159

Dus geloof én werken. Terwijl als we een brief gaan lezen van de apostel Paulus de Efeze-brief bijvoorbeeld lezen we ineens wat anders: jullie geredden, door geloof, en dit niet uit jullie zelf; het is Gods naderingsgave, niet uit werken, Ef.2:8-9 [NCV] en werken, dat kan Maar hoe zit dat dan? Want hoe kunnen deze twee teksten met elkaar verenigbaar zijn? Hoe kunnen we dat in harmonie brengen met elkaar? Dat hoeven we helemaal niet te doen, want Jakobus schrijft aan een andere groep dan de apostel Paulus. Als je de brief aan Jakobus leest, dan lees je in vers 1 van zijn Israëlieten die uitzagen naar de hergroepering van het volk van Israël als natie in het beloofde land. Dit in verband met het komende koninkrijk, waar de Messias als Koning heersen zal, in het toekomende tijdperk: de duizend jaar. Op.20:2-7 Zij waren Joden onder de wet en de wet vereist werken. Rom.10:5 Dat is ook de reden dat Jakobus schrijft dat geloof zónder werken dood is . Jakobus geeft aan de twaalf stammen in de verstrooiing aan, dat geloof en werken die combinatie hen alleen kan redden wanneer het gaat over het komende aardse koninkrijk, waarin God weer verder zal gaan met Zijn volk, Rom.11:12, 26-29 nadat Hij hen eerst tijdelijk terzijde had gesteld. ABSOLUUT GOD! | 165

160 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication