gaan vinden voor aardgas. Voor onze klanten is dat geen probleem meer: klanten zijn al aardgasvrij, omdat ze fossielvrije warmte gebruiken. Maar, ook voor veel Edenaren geldt dat ze de komende jaren een keuze zullen gaan maken. Het is de taak van de gemeenten om aan te geven welke wijken wanneer van het aardgasnet worden afgesloten. Om Edenaren voor te bereiden op de keuze die ze gaan maken, is deze campagne gestart. Want, een van de alternatieven die er zijn, is een aansluiting op het warmtenet. Een warmtenet is een ander systeem dan wat mensen zijn gewend. Je rekent niet meer af voor het verbruik van een bepaalde m3. Daarvoor in de plaats komt GJ. De warmte komt niet meer via pijplijnen uit Rusland of boten uit Zuid-Amerika, maar lokaal van warmtebronnen. Anders dan bij aardgas, kun je niet meer switchen van warmteleverancier. Dat was voor aardgas vanaf 2004 wel mogelijk. We hebben inmiddels de ervaring dat er bij de overstap van aardgas naar warmte veel vragen zijn. De campagne is een bedoeld om 1. mensen bewust te maken van het feit dat er een warmtenet in Ede is. 2. mensen te vertellen dat er in Ede een keuze is om over te stappen van aardgas naar warmte. 3. mensen bekend te maken met het fenomeen warmte. In de media is veel aandacht voor de overstap van aardgas naar individuele oplossingen, zoals bijvoorbeeld een warmtepomp. Het collectieve alternatief, het warmtenet, komt daarbij nauwelijks aan bod. De informatie daarover zullen we dus echt zelf moeten brengen. Met deze campagne hebben we daarmee het begin gemaakt en de komende maanden zullen we de city displays vaker gaan inzetten, zodat iedereen in Ede dat zal gaan herkennen. Meer informatie: www.warmtemetelkaar.nl “Een mooie en noodzakelijke ambitie, maar er zal nog moeten een hoop gebeuren om dat te realiseren. Dat begrijpen we maar al te goed. We begrijpen ook dat we dat niet alleen kunnen, maar is alleen mogelijk door er met z’n allen aan te werken… met elkaar. Er zijn verschillende oplossingen om woningen van het aardgas te krijgen. Afhankelijk van de situatie en specifieke wensen zal bekeken worden wat de beste oplossing is. Eén van de oplossingen is het aanleggen van warmtenetten. Daar vertellen wij je graag alles over.” Optocht In de optocht liepen we mee met twee grote knuffelberen. Die kregen een hartverwarmende ontvangst door de kinderen, maar ook "grote mensen" konden een glimlach niet onderdrukken als ze van onze beren een knuffel kregen. Het motto van de campagne is "deel warmte met elkaar" en wat is er nu warmer dan een knuffel. Het motto refereert aan het feit dat warmte iets is dat je met elkaar deelt: de ene partij maakt warmte (bijvoorbeeld als restwarmte van de industrie) en de ander gebruikt die en dat allemaal lokaal. Het maakt ook duidelijk dat je de overstap niet alleen hoeft te doen, maar gebruik kunt maken van een collectief systeem, zodat je met de wijk of straat de overstap samen kunt maken. Door het samen te doen, wordt de energietransitie haalbaar en betaalbaar voor iedereen. Met elkaar.

Kleurwedstrijd Bij de introductie van de campagne en de Heideweek, hoorde ook een kleurwedstrijd voor de kinderen. De kleurplaten werden tijdens de optocht en de Vlegeldag verspreid. In de week daarna werd enthousiast gekleurd. Alle kleurplaten die we ontvingen werden daarna opgehangen bij onze receptie aan de Telefoonweg en op 1 september werd een winnaar getrokken. De hoofdprijs was een kinderfeestje bij Monkeytown. Fotowedstrijd Mensen die tijdens de optocht een knuffel gaven aan onze knuffelbeer en daarmee ook op de foto gingen, konden kans maken op het winnen van een heerlijke saunabon. Ook van deze wedstrijd is inmiddels een winnaar bekend. Een kleine collage van een aantal van de prachtige kleurplaten die we hebben ontvangen. We hebben ze bij onze receptie opgehangen, om nog even een paar weken van te kunnen genieten.

Net voor de zomer is onze tweede editie van het huisaan-huis magazine WARM verschenen. Misschien heeft u door een nee-nee sticker bij de brievenbus of andere reden niet ontvangen? U kunt een exemplaar aanvragen via info@warmtebedrijfede.nl In de huis-aan-huis editie was ook een mooie kleurplaat te vinden en inzendingen maakten kans op een mooie prijs. De winnaars zijn inmiddels bekend. Tonia had heel veel werk gemaakt van haar inzending en was dan ook een verdiende winnares van de bioscoopbon. Ook Liv had een mooi werkstuk ingeleverd en een trotse winnares. Gefeliciteerd en veel plezier!

Opendag 16 september Op 16 september organiseren we voor de tweede keer dit jaar een fietstocht langs het warmtenet. We volgen de warmte van de plek waar hij wordt gemaakt tot en met de aflevering bij iemand thuis. De fietstocht in juni trok zo'n 20 belangstellenden en die waren enthousiast. Belangstelling om met ons mee te fietsen? Aanmelden kan via info@warmtebedrijfede.nl, of via de website, klik hier >> voor aanmelding

Klantvragen Ik ben hier net komen wonen. Op basis waarvan bereken jullie het voorschotbedrag? Het zou niet logisch zijn om het voorschotbedrag van uw voorganger toe te passen. Misschien is de samenstelling van uw huishouden wel anders of heeft u gewoon een ander stookgedrag. Het eerste jaar wordt het voorschotbedrag gebaseerd op het type woning en wel of geen nieuwbouw woning. Bij een nieuwbouw woning is het verbruik aanzienlijk hoger in het eerste jaar i.v.m. het droogstoken van de woning. In de daarop volgende jaren wordt het voorschotbedrag gebaseerd op het verbruik van het voorgaande jaar. Bespaartip Met de herfst en winter die aanstaande zijn, is het weer goed om na te denken over mogelijke besparing op energie en warmte. Een belangrijk punt in uw woning om eens naar te kijken, is de hal. Soms is er een open verbinding met de bovenliggende verdieping via een trap. Als de verwarming in deze hal aanstaat, stijgt er warme lucht op naar boven, via de trap. De radiator die in de kamer zit, staan dan weliswaar op 20 graden, maar om die temperatuur te bereiken, is er veel energie nodig omdat de verwarming in de hal om die reden veel energie vraagt. Zit er een radiator in de hal? Draai die dan dicht als het niet nodig is of zorg dat er een afsluiting is met de bovenverdieping, zodat er niet onnodig warmte weglekt naar een plek waar u er geen baat bij hebt.

COLOFON Warm is een uitgave van Warmtebedrijf Ede voor de particuliere klanten en verschijnt 4x per jaar. Hebt u vragen over de inhoud van deze nieuwsbrief of bijvoorbeeld over de warmte die Warmtebedrijf Ede aan u levert? Dan kunt u contact opnemen met de afdeling Klantenservice via mail klantenservice@warmtebedrijfede.nl of via telefoon 085 – 07 12 600 Redactie: Audrey van den Berg, Lotte Wander Redactieadres: communicatie@warmtebedrijfede.nl Ondanks alle zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud van deze nieuwsbrief onvolledig en/of onjuist en/ of niet actueel is. De redactie is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in de nieuwsbrief.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
Home


You need flash player to view this online publication