5

Ons verhaal: Nederland warm zonder aardgas. In de optocht van de Heideweek en ook op de city displays was het te zien: een campagne van Warmtebedrijf Ede met de titel "warmte met elkaar". Waarom deze campagne? We staan in Nederland voor een grote opgave. Iedereen moet een alternatief gaan vinden voor aardgas. Voor onze klanten is dat geen probleem meer: klanten zijn al aardgasvrij, omdat ze fossielvrije warmte gebruiken. Maar, ook voor veel Edenaren geldt dat ze de komende jaren een keuze zullen gaan maken. Het is de taak van de gemeenten om aan te geven welke wijken wanneer van het aardgasnet worden afgesloten. Om Edenaren voor te bereiden op de keuze die ze gaan maken, is deze campagne gestart. Want, een van de alternatieven die er zijn, is een aansluiting op het warmtenet. Een warmtenet is een ander systeem dan wat mensen zijn gewend. Je rekent niet meer af voor het verbruik van een bepaalde m3. Daarvoor in de plaats komt GJ. De warmte komt niet meer via pijplijnen uit Rusland of boten uit Zuid-Amerika, maar lokaal van warmtebronnen. Anders dan bij aardgas, kun je niet meer switchen van warmteleverancier. Dat was voor aardgas vanaf 2004 wel mogelijk. We hebben inmiddels de ervaring dat er bij de overstap van aardgas naar warmte veel vragen zijn. De campagne is een bedoeld om 1. mensen bewust te maken van het feit dat er een warmtenet in Ede is. 2. mensen te vertellen dat er in Ede een keuze is om over te stappen van aardgas naar warmte. 3. mensen bekend te maken met het fenomeen warmte. In de media is veel aandacht voor de overstap van aardgas naar individuele oplossingen, zoals bijvoorbeeld een warmtepomp. Het collectieve alternatief, het warmtenet, komt daarbij nauwelijks aan bod. De informatie daarover zullen we dus echt zelf moeten brengen. Met deze campagne hebben we daarmee het begin gemaakt en de komende maanden zullen we de city displays vaker gaan inzetten, zodat iedereen in Ede dat zal gaan herkennen. Meer informatie: www.warmtemetelkaar.nl “Een mooie en noodzakelijke ambitie, maar er zal nog moeten een hoop gebeuren om dat te realiseren. Dat begrijpen we maar al te goed. We begrijpen ook dat we dat niet alleen kunnen, maar is alleen mogelijk door er met z’n allen aan te werken… met elkaar. Er zijn verschillende oplossingen om woningen van het aardgas te krijgen. Afhankelijk van de situatie en specifieke wensen zal bekeken worden wat de beste oplossing is. Eén van de oplossingen is het aanleggen van warmtenetten. Daar vertellen wij je graag alles over.” Optocht In de optocht liepen we mee met twee grote knuffelberen. Die kregen een hartverwarmende ontvangst door de kinderen, maar ook "grote mensen" konden een glimlach niet onderdrukken als ze van onze beren een knuffel kregen. Het motto van de campagne is "deel warmte met elkaar" en wat is er nu warmer dan een knuffel. Het motto refereert aan het feit dat warmte iets is dat je met elkaar deelt: de ene partij maakt warmte (bijvoorbeeld als restwarmte van de industrie) en de ander gebruikt die en dat allemaal lokaal. Het maakt ook duidelijk dat je de overstap niet alleen hoeft te doen, maar gebruik kunt maken van een collectief systeem, zodat je met de wijk of straat de overstap samen kunt maken. Door het samen te doen, wordt de energietransitie haalbaar en betaalbaar voor iedereen. Met elkaar.

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication