Het bestuur is ondermeer verantwoordelijk voor de vaststelling en goedkeuring van de jaarstukken. De bestuursleden van de Foundation vervullen hun taken op vrijwillige basis. De leden hebben zitting op persoonlijke titel en ontvangen geen bezoldiging. De bestuurders worden, volgens de statuten, steeds voor 3 jaar benoemd. In de bestuursvergadering van maart 2020 is de voorzitter, Berno Kleinherenbrink herbenoemd tot 2023. De directie is verantwoordelijk voor het dagelijks management. De directeur van de Foundation is Marie-Louise Lemmen (0,8 fte). Naast het bestuur bestaat de organisatie in 2019 uit vier betaalde krachten in dienst van de Foundation en 1 zzp’er. In totaal (incl. directie) bestaande uit 3,5 fte. Beleid ten aanzien van de reserves Het bestuur heeft een beleid geformuleerd ten aanzien van de maximale omvang van de continuïteitsreserve. Daarnaast kent de foundation bestemmingsreserves en bestemmingsfondsen. Het bestuur beraadt zich op de bestemming van de grote donatie die wij in 2019 hebben mogen ontvangen. De reserves staan ter vrije beschikking van het bestuur. De continuïteitsreserve is bestemd ter waarborging van de continuïteit van de stichting. Daarbij worden de richtlijnen van het CBF gevolgd. De bestemde reserves bestaan uit door het bestuur geoormerkte bedragen die alleen uitgegeven mogen worden aan het betreffende oormerk. Het staat het bestuur vrij om tot andere aanwending te besluiten, doch hiervoor is een bestuursbesluit noodzakelijk. Bestemmingsfondsen staan niet ter vrije beschikking van de foundation. Bestemmingsfondsen zijn opgebouwd vanuit overschotten op toegekende subsidies en bedragen verstrekt door derden. Overschotten uit de bestemmingsfondsen komen pas beschikbaar nadat deze door de geldgever zijn vrijgegeven. De eenmalige gift van ¤250.000 wordt toegevoegd aan een nieuwe bestemmingsreserve waarvan het doel in de loop van 2020 door het bestuur gedefinieerd wordt. Hierbij houdt het bestuur rekening met de actuele ontwikkelingen inzake het corona virus, zodat de continuïteit van de foundation gewaarborgd kan worden. De aanschaf van de rolstoelen in 2019 voor een bedrag van ¤24.619 wordt onttrokken aan het bestemmingsfonds voor de aanschaf van rolstoelen. Het restant (een tekort van ¤19.964) wordt onttrokken aan de continuïteitsreserve. Het project DURF TE DROMEN kent een separate begroting binnen de exploitatie van de foundation. De uitvoering van DURF TE DROMEN vindt zowel in 2019 als in 2020 plaats. De lasten van dit Project worden voor een groot deel gefinancierd door extra projectgelden van de Vriendenloterij. Beleid ten aanzien van beleggingen De reserves staan op twee spaarrekeningen bij twee verschillende banken. Er wordt niet belegd. Het beleid is gericht op behoud van de hoofdsom omdat hier sprake is van aan ons gegeven gelden. Die gelden zetten wij in voor onze doelstelling. Geldmiddelen worden aangehouden bij Nederlandse grote bankinstellingen. Bezoldiging directie Het bestuur heeft het bezoldigingsbeleid, de hoogte van de directiebeloning en de hoogte van andere bezoldigingscomponenten vastgesteld. Het beleid wordt periodiek geactualiseerd. De laatste evaluatie heeft in mei 2018 plaatsgevonden en zal opnieuw in 2020 geëvalueerd worden. Bij de bepaling van het bezoldigingsbeleid en de vaststelling van de beloning volgt de Esther Vergeer Jaarverslag 2019 17 Foundation de Regeling beloning directeuren van goede doelen organisaties (zie www.goededoelennederland. nl). In de vaststelling van de Hay Score is, door zowel Accountantskantoor Brouwers als het bestuur, kritisch gekeken naar de werkzaamheden, complexiteit en verantwoordelijkheid van de directeur. Op basis daarvan is het puntenaantal vastgesteld op een totaal van 375. Het bijbehorende maximale (fulltime) bruto jaarsalaris is ¤111.345. Directeur heeft per 1 januari 2019 geen indexering en/of loonsverhoging ontvangen. De voor de toetsing, aan de geldende maxima, relevante werkelijke jaarinkomen van de directie bedroeg voor M.L. Lemmen (0,8 fte/12 mnd.): ¤81.975 Deze beloning blijft binnen de geldende maxima. Het jaarinkomen, de belaste vergoedingen/bijtellingen, de werkgeversbijdrage pensioen, de pensioencompensatie en de overige beloningen op termijn bleven (voor M.L. Lemmen, met een bedrag van ¤117.230) binnen het in de regeling opgenomen maximumbedrag van ¤160.800 (80% van ¤201.000) per jaar. De hoogte en samenstelling van de bezoldiging worden in de jaarrekening toegelicht in de toelichting op de staat van baten en lasten. Bestedingspercentages De onverwachte grote donatie heeft ook direct invloed op de bestedingspercentages. De bestedingspercentages over 2019 zijn hierdoor dan ook enigszins vertekend. Het percentage dat besteed is aan de doelstelling is 64,5%. Het percentage kosten van beheer en administratie is 2,3%. Het bestedingspercentage eigen fondsenwerving is 10,9% en ligt daarmee onder de door het CBF gestelde grens van 25%.