12

Gods goede nieuws houdt in, dat de gerechtigheid die in de Messias zichtbaar werd aan anderen wordt geschonken. De Schepper rechtvaardigt hen, die uit het geloof van Jezus zijn (Rom. 3:26, grondtekst). Zulke mensen bezitten geen eigen gerechtigheid, op grond van gehoorzaamheid aan een wet, maar gerechtigheid op grond van het geloof van Christus (Fil. 3:9, grondtekst). Omdat die gerechtigheid uit God stamt en niet uit henzelf (Fil. 3:9), wordt ze “gerechtigheid Gods” genoemd. Door het evangelie zal God zowel Joden als niet-Joden “behouden”: hen uit de banden van zonde en dood vrijmaken en hen tot heerlijkheid leiden (Rom. 1:16). We mogen het Schriftwoord, dat Gods gerechtigheid zich in het evangelie heeft geopenbaard, als volgt opvatten: “Het evangelie laat zien, dat God vasthoudt aan Zijn oorspronkelijke bedoelingen. Hij streeft er nog steeds naar, dat de mens Zijn beeld gaat vertonen en met Hem verbonden is. Ondanks alle hindernissen drijft Hij die wil zegevierend door” 3. Geloof van Christus De uitdrukking: “uit geloof tot geloof” wordt dikwijls opgevat als een aanduiding van geestelijke groei, alsof er zou staan: “uit weinig geloof tot meer geloof”. De kanttekeningen van de Statenvertaling merken bij vs.17 op: “dat is, tot dagelijkse toeneming en versterking in het geloof”. En de New International Version omschrijft Paulus’ woorden als volgt: “Want een gerechtigheid uit God wordt daarin geopenbaard, een gerechtigheid die door geloof is van begin tot eind”. Daarmee biedt de NIV een weergave die ver van de grondtekst af staat. Het is de vraag, of zulke parafrases de bedoelingen van de schrijver weergeven. Van de uitdrukking “uit geloof tot geloof” 3 Ralf Luther, “Gerechtigkeit Gottes”, in: Neutestamentliches Wörterbuch, Berlin 1941, pag.52 (oorspronkelijke editie 1932). 11

13 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication