0

Warm Evaluatie verminderde warmtelevering januari 7 - 9 Nieuwe Klanten Geboren: Een dochter! Voorjaar! Tijd voor frisse lentelucht 2024 - Jaargang 4, lente-editie

Verklaring verminderde warmtelevering In januari ontstond een verminderde warmtelevering Het begin van het nieuwe jaar begon voor Warmtebedrijf Ede met een vervelende situatie. Zondagmiddag 7 januari werd er te weinig warmte geproduceerd ten opzichte van de vraag in het warmtenetwerk van Warmtebedrijf Ede. Dat hele weekend is er door warmteproducent Bio-energie de Vallei hard gewerkt om de warmtelevering op peil te houden. Desondanks werd maandagochtend 8 januari duidelijk dat de verminderde warmtelevering langere tijd zou aanhouden. Het effect daarvan was dat de aangesloten huishoudens in de oostelijke wijken van Ede dat zouden gaan merken. Na deze vaststelling is er opgeschaald in personele inzet, warmteproductie, noodvoorziening en communicatie. Die maandag is de hele avond en nacht gewerkt aan de realisatie van een aanvullende noodopwekvoorziening en aansluiting op de duurzame energie installatie aan de Knuttelweg. Gelukkig is deze niet echt nodig geweest, omdat de warmteproductie na de herstart vlot op gang kwam. Het nadeel van maandag was dat de productie na uitval wel weer snel toenam, maar door de koude buitentemperatuur de warmtevraag in gelijke tred toenam. Hierdoor is een langere periode 90% van de warmtevraag geleverd; 719 woningen hebben hier langdurig (> 24 uur) last van gehad. In de tussentijd heeft Warmtebedrijf Ede de betrokkenen geïnformeerd en werden particuliere klanten en de gemeente op de hoogte gebracht van de vervelende situatie, en zijn noodkacheltjes voor kwetsbare groepen gratis geleverd. Warmtebedrijf Ede betreurt deze ontstane situatie en vindt het daarom belangrijk om u te informeren over de situatie en de genomen maatregelen.

Warmtelevering en compensatieregeling Maandagochtend 8 januari is de warmteproductie in de duurzame energie installaties aan de Geerweg en Knuttelweg langzaam weer op gang gekomen. Het duurde, door een toenemende warmtevraag en de koude buitentemperaturen, vervolgens nog enige tijd voordat het warmtenet overal weer op temperatuur was. Door de maatregelen was aan het einde van maandagavond de warmteproductie weer op peil. Doordat een deel van het warmtenet weer opgewarmd moest worden, hadden alle woningen op dinsdagochtend weer warmtelevering, met uitzondering van een aantal individuele haperingen (door andere oorzaak). Warmtebedrijf Ede betreurt de ontstane situatie binnen de getroffen huishoudens en is sinds januari bezig met een onderzoek en evaluatie. Daarin nemen zij ook mee of de getroffen klanten (volgens de Warmtewet) recht hebben op compensatie. Warmtebedrijf Ede heeft toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) gevraagd mee te kijken, ACM heeft de evaluatie ter beoordeling reeds opgevraagd. Belangrijk voor u om te weten: u ontvangt binnen circa 20 weken automatisch bericht van Warmtebedrijf Ede als u recht heeft op een compensatie. Oorzaak van de verminderde warmteproductie Vanuit onderzoek blijkt inmiddels dat de oorzaak van de verminderde warmtelevering niet gelegen is in het warmtenet van leverancier Warmtebedrijf Ede, maar in de verminderde warmteproductie door de Edese opweklocaties van warmteproducent Bio-energie de Vallei. Bio-energie de Vallei noemt als oorzaak de volgende combinatie van factoren die op ongelukkige wijze samenkwamen: 1. De uitzonderlijke periode van aanhoudende regen (4 maanden opeenvolgend). Normaal is een bepaald vochtpercentage in de biogrondstoffen geen probleem. De onophoudelijke regenval heeft echter enorme negatieve invloed op de kwaliteit van de biogrondstoffen (minder energie-inhoud). Hierdoor zijn uitzonderlijke opstart- en stookprotocollen van toepassing. 2. In de uitzonderlijke situatie in januari is een verkeerde inschatting gemaakt en werd verwacht dat de warmtelevering binnen enkele uren volledig hersteld zou zijn. Deze inschatting is gedaan op basis van reguliere protocollen. Na deze verkeerde inschatting is maandagmorgen direct opgeschaald in personele inzet, heropstart warmteproductie, noodvoorziening en communicatie. 3. Een andere factor die meespeelt in deze verstoring van warmtelevering is de opstarttijd. Het opnieuw opstarten van een warmte-installatie in deze uitzonderlijke situatie neemt ten minste 12 uur in beslag. Daarnaast kost het tijd om de warmte van de duurzame energie installaties via het warmtenet te transporteren naar woningen. Vanuit hun visie en missie hechten Warmtebedrijf Ede en warmteproducent Bio-energie de Vallei er veel waarde aan te melden dat de genoemde situatie geen nadelige gevolgen op het milieu had. Zo zijn alle filters van de duurzame energie installaties in bedrijf gebleven met als resultaat dat Bio-energie de Vallei binnen de gestelde emissiewaarden en vergunning bleef.

