Warmtelevering en compensatieregeling Maandagochtend 8 januari is de warmteproductie in de duurzame energie installaties aan de Geerweg en Knuttelweg langzaam weer op gang gekomen. Het duurde, door een toenemende warmtevraag en de koude buitentemperaturen, vervolgens nog enige tijd voordat het warmtenet overal weer op temperatuur was. Door de maatregelen was aan het einde van maandagavond de warmteproductie weer op peil. Doordat een deel van het warmtenet weer opgewarmd moest worden, hadden alle woningen op dinsdagochtend weer warmtelevering, met uitzondering van een aantal individuele haperingen (door andere oorzaak). Warmtebedrijf Ede betreurt de ontstane situatie binnen de getroffen huishoudens en is sinds januari bezig met een onderzoek en evaluatie. Daarin nemen zij ook mee of de getroffen klanten (volgens de Warmtewet) recht hebben op compensatie. Warmtebedrijf Ede heeft toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) gevraagd mee te kijken, ACM heeft de evaluatie ter beoordeling reeds opgevraagd. Belangrijk voor u om te weten: u ontvangt binnen circa 20 weken automatisch bericht van Warmtebedrijf Ede als u recht heeft op een compensatie. Oorzaak van de verminderde warmteproductie Vanuit onderzoek blijkt inmiddels dat de oorzaak van de verminderde warmtelevering niet gelegen is in het warmtenet van leverancier Warmtebedrijf Ede, maar in de verminderde warmteproductie door de Edese opweklocaties van warmteproducent Bio-energie de Vallei. Bio-energie de Vallei noemt als oorzaak de volgende combinatie van factoren die op ongelukkige wijze samenkwamen: 1. De uitzonderlijke periode van aanhoudende regen (4 maanden opeenvolgend). Normaal is een bepaald vochtpercentage in de biogrondstoffen geen probleem. De onophoudelijke regenval heeft echter enorme negatieve invloed op de kwaliteit van de biogrondstoffen (minder energie-inhoud). Hierdoor zijn uitzonderlijke opstart- en stookprotocollen van toepassing. 2. In de uitzonderlijke situatie in januari is een verkeerde inschatting gemaakt en werd verwacht dat de warmtelevering binnen enkele uren volledig hersteld zou zijn. Deze inschatting is gedaan op basis van reguliere protocollen. Na deze verkeerde inschatting is maandagmorgen direct opgeschaald in personele inzet, heropstart warmteproductie, noodvoorziening en communicatie. 3. Een andere factor die meespeelt in deze verstoring van warmtelevering is de opstarttijd. Het opnieuw opstarten van een warmte-installatie in deze uitzonderlijke situatie neemt ten minste 12 uur in beslag. Daarnaast kost het tijd om de warmte van de duurzame energie installaties via het warmtenet te transporteren naar woningen. Vanuit hun visie en missie hechten Warmtebedrijf Ede en warmteproducent Bio-energie de Vallei er veel waarde aan te melden dat de genoemde situatie geen nadelige gevolgen op het milieu had. Zo zijn alle filters van de duurzame energie installaties in bedrijf gebleven met als resultaat dat Bio-energie de Vallei binnen de gestelde emissiewaarden en vergunning bleef.
4 Online Touch Home