Vervolg verklaring verminderde warmtelevering Genomen maatregelen U begrijpt dat warmteproducent Bio-energie de Vallei de nodige maatregelen getroffen heeft. Samen met Warmtebedrijf Ede evalueren zij vanaf januari volop. Het effect daarvan is dat meerdere korte- en lange termijn maatregelen: (opstart)protocollen, beschikbare back-up voorzieningen en werkwijzen zijn (en/of worden) aangescherpt aan productiezijde. Omvorming naar hybride installaties Eén van de maatregelen om een soortgelijke situatie te voorkomen, is om de twee duurzame energie installaties om te bouwen naar hybride installaties: het ‘Schoner dan Fossiel’-concept. Warmteproducent Bio-energie de Vallei is al in vergevorderd stadium om de eerste hybride installatie in Ede (aan de Dwarsweg) om te bouwen. Daarna volgt het ombouwen van de overige twee installaties. Overdekte opslag in de gemeente Ede Verder zal de leverancier van biogrondstoffen opnieuw aanvraag bij de gemeente doen voor een vergunning voor een overdekte opslag in de gemeente Ede. Deze is essentieel om bestand te zijn tegen weersinvloeden, zoals in januari is waargenomen. Door het geografisch nabij opslaan van biogrondstoffen kan de warmteproducent de grondstoffen adequaat cascaderen, drogen en verwerken. Bio-energie de Vallei verwerkt alle biogrondstoffen volgens NTA8080, maar een overdekte opslag komt de kwaliteit en vochtigheidsgraad van de grondstoffen ten goede. Warmtebedrijf Ede en warmteproduct Bio-energie de Vallei benadrukt dat zij de situatie betreuren en dat zij er sinds januari dagelijks met elkaar aan werken om het warmteproces te optimaliseren vanuit de visie en duurzaamheidsmissie van beide bedrijven. Daarbij hechten zij waarde aan de informatiestroom richting en samenwerking met bewoners en de gemeente Ede. Heeft u nog vragen? Stelt u ze gerust via klantenservice@warmtebedrijfede.nl of bel naar 085 – 07 12 600 Meer informatie leest u op www.warmtebedrijfede.nl

Geboren: een dochter De verminderde warmtelevering is voor veel getroffen klanten vervelend geweest. Toch waren er ook bijzondere verhalen. Zoals een jonge moeder, die net op 7 januari het leven had geschonken aan een dochter en 's maandags 8 januari weer naar huis mocht. Een koud huis helaas en dan ook niet de gelegenheid te hebben om te kunnen douchen. We deden wat we konden: een kacheltje bezorgen. Een mobiele douche was niet nodig, omdat er mogelijkheden waren om dat bij familie te kunnen doen. De dag erna zijn we op bezoek gegaan met een knuffelbeer en om even te vragen hoe het nu inmiddels ging. Alles ging gelukkig goed. Nieuwe klanten Met nieuwe zakelijke klanten proberen we een moment te vieren om hen te bedanken voor de aansluiting op het warmtenet, die we hebben mogen realiseren. Careander in de Bospoort bijvoorbeeld, die net voor de verminderde warmtelevering was aangesloten. De week erna hadden we een afspraak staan om langs te komen met een grote doos met taartjes en een gegraveerd bord om aan te geven dat het pand duurzaam wordt verwarmd. De mensen op deze locatie gaven aan gelukkig geen overlast te hebben ervaren.

Recept Eiersalade met beenham en asperge • 4 eieren • 2 witte asperges • 2 plakken beenham • Wat bieslook en/of peterselie • 2 el mayonaise • Beetje mosterd • Peper en zout BEREIDING - Kook de asperges in een ruime pan met water in 10 tot 15 minuten tot ze beetgaar zijn. - Haal ze uit de pan en laat afkoelen. - Kook de eieren in 10 minuten hard. - Laat ze schrikken met koud water en pel ze. - Hak de eieren, asperges, ham en kruiden grof en doe ze in een kom met de mayonaise. - Breng de eiersalade met asperge en beenham op smaak met wat mosterd en zout en peper uit de molen. Heerlijk op een geroosterd broodje of een vers afgebakken pistolet. COLOFON Warm is een uitgave van Warmtebedrijf Ede voor de particuliere klanten en verschijnt 4x per jaar. Hebt u vragen over de inhoud van deze nieuwsbrief of bijvoorbeeld over de warmte die Warmtebedrijf Ede aan u levert? Dan kunt u contact opnemen met de afdeling Klantenservice via mail klantenservice@warmtebedrijfede.nl of via telefoon 085 – 07 12 600 Redactie: Audrey van den Berg, Lotte Wander Redactieadres: communicatie@warmtebedrijfede.nl Ondanks alle zorg en aandacht is het mogelijk dat de inhoud van deze nieuwsbrief onvolledig en/of onjuist en/ of niet actueel is. De redactie is niet aansprakelijk voor eventuele onjuistheden in de nieuwsbrief.

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
Home


You need flash player to view this online publication